28 april 2024, 22:34:45

hij eet :>

Gestart door DrunkX, 27 oktober 2007, 10:49:17

« vorige - volgende »

DrunkX

hey allemaal,

ik heb een vraag je met een beetje spoed ik heb een kleine valkparkiet (2.5 bijna 3 weken oud) hij word door de ouders niet meer gevoed waardoor ik heb nu self moet voeden anders gaat hij dood ik wou vragen wat moet ik hem voeden en hoe is het besten (ik geef hem nu eivoor met water dun gemaakt) dit doe ik met een spuitje hij eet het best goed en het gaat al beter met hem maar wat kan ik nog meer doen ??

Sanna

Hallo DrunkX,

Je zult vandaag naar de winkel moeten gaan om handopfokvoer te kopen (bijvoorbeeld Nutribird A21, Kaytee of Pretty bird), want ik ben bang dat hij anders niet genoeg krijgt. Lees ook even dit topic heel goed door:

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19918.0.html

Het mooste zou zijn als er een kweker bij jou in de buurt zat die je hiermee kan helpen of het zelfs overnemen.

Met zo'n 3 weken maakt je kleintje wel goede kans. Geef hem ongeveer 10% van zijn lichaamsgewicht aan voeding per keer. Het mooiste zou zijn als hij het al van een lepeltje wil eten, dan heb je ook minder kans dat hij zich verslikt enzo.

Houd er rekening mee dat het ook niet goed kan gaan. Vaak is er wel een reden waarom oudervogels een jong verstoten. Heel veel succes!

Groetjes, Sanna

DrunkX

Hey sanna, onwijs bedankt voor je advies ik heb het gelijk gehaald maar zou ik het eten tot pap moeten maken of als hij/zij het ook als korrels eet het zo geven. het valkje weegt goed hij is bijna drie weken en weegt precies 50gram. hij ziet er al een stuk beter uit als mensen nog ander advies hebben graag

             Groetjes niels

DrunkX

hey ik had nog een vraagje,
(sorry als ik zo veel vraag maar dit is de eerste keer dat ik het doe en ik doe het puur omdat ik het meest er van af weet uit mijn omgeving.
En hij anders zou sterven maar ik wil gewoon zeker zij dat hij het beste krijgt en goed verzorgt word.)

maar als ik het valkje eten geef (10% van zijn ligaams gewicht hij weegt ongeveer 50gram Dus ik geef hem 5ml)
dan eet hij alles op en als hij heeft gegeten dan na 10 minuten gaat hij piepen omdat hij meer wil moet ik dit gewoon negeren of moet ik hem dan nog een ml geven??

                                Groetjes niels

Lin

Je voert hem volgens de tijden die staan in het artikel die je als link van Sanna heb gehad. Je voert alleen een voeding meer als dat nodig is en altijd de voedingen zoveel mogelijk verspreiden . Dus niet elk uur een voeding en dan uren niks.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

DrunkX

oke,
dus ik moet het gewoon negeren en als hij niet genoeg aankomt meer voeren.

Sanna

Juist, zet hem als hij gaat zeuren maar gewoon een bakje zaadjes en trosgierst voor z'n neus. Gaat hij nou afvallen, dan moet je hem gewoon meer per keer voeren.

Groetjes, Sanna

DrunkX

oke is goed zal ik doen (ik zal ze wel eerst even in water laten weken maar inieder geval bedankt ik vertel nog wel hoe het gaat Groetjes niels



( hoe veel drinken moet ik hem eigenlijk geven zo veel als hij wil of gewoon ook 10% van ze ligaams gewicht??)

Sanna

Hoi Niels,

Je moet de zaadjes niet in water laten weken hoor! Daar zijn ze niet voor en je hebt kans dat je schimmels erin krijgt (=levensgevaarlijk). Laat hem maar beginnen met trosgierst, dat kunnen ze het makkelijkste pellen. Water hoef je hem ook niet met een spuitje te geven, dat krijgt hij genoeg via de papvoeding binnen. Doe maar gewoon een bakje water in de kooi, dat vindt hij gauw genoeg.

Ik heb even bij je andere berichten gekeken, maar heb je nou 3 valkjes in huis? Want als deze overdag gewoon bij de andere twee in de kooi zit leert hij daar ook een hoop van.

Groetjes, Sanna

DrunkX

neej ik heb in totaal 2 valkjes een geparelde van een maand of 4 en dan het jonkie van 3 weken maar ik heb ze bij elkaar gezet maar die ouderen heeft die kleinen tot twee keer toe gepikt dus ik ben bang dat hij het kleintje wat aan doet of is dat gewwon in het begin (en is het beter als ik ze in een nieuw hok zet van wegen teratorium of kan die kleinen gewoon bij de grote in de kooi??

Lin

Heb je het stuk al wel gelezen?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

DrunkX

als je die Informatie stukken over hand opfok bedoel ja al meerderen malen maar ik weet niet welk ander stuk (en zouden ze bij elkaar kunnen zelfs als die grote bijt in et begin of niet ??)

Lin

als er ruziue is dan niet bij elkaar zetten. Je valkje is namelijk nog erg klein. 50 gram weet je wel zeker? en dat is voor de voeding?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

DrunkX

hij weegt iets meer dan 50 gram ik denk ongeveer 51 \52 gram hij is ook niet precies 3 weken ik denk mischien ites jonger een dag of zo (ik voer hem altijd handopfok voer met een beetje ei voer tot pap gemaakt zo dik als appelmoes en meestal iets meer dan 5ml want hij is nog niet echt een goede eter en morst altijd een beetje)

Lin

Citaat van: DrunkX op 27 oktober 2007, 16:40:24
Hey sanna, onwijs bedankt voor je advies ik heb het gelijk gehaald maar zou ik het eten tot pap moeten maken of als hij/zij het ook als korrels eet het zo geven. het valkje weegt goed hij is bijna drie weken en weegt precies 50gram. hij ziet er al een stuk beter uit als mensen nog ander advies hebben graag

             Groetjes niels


niels heb je wel poeder dat je mengt met water of heb je korrels? Waar woon je ongeveer?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)