alleen slijt- of gezondheids stokken overdreven?

Gestart door joepie, 6 september 2007, 21:28:10

« vorige - volgende »

joepie

6 september 2007, 21:28:10 Last Edit: 7 september 2007, 09:46:33 by joepie
Hallo allemaal,

Onze Okki heeft 15 jaar op "verkeerde" stokken gezeten. Het waren wel houten stokken, maar allemaal van dezelfde dikte. Geen variatie en glad afgewerkt. Ook hadden we geen extra slijtstokken. Gelukkig is het niet mis gegaan met te lange nagels ofzo. Indertijd was goede informatie gewoon niet zo voorhanden en pas na Okki's overlijden :'( heb ik deze site gevonden en achteraf voel ik me een beetje schuldig. :-\.

Morgen ga ik een nieuwe kooi kopen voor ons nieuwe parkietje. Met Okki nog vers in het geheugen wil ik het beter doen.  Nu ben ik bezig een lijstje aan het maken van stokken die ik er bij wil hebben. Een stuk of wat slijt- en gezondheidsstokken moeten de standaard stokken vervangen. Is dat een goed idee, of kun je beter een paar standaardstokken (die bij de kooi geleverd worden) blijven gebruiken en aanvullen met 1 of 2 slijtstokken?

Hoe doe je dit zo goed mogelijk zonder het te overdrijven? Zelf loop je toch ook niet alleen op Birkenstock sandalen rond  :P, maar ook wel eens op schoenen die gewoon gemakkelijk zitten.

Joepie

Anja

Hoi hoi,

Naast de standaard stokken kun je een pedi perch stok erbij hangen.

Groetjes Anja

Agnes

Ik zou de standaard stokken die bij de kooi houden  niet gebruiken.

Je kunt beter bij een bouwmarkt een lengte rondhout halen.
De doorsnee moet in ieder geval 17 mm zijn, zodat de pootjes niet helemaal rond de stok kunnen.

Die stokken kun je zelf op maat zagen en die dan gebruiken als zitstok

Of ga naar het bos, en sprokkel wat dikke wilgentakken.
Die zijn ook ideaal om te gebruiken, en de valkjes kunnen er lekker aan pulken ;D

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

Mara

Hoi hoi

Ik heb in de voliere wilgentakken en 'bezemstelen' (Agnes noemt het rondhout) en in de kooien binnen hebben we ook stokken van rondhout. Ik heb geen pedi perch stokken in de kooien binnen, hier slijten ze de nageltjes gewoon af.

mara

Anke

Hallo,
In mijn kamervolieres heb ik om met Mara te spreken "bezemstelen", een pediperch stok en van die stokken die je met een dopje aan de tralies kan maken in elkaar gedraaid touw. Ehm.. een plaatje is mss duidelijker ;)
Deze dus

Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Anja

Ik heb gewoon de standaard stokken en dat gaat goed. Hier klemmen de pootjes ook nniet helemaal om.
Nou moet ik er wel bij vertellen dat ik voor de valkjes een papegaaienkooi heb eb daar zullen denk ik dikkere stokken in zitten dan in een gewone kooi.

Groetjes Anja

joepie

9 september 2007, 10:49:29 #6 Last Edit: 9 september 2007, 10:52:06 by joepie
Hoi allemaal,

Uit jullie antwoorden heb ik een combinatie gekozen. Twee standaard stokken (die rond zijn en uit een papegaaien-kooi), een Pedi Perch en nog een klein slijtstokje. En touwbrug en een java-koffieboom-klim-stok (zelf bedacht).

Van alles iets, maar niks te veel denk ik dan maar  :D. De kooi is ruim genoeg; de helft van de kooi is nog helemaal vrij, dat lijkt me lekker om rond te fladderen.

Dank namens het valkje,

Joepie

Anke

Hoi Joepie,
Ik zou het leuk vinden als je een foto plaatst van je mooi ingerichte kooi ;D
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Agnes

Ik ben ook heel benieuwd ;)
Het klinkt heel mooi!

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

Anja

joepie

Hoi allemaal,

Leuk, ik zal wat foto's maken en uitzoeken hoe ik die in een bericht kan zetten. Het staat wel ergens op het forum hoe dat moet.
Dat wordt wel over een week want de werkweek  :-\ begint weer.

Joepie

joepie

15 september 2007, 12:58:10 #11 Last Edit: 17 september 2007, 06:19:14 by joepie
Hallo allemaal,

Gisteren heb ik wat foto's gemaakt van de kooi.

Van de voorkant. Het zonlicht was jammer genoeg niet zo super meer, dus dit ziet er wat donkerder uit dan in de werkelijkheid. De kooi staat een beetje vrij, lekker voor het beestje.

Bovenverdieping met een slaaphut, een touwladder, een Pedi Perch en een korte slijtstok. Ik weet wel dat de slaaphutten vaak niet bewoond worden, maar het is meer voor de humor. Stel dattie er wel in gaat, dan lach ik me echt suf  :P.

Op de beneden verdieping een klimtak. Dit is de fitness ruimte zeg maar. De brede stam is wat dikker dan de aangeraden 2 cm, maar er zijn ook wat dunnere aftakkingen. Een heerlijke gelegenheid om iedere dag te sporten.

Van bovenaf gefotografeerd. Zou er genoeg ruimte zijn om wat te fladderen? Anders kan dat buiten de kooi.

Voor zolang heb ik de pellets maar op de bodemplaat gelegd. Een paar dagen voor dattie komt doe ik er een laag beukensnippers en een hoekje schelpenzand voor in de plaats.

Er komen nog 1 of 2 fruit ruifjes in (besteld op deze site), voor brood / groente / fruit.

Hopelijk is het een beetje leuk en prettig wonen zo.

Joepie

Anke

Hoi Joepie,
Leuk dat je foto's geplaatst hebt!
Je hebt de kooi mooi ingericht hoor. Dat gaat je nieuwe valkje zich best in thuis voelen denk ik ;D
Groetjes Anke

Mandy

Dat denk ik ook wel. ;D
Ziet er mooi uit. Daar komt een topsporter te zitten. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Anja

Hoi Joepie,

wow dat ziet er super uit zeg. Laat nu je valkje maar komen.

Groetjes Anja