9 juni 2025, 00:03:14

alweer eitjes!

Gestart door joepy, 21 oktober 2007, 11:56:29

« vorige - volgende »

joepy

Hallo mensen!

Wij hebben nu iets meer als een jaar een valkje. Sinds afgelopen maart werd duidelijk dat het een popje is... Ze is begonnen met leggen en na 2 weken had ze 7(!) eitjes gelegd.

Op de site stond dat je het beste de eitjes 3 weken kunt laten liggen, zodat ze het gevoel hebben dat ze echt gebroed hebben, dat hebben we gedaan, maar ze was zo vermoeid en zielig! We hebben haar wel bijgevoerd, met eivoer en extra kalk enzo.

Na twee maanden begon het hele riedeltje opnieuw, weer kwetteren en waaks in de kooi zitten, veel over de grond scharrelen en ja hoor, weer eitjes! Maar ook een ontlasting probleem, af en toe ontploft ze gewoon echt en lanceert ze één of andere bruine, stinkende brei.

Deze eitjes hebben we er toch wat eerder uitgehaald omdat ze de vorige keer zo zielig was,. Afgelopen september deed ze het weer en nu ik dit typ heeft ze alweer een bobbeltje in haar buik en kunnen we weer niet in de buurt van de kooi komen zonder de wind van voren te krijgen.

Nou vraag ik me toch af hoe het kan dat ze zo vaak wil broeden. Zou het een vorm van eenzaamheid zijn? Ze is na een paar weken uit een volière gehaald en nu in haar eentje bij ons. Of zou het komen dat ik zelf 6 maanden zwanger ben en ze de hormonen met me deelt? (haha, je verzint wat hè). Of zou het helpen als ze toch een mannetje krijgt en een keer echt kan broeden...
Wat kan ik eraan doen?

Ik weet het echt niet meer, ik hoop dat één van jullie wat tips of wetenswaardigheden heeft...
Alvast bedankt!

Valerie

Hallo,

Ik heb er zelf geen ervaring mee, dus kan je geen deskundige raad aanbieden.
Ik hoop dat er snel iemand reageert die wel goede raad heeft. Ik kan me goed voorstellen dat jullie je zorgen maken over haar.
Sterkte!

Groetjes,

Valerie

wim roskam

beste lezer , allereerst maak je geen zorgen over de ontlasting dit is normaal , de vogel spaart zijn ontlasting op , omdat ze broed , die paar keer dat ze van de eitjes af gaat , ontlast zij zich , om het probleem op te lossen kan je naar de dierenarts je kan hier een injektie voor krijgen , maar ik zou ze een keer echt laten broeden met een man er bij , want dat is de meest natuurlijke oplossing , en probeer het een keer met nepeitjes verwisselen voor de echte , ik hoop dat ik je een beetje info gegeven hebt , groeten wim roskam .