4 mei 2025, 23:04:31

Meer trosgierst als gewoon eten

Gestart door Saratjeuh, 21 augustus 2007, 10:52:42

« vorige - volgende »

Saratjeuh

Hoi allemaal,

We hebben voor ons valkje trosgierst onderaan in de kooi hangen, het andere eten(eten voor kleine parkieten) hangt lans beide kanten in de kooi.

Nu eet hij heeeel vel trosgierst en heel wat minder van zijn andere eten.  Nu was mijn vraag, mag ik hem enkele dagen geen trosgierst geven tot hij ook meer van het andere eten eet of gewoon blijven doorgeven en komt dat vanzelf?
Is het hem niet verwennen met die gierst?

Groetjes

Lee-aa

Ik denk als je de trosgierst weg haalr, je valkje vanzelf wel gewoon voer gaat eten!....

Monky

Hey!

Trosgierst is een soort lichtverteerbaar lekkernij voor de vogels. Het heeft echter weinig voedingswaarde.

Je kan dus beter de trosgierst als beloning gebruiken of 2 keer per week een streng in de kooi hangen.
Het is namelijk wel belangrijk dat hij meer voer eet dan trosgierst.

Groetjes,
Monky

Saratjeuh

Zou ik dan ook een potje eten op de grond van de kooi zetten.  Hij weet wel waar zijn eten hangt hoor maar speelt er precies liever mee dan het op te eten  :-\

Lin

Let je er wel op dat je valkje genoeg eet? want vooral handopfokjes kunnen nog wel eens afvallen. Weet je hoeveel hij weegt?

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Saratjeuh

Hij eet heel de dag door, maar dan enkel maar trosgierst en een klein beetje van zijn andere voeding.
Hij weegt 87 gram en is zo'n 9 à 10 weken oud.

Lin

net zoals al gezegd is gewoon minder geven aan trosgierst.

Saratjeuh

Nu heeft hij vandaag voor het eerst geen trosgierst gekregen en nu zit hij heel de tijd te zeuren.  Is dit even om trosgierst vragen en moet ik dit gedrag negeren en nog een dagje afwachten voor ik terug trosgierst geef?

Groetjesss

Lin

savonds moete en valkje altijd wat gegeten hebben voordat ie slaapt. anders morgenochtend opnieuw proberen en nu eerst toh maar wat laten eten.

Saratjeuh

Nu heb ik je berichtje pas gelezen, ik heb er nu terug gierst in gehangen en hij vliegt erop alsof hij geen eten meer gekregen heeft.
Ik zie hem wel eten hoor van het andere eten maar blijkbaar vindt hij het niet lekker ofzo.

Anke

Hoi
Ik zie ergens staan dat je voer geeft voor KLEINE parkieten.
Valkjes vallen onder de GROTE parkieten.
Misschien begrijp ik je verkeerd. Wat voor voer geef je je valkje?
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Saratjeuh

We hadden voor hem voer voor valkparkieten(ik weet dat ze onder grote parkieten vallen hoor) gekocht.  Hier at hij niet van, ik denk dat hij te klein was voor de grote zaadjes ofzo.
Trosgierst at hij vanaf de eerste minuut meteen.

Omdat hij dat eten niet at hebben we ander eten gaan kopen om te zien of hij dit wel at.  Dit is hetzelfde zaad alleen zonder de grote pitten in.  Hier eet hij zo nu en dan eens een paar graantjes van maar telkens eet hij veel meer trosgierst.
We hebben deze er een dag uitgehaald waardoor hij heel veel honger had en heb ik hem na die dag terug trosgierst gegeven en ja toen deed hij of hij 3 weken geen eten meer gekregen had.
Dus ja ik ben zo aan het denken hoe leer ik hem dat hij dat andere eten moet eten, ik kan hem toch geen honger laten lijden.
Drinken doet hij ook goed en hij weet zijn eten goed genoeg staan maar daar speelt hij liever mee precies  ???

Monky

24 augustus 2007, 12:43:10 #12 Last Edit: 24 augustus 2007, 12:45:21 by Monky
Je moet hem aan het gewone eten zien te krijgen.

Trosgierst heeft nauwelijks voedingswaarde. Wat je eventueel zou kunnen proberen, is de trosgierst zaadjes van de strengen afhalen en dat door zijn normale voeding mengen. En dan is het misschien het beste als je daar je grasparkietenzaad voor gebruikt. Meng er ook wat eivoer en een beetje druivensuiker doorheen. Leng het een klein beetje aan met water zodat het eivoer aan het zaad gaat plakken. Geef hem dan dit... en alleen dit! Dus geen trosgierst meer.
En blijf zijn gewicht in de gaten houden.

Ik zal hier een link plaatsen met dezelfde probleem bij mijn valkparkiet.

KLIK HIER

Ik hoop dat je hem weer snel aan het normale eten krijgt.
En als je vragen hebt, stel ze gerust.

Groetjes,
Monky

Saratjeuh

Bedankt voor de tips!  Welke eivoer moet dat zijn want ik heb gezien dat je droge, vette,... hebt?

Groetjes

Mara

Hoi

Ik denk dat je moet uitproberen met eivoer. Niet elke valkparkiet lust ieder eivoer. Hier eten ze maar een merk eivoer.

mara