8 mei 2025, 04:30:06

Wat nu?

Gestart door Cor123, 9 oktober 2007, 17:53:47

« vorige - volgende »

Cor123

Ik heb 2 lutino valkparkieten in een buitenverblijf. Van 1 weet ik zeker dat het een man is, macho gedrag e.d. Van die ander weet ik het niet, deze is ook wat jonger. Sinds kort gaat de man bovenop de ander zitten en zijn de staarten in elkaar verstrengeld, paringsgedrag??

Wat moet ik nu, een nestkastje ophangen??

Silke *

Hoii,

Ja, normaal zijn ze dan aan het paren.
Ik zou geen nestkastje meer ophangen, het wordt te koud en daardoor kunnen jongen sterven.
Moest het popje toch eitjes leggen vanonder in de volière, zou ik er de eerste dag of 2e dag al direct een gaatje in prikken met een naaldje.
Zodat er zeker geen kleintjes uitkomen en ze al zeker niet in ontwikkeling zijn.
Wat je ook kan doen is nepeitjes leggen.
Als je dit niet doen (geen een van de twee) en de eitjes gewoon wegneemt, gaat ze er heel de tijd opnieuw leggen en dit maakt het voor het popje zeer lastig en zal uitgeput raken.

Groetjes en succes!
Silke

Mara

Hoi Cor123

Je zegt dat je twee lutino's hebt? Die zou ik niet laten broeden, rood ogigen kun je beter niet mee kweken omdat er lutino's zijn met een kale plek en dat vererft. Hoe het precies zit, dat zou een van de kwekers je misschien uit kunnen leggen.

Verder is de temperatuur te laag, dus absoluut geen broedblokken meer ophangen. Mochten ze gaan leggen in een hoekje van de kooi of zo, dan kun je de eitjes vervangen door nepeitjes of in de eitjes een gaatje prikken.

Mara

Silke *

Hooii,
ja, ik heb nog lutino's gekweekt.
Mijn vogeltjes hadden geen kale plek, maar dit komt wel veel voor bij lutino's.
Kijk eens bij de jouwe of ze een kale plek hebben achter hun kuif.

Groetjes

Mara

Hoi Silke

Alleen geen kale plek is volgens mij niet genoeg om met twee lutino's te kweken. Het moet beide forse, goed gebouwde vogels zijn en misschien zijn er nog wel meer eisen. Ik zou het niet doen, te groot risico.

mara

Cor123

Oke,

Bedankt voor jullie tips! Die zal ik zeker opvolgen. De lutino man is overigens meer een beer dan een vogel, echt fors en niet kalend ;)
De pop is wel wat dun van haar maar ook best fors.

Groetjes,

Cor