12 mei 2025, 08:59:49

schreeuwen

Gestart door hanneke, 9 september 2007, 16:51:47

« vorige - volgende »

hanneke

na 3 poppen hebben we er sinds een paar maanden een mannetje bij. genaamd muppet.. misschien zijn we daar de mist in gegaan  ;D

het s een echte schreeuwlelijk. al onze valkjes hebben wel hun schreeuwperiode gehad... negeren heeft tot nu toe altijd gewerkt. het is een mannetje en aan zjn heerlijke fluitgedrag ook echt te merken, aar dit fluitgedrag gaat bijna altijd over op schreeuwen. vaak op herkenbare momenten

als ik aan de telefoon ben en wanneer de cavia's beginnen te fluiten. en verder wanneer hij daar zin in heeft. 4 uur 's ochtends is bij hem ook een hele normale tijd om te laten horen dat meneer wakker is. het enige moment waarop we het schreeuwen niet negeren is wanneer we thuiskomen. dan schreeuwen ze namelijk allemaal een half minuutje en na een "hallo vogeltjes" is het dan weer goed

we negeren hem al een maanden als hij aan het schreeuwen is. maar zijn langzaam ten einde raad. Hellup ???

Yvette

Ik heb een aar vraagjes

Hoe oud is jou valkje (mannetje)?
Kan het ook zijn dat hij honger heeft?
Of vraagt hij of hij eruit mag?
Of heb je de kamer waar de kooi staat verlaten?

Deze 2 dingen heeft mijn valkje Joepie enorm last van

En het negeren is ook de enige methode die baat hierbij heeft
Misschien moet je als hij gaat schreeuwen met iets anders aankomen door bv een speeltje en als hij dan stil is dan ga je hem belonen
Dan beloon je het goeie gedrag en negeer je negatieve gedrag

Mara

Hoi Hanneke

Het kan ook zijn dat je valkje misschien aan het puberen is. Ik heb ook een schreeuwerd in mijn voliere. Maar goed, hij doet het met vlagen en ik moet zeggen, het valt nu best wel mee.

mara

hanneke

Citaat van: Yvette op 10 september 2007, 19:34:13
Ik heb een aar vraagjes

Hoe oud is jou valkje (mannetje)?
Kan het ook zijn dat hij honger heeft?
Of vraagt hij of hij eruit mag?
Of heb je de kamer waar de kooi staat verlaten?

Deze 2 dingen heeft mijn valkje Joepie enorm last van

En het negeren is ook de enige methode die baat hierbij heeft
Misschien moet je als hij gaat schreeuwen met iets anders aankomen door bv een speeltje en als hij dan stil is dan ga je hem belonen
Dan beloon je het goeie gedrag en negeer je negatieve gedrag

hij is nu ongeveer een jaar tot anderhalf jaar oud schat ik.
ik denk niet dat het zo is dat hij honger heeft. er staat altijd voer in kooi en wanneer ze op zaterdag een knabbelstaaf krijgen van ons (waar ze helemaal wild van zijn) gaat hij ook vrolijk aan de gang
ook wanneer hij uit de kooi is begint hij te schreeuwen. eigenlijk altijd als we thuis zijn zijn ze uit de kooi, behalve voor het werk.
hij staat met de andere 3 valkjes in de huiskamer

aandacht van ons vragen is het vrijwel zeker niet. hij is (nog) niet tam en wil eigenlijk ook geen aandacht van ons. met speeltjes kan ik hem dan ook niet afleiden.

ik denk echt dat het een probleem is wat veroorzaakt wordt door reacties op de omgeving. de telefoon, de fluitende cavia's, de gerbils die hij in de bak ziet rondrennen. vaak is het ook zo wanneer hij begint met zijn vleugels een stukje van zijn lichaam heel macho rond gaat lopen. kan het zijn dat hij probeert de baas te spelen over andere huisdieren/dingen die geluid maken?

mijn vriend was het gisteren meer als zat nadat hij een half uur doof was geschreeuwd is hij voor hem gaan staan en op dezelfde manier terug gaan schreeuwen.

was ontzettend lachen, vooral omdat hij vervolgens ook stopte met schreeuwen en verbaasd om zich heen zat te kijken, maar dit lijkt mij ook niet de manier?

Mara

Hoi Hanneke

Het is inderdaad niet de manier, maar wel effectief hoor.  ;)Het kan zijn dat je valkje inderdaad het hoogste woord wilt hebben en daar kun je denk ik weinig aan doen. Ik hoop dat iemand anders je kan helpen.

mara

danielle

Je kunt proberen om boos te gaan kijken naar het valkje. Sommige vogels reageren goed op gezichtsuitdrukkingen. En op een rustige maar strenge manier 'nee' zeggen.
Bij mijn af en toe schreeuwende Tommie helpt dat wel.
Ik negeer Tommie altijd als ik merk dat het geschreeuw komt omdat hij mij roept. Maar ook vaak merk ik dat het komt door opgewondenheid en geluid in de omgeving en is het niet gericht op aandacht dat hij wil van ons en dan helpt bij mij bovenstaande puntjes goed. Maar ook afleiden is vaak effectief.

Zit hij nog niet bij de andere valkjes in de kooi? Want ook dat kan de reden zijn, dat hij veel aandacht vraagt aan de valkje, maar gefrustreerd word dat hij ze niet echt kan bereiken?

Succes ermee

Groeten van Danielle

Succes ermee!

hanneke

Dank jullie wel allemaal voor de reacties.

Hij zit bij 3 andere valkjes.

Ik denk dat het voorlopig negeren blijft in de hoop dat het een fase is. Ik merk gelukkig wel dat hij de laatste paar dagen rustiger wordt (afkloppen)