1 juli 2025, 04:39:51

Voeding valkparkiet

Gestart door gunther, 16 oktober 2007, 13:22:24

« vorige - volgende »

gunther

Hallo, ik ben juist nieuw hier, en zag hier zoveel topics staan dat ik het niet goed zag zitten om ze allemaal te lezen, daarom stel ik hier gewoon mijn vraag even.

Het is namelijk zo dat wij zondag een tamme valkparkiet gekocht hebben van 4 maanden oud, maar wat geven we die nu best te eten en hoeveel?
We hebben gemengd parkieten eten, (dus met zonnepitten enzo) we hebben ook eivoer (daar wil hij niet van eten), en we hebben ook girststengels gekocht, en zo van die stokjes met allerlei lekkers aan voor parkieten.
Ook drinken is blijkbaar een probleem, want hij zit voortdurend op zijn bakje met eten, maar komt nooit naar zijn drinkbakje, mijn vrouw heeft hem al eens met zijn hoofd erin geduwd omdat we dat zo hadden gelezen ergens dat het zo zou lukken maar dat lukt dus niet echt goed.
Zijn kot is nu wel een pak te klein eigenlijk, hij zit veel los in de dag, maar als we weg zijn moet hij in zijn kot en das aan de kleine kant, dus we moeten zo snel mogelijk een nieuw kot hebben. (bij deze dus als er hier nog mensen zijn die een groot kot in de tweedehands hebben voor een goede prijs mogen dit ook altijd melden.)

grtz gunther

Sanna

Hallo Gunther,

Allereerst welkom hier! Ik zou zeggen, begin maar gewoon op je gemak te lezen, dan kom je een heleboel nuttigs tegen.

Aan de linkerkant van dit scherm staan ook diverse onderwerpen. Eén daarvan is Voeding. Hier kun je vinden wat je je valkje allemaal te eten moet geven. Over het drinken hoef je je niet zo zorgen te maken. Vogels hebben veel minder vocht op een dag nodig dan mensen en zoogdieren. Dus waarschijnlijk drinkt hij gewoon wanneer jullie niet kijken. Zolang een valkje eet, drinkt hij ook. Wat je eventueel nog wel kunt doen om hem ertoe te verlokken zijn kooi meer te verkennen is overal trosgiers neerhangen. Op een gegeven moment zul je zien dat hij daar intresse voor krijgt. Het is nu nog allemaal vreemd en eng voor hem. Maar zodra hij op z'n gemak is zal hij steeds meerde kooi gaan verkennen en dus ook uit verschillende voerbakjes gaan eten.

Voor wat betreft een kooi, ik zou zeggen kijk eens op Marktplaats. Daar worden er altijd heel veel aangeboden en de kans is groot dat je er daar een vindt voor een leuk prijsje. Ook kun je een advertentie zetten op de Advertentiepagina. Lees ook eens dit topic voor de juiste afmetingen enzo:

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19924.0.html

Groetjes, Sanna

gunther

16 oktober 2007, 15:23:47 #2 Last Edit: 17 oktober 2007, 09:38:38 by Sanna
alvast bedankt. Nu heb ik hier ergens gelezen 'een kooi kan nooit te groot zijn, enkel te klein', dus ik had bij onze lokale dierenwinkel eens een kijkje gaan nemen, en daar stond een prachtig mooi kot, maar dit is eigenlijk voor een papegaai, maar als ik daar nu dunnere stokken insteek kan toch ook perfect voor ons flipke dienen he, niet?
Het kooi dat ik wil zeggen trekt heel hard op volgend (het is niet hetzelfde he, maar soortgelijk) Klik hier

edit: ik heb de link even aangepast omdat de hele pagina uit z'n verband getrokken werd.
Sanna / Moderator

Romy

Hoi Gunther

Het is inderdaad zo dat een kooi nooit groot genoeg kan zijn, maar je moet wel letten op de tralie-afstand.
Over het algemeen wordt gezegd dat deze niet meer mag zijn dan 1,8 cm. Anders kan hun kopje erdoor en zouden ze zich kunnen bezeren.

De kooi die je aangeeft, heb ik ook. Ik ben er erg tevreden over.

Groetjes
Romy

gunther

16 oktober 2007, 19:53:54 #4 Last Edit: 17 oktober 2007, 09:40:18 by Sanna
Wel ja voor duidellijk te brengen die kooi was maar als voorbeeld, jabeke is een beetje te ver voor mij om een kooi te gaan kooi te gaan kopen, nu heb ik op kapaza dezelfde kooi die ik in de winkel zag staan gevonden, en deze is hier uiteraard goedkoper op. Zie hieronder de link van het kooi dat ik graag wil aanschaffen.

Klik hier

edit: ik heb de link even aangepast omdat de hele pagina uit z'n verband getrokken werd.
Sanna / Moderator

Romy

Hoi Gunther

Dat is een hele mooie, grote kooi! En daar kan zeker nog een vriendje bij  ;D

Groetjes
Romy

Sanna

Een mooie kooi hoor Gunther, ik heb ook ziets dergelijks:

Ik heb hem alleen in de kleur taupe (een soort grijs/bruin).

Groetjes, Sanna