3 mei 2025, 17:54:44

valkje van 2-3 weken verstoten

Gestart door I_Xyzyx_I, 13 september 2007, 23:39:02

« vorige - volgende »

I_Xyzyx_I

helaas is er bij mij weer een jong valkje verstoten, het jong is 2-3 weken oud (we waren op vakantie toen hij/zij geboren werd)

Toen ik vannochtend even bij de vogels ging kijken zag ik dat 1 van de 2 jonkies op de bodem lag ipv zat, en een indruk maakte dat hij slaapte, ik kon er niet echt veel aandacht aan schenken omdat ik het 1e uur een repetitie had die meetelt voor het eindexamen.
Dus ik had al zoiets van dat het niet goed was en toen ik thuis kwam keek ik in het nestkastje en lag hij helemaal stil op de grond, dus ik dacht dat hij dood was, ging naar binnen, pakte de garage sleutel om een schep te pakken, pakte de schep en groef een gaatje bedoeld voor het jonkie. Maar tot mijn grote verbazing bleek het jong nog te leven, al was het meer dood dan levend, hij voelde helemaal koud aan, dus snel naar binnen gebracht en op een doek die op de verwarming lag gelegd. Je zag het jonkie steeds actiever en levendiger worden naarmate hij opwarmde, en na een uur zat hij zelfs overeind dus heb ik hem (op aanraden van forumleden) terug gezet bij de ouders in de hoop dat ze hem weer gingen voeren. Maar helaas het jonkie werd niet gevoerd en heb ik dus helaas weer naar binnen moeten halen omdat het anders dood zou gaan.

Ik heb al geprobeerd hem te voeren met "zelfgemaakte" pap ( eivoer verpulveren met een staafmixer en dan zeven en dan water er bij gooien) maar hij wil er niet echt van eten, zelf heb ik de ervaring dat ze als ze honger krijgen wel gaan eten, maar hij heeft een vrijwel lege krop.

nu heb ik de volgende mogelijkheden om te doen maar zelf weet ik niet wat het beste is :-\

1) terug zetten bij de ouders (grote kans dat het weer fout gaat)
2) bij een ander koppeltje in het nestkastje stoppen (die hebben voor zover ik weet geen jonkies maar zitten wel op eieren te broeden)
3) zelf voeren met eivoer pap, en echte babypap bestellen op het internet omdat de reden dat hij niet eet aan de pap zal liggen.
4) zelf voeren maar morgen zo snel mogelijk echte baby pap halen want het ligt zeker weten aan de pap. (dit is niet echt handig omdat ze hier in de buurt bij dierenwinkel en dierenarts geen baby pap hebben)
5) anders namelijk .... (ik sta open voor suggesties :) )

klein dingetje als optie 4 word aangeraden, weet er iemand waar er in de buurt van Heerde (ligt tussen zwolle en apeldoorn) babypap tekoop is?

en pap is inmiddels al besteld via internet dus zal er zaterdag hopelijk zijn, en anders heb ik een reserve pak, het is iedergeval lang houdbaar (het pak dat ik voor het eerste jonkie gebruikte was houdbaar tot 2005 :-X, kwam ik achter toen hij bijna zelfstandig was)

Klik Hier voor mijn dagboekje met (hopenlijk snel) kweekverslagen van fallow valkparkieten.

miss_sweet_1990

eey
net eerste heel veel sterkte er mee met het opvoeden van je jonkie
ik heb het zelf ook meegemaakt en ben er trouwens nog steeds mee bezig

mijn ervaring qua het voeren is bij mij "volproppen" wij hadden een nutri bird a21 babyvoer en daar door heen lijnzaad olie

wij hadden zelf eerst de voermethode gedaan die op deze site stond maar aangezien daardoor het jonkie een groeiachterstand van 2 weken en bijna dood aan gegaan is raad ik je dat niet echt aan.

na die 2 weken ben ik hem ongeveer 4 tot 5 keer per dag gaan voeren en dan ook goed gaan volproppen en toen begon tie eindelijk te groeien

dus zo is het bij ons gegaan
ik hoop dat je het een beetje snap en dat ik het goed heb uitgelegt, ik zal nog wel het verhaal een keer goed vertellen maar ik zit nu op school en kan niet echt goed na denken

ik spreek je nog wel een keer denk
mvg

Rianne

Mag ik er even bij vertellen dat, mocht je niet voor de veilige, door tientallen mensen met succes geprobeerde methode van het forum kiezen, je er rekening mee moet houden dat de 'volprop methode' kan leiden tot kropverlamming? De krop van een valkparkiet kan niet met oneindig veel voer volgepropt worden. De krop rekt hierdoor uit, waardoor het voer minder snel tot niet meer verteerd wordt.
Dus voordat je een keuze maakt, denk hier even aan.
Wij plaatsen niet zomaar informatieve stukken op het forum zonder te weten waar we over praten. Als het valkje van Miss sweet 1990 afviel met deze methode, had er een voeding per dag bijgekunt, ipv lukraak een valkje vol te proppen. Als handopfok toch zo eenvoudig was...

Mara

Hoi hoi

Wat vervelend van je babyvalkje.

En ik ben het met Rianne eens, de methode die hier op het forum staat is een beproefde methode. Dat een valkje afvalt, betekent dat er gewoon een voeding bij moet of dat er iets anders aan de hand is.

Je moet zeker je valkje niet gaan volproppen en ook het aanschaffen van nutribird is goed. Ik kan je weinig over handopfok vertellen of helpen, maar bij ons verkoopt de dierenzaak ook Nutribird....dus er moet bij jou in de buurt toch wel een dierenzaak of kweker zijn die nutribird heeft?

Sterkte ermee.

Mara

miss_sweet_1990

lieve Rianne,

nog even over mijn volprop methode
ik zeg ook niet dat jullie methode niet klopt en ik zou ook echt niet willen dat dat zo gedacht is door jullie
ik wou alleen maar zeggen dat het bij mij absoluut niet heeft gehopen
en over die kropverlaming geloof ik je helemaal maar daarvoor hadden we die lijnzaad olie zodat het wat soeppeler zou gaan snapje

ik hoop absoluut niet dat mijn vorige verhaaldje verkeert is opgevat want dat was echt niet mijn bedoeling, ik wou alleen maar zeggen wat mijn ervaring was

mvg.
(en nogmaals sorry)

I_Xyzyx_I

Helaas heeft het valkje het niet gered, ik heb er ongeveer een halve ml aan voer in kunnen werken met veel geduld, maar helaas mocht het niet baten en is het valkje overleden.

met het andere jonkie gaat het redelijk goed, word voor zover ik kan zien goed gevoerd alleen niet tot nauwlijks warm gehouden overdag omdat de vader zijn taak een beetje verzuimd en alleen afentoe naar binnen gaat om te voeren. Maar hij maakt een gezonde indruk alleen afentoe een beetje rillerig maar heeft voor mijn gevoel een goede lichaams temperatuur. 's nachts word hij wel warm gehouden wat het belangrijkst is voor mijn gevoel omdat het overdag niet echt extreem koud is.

Dus ik laat die er voorlopig in zitten, maar ik controleer wel 's ochtends, 's middags en 's avonds en als hij onderkoelings verschijnselen toont dan gaat hij meteen naar binnen, hij heeft ongeveer de leeftijd van het vorige valkje dat ik er uit moest halen omdat hij gepikt werd dus ga ik dan liever met de hand voeren dan afwachten wat er gaat gebeuren, omdat het voeren met de hand vorige keer erg goed ging naar mijn idee ( ik weet dat een vorig succes niet betekend dat het weer zal slagen maar als ik denk aan het feit dat het nestje eerst 4 jonkies betrefte en nu nog maar 1 dan heb ik het gevoel dat handvoeding een grotere overlevings kans bied)

naja, ik hoop dat het gedoe met de jonkies komt omdat het de 1e x is van de koppeltjes dat ze jonkies krijgen  :-X

Klik Hier voor mijn dagboekje met (hopenlijk snel) kweekverslagen van fallow valkparkieten.

Rianne

Een beproefde methode afraden omdat het bij jou niet werkte is wel een beetje kort door de bocht. Een valkparkiet zonder duidelijke reden aan de lijnzaad zetten is ook niet de beste oplossing. Hoe dan ook, jouw valkje heeft het gered, die van Xyzyx helaas niet.
Het kan door onervarenheid komen, laten we hopen dat het met een volgend nestje beter gaat.