10 mei 2025, 17:13:41

Dak van voliere

Gestart door Jacqueline, 9 september 2007, 16:44:37

« vorige - volgende »

Jacqueline

Wij zijn bezig om zelf een voliere te bouwen. Het geraamte staat en deze week gaan we verder met de bodem (wordt van beton). We weten inmiddels dat het raadzaam is om dubbel gaas te monteren maar wat doen we met het dak. De bedoeling is dat we eerst gaas spannen bovenop en daarna niet de gehele voliere afdekken met dakbedekking maar een gedeelte. Nu is mijn vraag wat voor dakbedekking we het beste kunnen gebruiken. We zitten zelf te denken aan transparante golfplaat zodat er genoeg licht bij kan maar is dan als het zonnetje schijnt de voliere niet te fel. Moeten ze nog ergens in de schaduw kunnen zitten. Als ze in de schaduw moeten kunnen dan willen we rode of zwarte golfplaten gebruiken. Het is de bedoeling dat er valkjes en bourkes inkomen. Graag jullie advies.

Mara

Hoi Jacqueline

Ik zal even vertellen wat wij met het dak van onze voliere willen doen.

Een gedeelte wordt gemaakt van polycarbonaat platen in de kleur opaal (lichtdoorlatend) en een gedeelte dakpannen zodat ze nog uit de zon kunnen gaan zitten. De polycarbonaatplaten zijn via marktplaats redelijk goedkoop te vinden en ze zijn ook nog redelijk onderhoudsvrij.

Gaas spannen moet je zeker doen, mocht je toch kiezen voor golfplaten en het waait een keer en ze lichten zich, dan hoef je niet bang te zijn dat je vogels wegvliegen.

Succes met de bouw van je voliere.

mara

Jacqueline

Wij gaan een plat dak krijgen dus helaas is dakpannen geen optie. Maar ik begrijp uit je antwoord dat het dus wel raadzaam is om een stuk dicht dak te maken i.v.m. schaduw.

Mara

Hoi Jacqueline

Ik zou wel een stukje schaduw creeƫren. Vooral als je golfplaten gaat gebruiken. Onder goflplaten wordt het erg warm. Onder de polycarbonaatplaten wordt het ook wel warm, maar niet zo warm als onder een golfplatendak is mijn ervaring.

Staat de voliere vol in de zon of niet?

Mara

Jacqueline

De voliere staat voor de helft in de zon. Hebben polycarbonaatplaten een isolerende werking.

Mara

Hoi Jacqueline

Voor zover ik weet wel. Mijn broer heeft ze op zijn veranda liggen. Het is er eigenlijk altijd prettig toeven moet ik zeggen en ik ga ze nu ook op de voliere krijgen, met gedeeltelijk een pannendak. Maar dat kun jij niet vanwege het platte dak. Als ze uit de zon staan, dan zou ik het wel afdekken maar dan zou je misschien wel golfplaten kunnen gebruiken.

Mara