10 mei 2025, 06:55:22

handopfok hoeft niet mis te gaan

Gestart door lavendel, 21 augustus 2007, 18:45:07

« vorige - volgende »

lavendel

hallo
ik vind het erg jamer dat hier aleen maar verhaalen staan over dat het mis gaat.
ik heb nu in mijn leven 12 valkjes groot gebracht met de hand
(en 0 zijn er over leeden) en alle 12 zij heele mooie liefe vogels en 4 zijn inmidels ook papa en mama geworden. dus het hoeft echt niet altijd. mis te gaan. momenteel heb ik hier ook een jong vakje van nu 4 weeken die ik met de hand groot breng.(deze is trouwens wel een nood geval. want om dat deze albino is hij door zijn wildkleur broetjes en zusjes werd aangevalen en uit het nest werd gegooid.) maar ik hoop dat er hier ook wat posietieve verhaalen mogen worden vermeld.
dit is geen aanmoedging om valkjes altijd met de hand groot te bregen meer om het evenwicht weer te geven dat het niet allen mis gaat maar ook goed.

ps: als iemand mj kan uitlegen hoe ik een foto plaats bij dit verhaal kunnen julie mijn nieuwe valkje ook zien.

Mara

Hoi Lavendel

Er staat hier nergens dat het ALTIJD fout gaat. Het gaat in veel gevallen fout, en dat is zonde. Handopfok zorgt er ook niet voor dat de vogeltjes tammer blijven of eerder tam worden of zo. Ik snap wat je bedoeld hoor, zo voel ik me soms ook als ik de verhalen lees over grasjes die nestjes verstoren en zo, want ook dat hoeft niet zo te zijn, want hier doen ze dat dus echt niet.

Maar er wordt gewaarschuwd dat het ook heel erg fout kan gaan.

mara

Mara

Lin

22 augustus 2007, 08:18:12 #3 Last Edit: 22 augustus 2007, 08:30:39 by Lin
Ik probeer het beeld dat sommige hebben van dat het zo gemakkelijk is vanaf drie weken, dat het normaal is en dat ze extra tam worden te veranderen. Het gaat mij vooral om de leken die zonder ervaring en zonder dat ze goede uitleg hebben gekregen eraan beginnen. En uiteraard hoeft het niet mis te gaan. Maar juist bij die onervaren en zich er niet in verdiepen mensen gaat het mis.  Dat kwekers het doen prima, zolang zij het maar kunnen en een vogel pas verkopen als die zelfstandig (tenzij die ander ook veel ervaring heeft).

Het is een waarschuwing van wat er kan gebeuren ipv van dat we iedereen zeggen dat ze doodgaan. Het stimuleren van handopfok doe ik niet. Omdat ik zelf weet hoe het is om er 1 te verliezen na 5 weken handopfok en voordat het waarschuwingsstuk over het aanschaffen van een handopfokje er niet stond kwamen helaas toch geregeld de droevige en niet te redden situaties op het forum. Daar wordt je als reageerder op vragen toch wel erg verdrietig van en dan wil je toch er alles aan doen om juiste voorlichting te geven.  :)

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

miss_sweet_1990

eeyz lavendel

ik ben het helemaal met jou eens want ik heb zelf ook een jonkie vanaf dag 1 hebbe moeten voeren en het gaat nu supper met hem ;)
(ik heb hem trouwens zelfs nog uit het eitje moeten halen omdat de schil TE hard was)
maar nu gaat alles supper met hem hij is nu 6 weken, eet nog 4 x per dag pap en klimt als een idioot rond, dus mij hoor je echt niet klagen over mij vogeltje  ;D het is echt een schat van een vogel ;)

mvg

lavendel

zie je wel niet allen negatieve verhaalen.
dankje voor de veele steun. helaas lukt een foto niet zecht steeds dat het niet het juiste bestand vormaart is. ter wijl het wel jpg en kladblok besanden zijn

Rianne

Hoi Lavendel,

ieder handopfok valkje is een andere situatie. Maar mensen moeten niet doen alsof het zo vanzelfsprekend is, en dat iedereen het makkelijk kan. Er zitten veel gevaren aan, wat weer kan lijden tot grote teleurstelling van de eigenaar, en de dood van een valkje, terwijl dit niet nodig is geweest.
Natuurlijk gaat het ook goed. En gelukkig maar. :) Maar je kan niet zeggen dat het onzin is dat het ook fout af kan lopen.

Mara

Hoi Lavendel

Het gaat niet om alleen maar negatieve verhalen. Het gaat er om dat er vaak handopfok wordt gegeven zodat ze bijvoorbeel beter tam worden of door mensen die er heel weinig verstand van hebben en dan gaat het mis.

mara

Anja

Citaat van: lavendel op 27 augustus 2007, 20:13:52
zie je wel niet allen negatieve verhaalen.
dankje voor de veele steun. helaas lukt een foto niet zecht steeds dat het niet het juiste bestand vormaart is. ter wijl het wel jpg en kladblok besanden zijn

Hoi Lavendel,

is je foto groter als 60 kb? Want dan upload de site de foto niet. Je moet er voor zorgen dat de foto's kleiner zijn als 60 kb.

Groetjes Anja

Ilse_Jaimy

ik heb die van mij ook allemaal met de hand grootgebracht
bij mij is het ook gewoon hellemaal goed gegaan :)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-IHJAEG8Q.jpg

dit zijn ze ( hoop dat de foto het doet )

miss_sweet_1990

je foto doe het en ze zijn echt schattig  ;D ik heb zelf nu 3 van die gele met rode wange  ;D

Ilse_Jaimy

leuk zeg ! heb je nu 3 handopfokjes op dit moment ?

miss_sweet_1990

noop
gewoon 2 ouders en 1 jonkie van 6 weken die ik wel met de hand op voed (zijn ouders hadden het eitje verstoten) van af dat tie uit het ei kwam hebben we hem met pap gevoert