7 mei 2025, 12:38:05

Nu nog een nest!?

Gestart door carolinetjeuh, 29 september 2007, 13:30:45

« vorige - volgende »

carolinetjeuh

Hoi,

Ik ging vandaag de nestkasten uit mijn buitenvoliere halen en zag tot mijn grote verbazing dat er nog 2 eitjes in lagen. Het vrouwtje broedt er constant op maar ik weet nog niet of ze bevrucht zijn. Is het niet te laat om nog een nestje te hebben?
Moet ik bij de nestkasten dan een warmtelamp hangen zodat ik in de winter kan kweken (heb allemaal nieuwe vogels dus hebben nog geen nesten gehad dit jaar)?

groetjes, Caroline

Bert_85

Dag Caroline,

Het is mogelijk om je valkjes nu nog een nestje te laten grootbrengen. Bijverwarmen kan je doen, maar is volgens mij niet nodig, de ouders houden eieren en jongen normaal gezien warm genoeg. De nachten worden al wel wat kouder, dus ideaal is het niet.

De kans is wel groot dat andere valkjes in de voliere ook met een nest willen beginnen. Voor je het weet zit je dan met een hele voliere broedende valken die straks de winter ingaan...  :-\

Als je alle andere nestkasten wegneemt, behalve deze waar de eitjes in zitten, is de kans groot dat ze ruzie gaan maken om deze nestkast, met alle nare gevolgen vandien.

Als ik jou was, zou ik het broedblok samen met de eitjes wegnemen en volgende lente terug een goede start nemen.  :)

Groeten,

Bert
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

carolinetjeuh

Hoi!

Bedankt voor de raad. Ik ben echt verschrikkelijk aan het twijfelen omdat ik zo graag een nestje wil, maar inderdaad als ik de andere nestkasten weghaal is er ruzie.

Kan ik die 2 eitjes niet leggen bij mijn koppel dat binnen zit? Op het moment hebben zij een nestje van 4 eitjes, maar er zijn al 3 kleintjes uitgekomen. Ze zitten wel constant nog in de nestkast (meestal met z'n 2). Zouden ze nog 2-3 weken broeden op die 2 eieren?

groetjes, Caroline
Alvast bedankt!

Mara

Hoi Carolinetjeuh

Ik zou ze persoonlijk niet overleggen, omdat dan het verschil te groot is tussen hun eigen eerste jong en de jongen van het koppel wat buiten zit.

Ik weet niet of iemand anders er een andere mening of zo over heeft, maar dat zie je dan als er nog iemand reageert.

Ik zou gewoon wachten tot het voorjaar.

mara

Bert_85

Hoi,

Ik weet wat je bedoelt, de verleiding voor nog een nestje is groot...  :)

Maar ik denk dat het beter is voor de valken als je nog even geduld hebt, tot het voorjaar.

En net als Mara ben ik van mening dat het verschil te groot is om de eieren over te leggen naar het andere nestje.

Groeten,

Bert
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

carolinetjeuh

Hoi!

Ja ik zou zo graag nog een extra nestje hebben dit jaar, want ik maak de vogeltjes zelf tam dus dat is enorm leuk!  :D ;)
Ik ga eerst afwachten of de eitjes wel bevrucht zijn, want er is een ander probleem: Kan het dat een koppeltje uit 3 vogels bestaat?  :o Het zijn 2 vrouwtjes en 1 mannetje die afgewisseld in de nestkast zitten. Het rare is ook dat ik het mannetje heb zien paren met beide vrouwtjes???  :o  :-X
Weet iemand hier meer over?  :-\

groetjes, Caroline

Lin

Ja hoor dat is zeker mogelijk, ook dat ze met zn drieen gaan voeren. Let dan wel op als zoiets voorkomt dat niet een ander koppel alleen jongen moet voeren. ik zou zelf alles weghalen, persoonlijk vind ik het te koud worden.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

carolinetjeuh

Hoi,

Ze hebben nu 9 eieren???  :o

Lin

Dan zijn er twee koppels aan het leggen. ik zou zelf maar 5 laten liggen. Want 4 ouders in 1 blok wordt teveel.

carolinetjeuh

Hoi,

Ik zie telkens dezelfde valkjes in de nestkast zitten, dat zijn die 3 valkjes. Maar het zijn 2 vrouwtjes en 1 mannetje. Kan het dan dat de eitjes van beide vrouwkes bevrucht zijn? Negen eieren is inderdaad véél te véél dat kunnen ze nooit aan.  :o

groetjes, Caroline
Bedankt voor al jullie hulp!

Lin

ik zou het er niet op gokken straks heb je wel 9 jongen!  :D

carolinetjeuh

hoi,

Ja inderdaad wie weet?  :o
Natuurlijk ga ik eitjes weghalen!  ;) 9 valkjes is véél te veel.  :o Ik heb alleen maar schrik dat die 2 vrouwtjes eieren blijven leggen... :-\

groetjes, Caroline

Agnes

Dan kun je misschien beter die 9 eitjes vervangen door nepperts.

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

carolinetjeuh

Hoi,

Bedankt voor al jullie raad! Ik ga straks kijken of het
bij 9 eieren is gebleven of niet. Is 5 eitjes te veel voor hen of gaat dat om 5 valkjes groot te brengen?

groetjes, Caroline

Lin