5 mei 2025, 09:30:13

Crunch & Cookie zijn geen stel !!!!!

Gestart door Whoopy59, 3 juni 2007, 21:33:09

« vorige - volgende »

Whoopy59

Even een gedrag vraagje:

Cookie & Crunch zijn 2 valkjes die van MP komen.
Er werd naar een nieuw huisje gezocht. Daar wij van plan
waren om valkparkieten te nemen, wilde wij ze toch
dat nieuwe huisje geven.

Volgens mijn visie en observatie is Cookie ( 1jaar) de man
en Crunch ( 4 mnd ) de pop, maar Crunch heeft niet zo veel zin
in Cookie. Crunch is echt een kattekop, en blaast al als Cookie
dichterbij komt. En zo gaat dat met alles wil Cookie eten dan moet Crunch ook uit dat bakje eten, terwijl er 4 hangen.

Wat nu, apart zetten dat zag ik niet zo zitten weer een kooi erbij. Op het moment zitten ze dus in een kamer volière, wat hun meer de ruimte geeft, als ze elkaar niet zien zitten.
Het begon er op te lijken, dat het beter ging .............

Cookie wilde elke keer dichtbij Crunch zijn, om te kroelen maar werd meteen weg geblazen. Ik heb in overweging genomen om een derde valkje erbij te nemen voor Cookie.
Maar mij leek het risico groot dat Crunch er dan mee van door
zou gaan.

Toen heb ik besloten, om een trio Chinese Dwergkwartels erbij te gaan zetten. En jullie willen het niet geloven het gaat beter
met Crunch & Cookie, een betere therapie is er niet.

Even een kiekje van Crunch en haar kroost.

Groetjes Judith

Ivy

Hoi.
In jouw andere topic heb je foto geplaatst van Cookie, een wildkleur valkje. Dat is een popje, want mannetjes krijgen na de jeugdrui (rond 6 maanden) gele koppie. Gezien Cookie grijs is, is het een popje.

Crunch is nog te jong om echt stelletje te vormen, die wil nog vooral spelen. Ik zou nog wachten met het aanschaffen van nieuwe valkjes. Als je stelletjes wil, kan je beter wachten tot je zeker ben van het geslacht van Crunch.

Aan het gedrag kan je straks hopelijk bepalen wat het geslacht van Crunch is, lees hier hoe je dat kunt zien:
http://www.valkparkiet.com/nl/vraag/1.htm

maar als je het gevoel heb dat Crunch een popje is, dan heb je mogelijk twee popjes.

Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Whoopy59

Hoi Ivana

Bedankt voor je info.
Zoals eerder beschreven in de topic mutatie, begin ik te
twijfelen of Cookie dan niet in een verkeert jasje zit.

Ook mede zijn gedrag, loopt constant te paraderen, met z'n vleugels iets wat van zijn lijfje.
En aangezien er geen mannen in huis zijn, word ik constant opgefloten door Cookie ????

Cookie heeft ook van die momenten als het stil is, dat hij even deuntjes begint te fluiten, en kan soms best wel hard roepen/schreeuwen als hij geen aandacht krijgt.

Als ik jou info goed begrijp, doet een pop dat niet.

Dus zal de tijd leren, wat ik nu precies in huis heb?

Groetjes Judith

Ivy

Hm, dat is raar. Weet je zeker dat Cookie al een jaar oud is? Het kan ook een jong mannetje zijn en de rui komt dan nog.

Poppen schreeuwen ook, maar mannetjes kunnen ook mooiere deuntjes fluiten. Echter, vleugeltjes wijd - dat is wel typisch voor mannetjes.

Ben benieuwd wat je hebt  :D

Wil je het gelijk weten, dan kan je ook een DNA onderzoek laten doen. www.gendika.nl
Dit kost wel iets van 22 euro per vogel, dus ja...

Groetjes, Ivana

Mara

Hoi Judith

Ik ben benieuwd wat Cookie nu voor een geslacht is. Ik heb hier een bonte valkparkiet waarvan me verteld was dat ze een pop was. Heb zelf ook gevoeld maar dat is geen garantie en nu blijk ik dus een mannetje te hebben, deze fluit en doet. Goed observeren, dan haal je er al veel uit want ik zei na twee weken al dat het een mannetje was en geen popje.

Mara

Whoopy59

Citaat van: Ivy op  4 juni 2007, 13:12:06
Hm, dat is raar. Weet je zeker dat Cookie al een jaar oud is? Het kan ook een jong mannetje zijn en de rui komt dan nog.

Poppen schreeuwen ook, maar mannetjes kunnen ook mooiere deuntjes fluiten. Echter, vleugeltjes wijd - dat is wel typisch voor mannetjes.

Ben benieuwd wat je hebt  :D

Wil je het gelijk weten, dan kan je ook een DNA onderzoek laten doen. www.gendika.nl
Dit kost wel iets van 22 euro per vogel, dus ja...

Groetjes, Ivana

Hoi Ivana

Het enige dat ik weet, van de vorige eigenarese, dat ze nog niet wist wat Cookie was? ondanks volgens haar zijn leeftijd nu 1 jaar is. En hij kwam uit een D.W. Kijk ik ben ook nog een beginneling, in wat betreft valkparkieten, dus ben blij dat ik wat meer info kan vergaren bij jullie. Alleen is het nu een beetje dubieus.

Maar goed ik laat ze voor wat ze zijn, en ik ben gewoon in afwachting wat de valkjes in werkelijkheid gaan worden.........

Een DNA onderzoek is niet mijn prioriteit, ik heb ze voor de gezelligheid en niet bij voorkeur voor de fok.

Maar bedankt voor info omtrent het DNA onderzoek.

Groetjes Judith

Whoopy59

Hoi hoi allemaal,

Ik ben eruit wat Cookie nu precies is qua geslacht ze is nu echt een popje. 2 weken geleden begon Cookie erg raar te doen, klagend lopen roepen, kont omhoog kop naar beneden ........

Ik had zoiets die is ziek ze begon nog meer zielig te doen, wat mij wel opviel dat haar poepert de hele tijd op en neer ging.

Ze zal toch geen eitjes moeten leggen ??? Dus toch maar een
blok gekocht, al waren het maar windeieren.
Cookie had meteen intrek in haar blok genomen, en welles waar
lagen er de volgende dag 2 eieren .........

Maar toen kwam het volgende probleem, Crunch die nog helemaal niet zover is voordat soort dingen, wilde wel even een
kijkje nemen in dat huisje, niks van de kwaad bewust stond voor
de ingang klopt aan .............

Komt Cookie aanstormen, en er onstaat dus een fikse ruzie.
Ja wat nu ....... heb het even zo gelaten zolang Crunch maar
niet in de buurt van de eitjes kwam.
Daarna heb ik ze eruit gehaald, en het gevecht was dus ook
over en zijn na dit incident ook een stuk liever voor elkaar
geworden.

Wie weet wordt het nog wat met die twee ?????

Ivy

Hoi.
Het is normaal dat het popje haar nestje verdedigt.
Als je eieren weg haalt, looop je het risico dat het popje blijft leggen, wat kan veroorzaken dat ze straks helemaal uitgeput raakt.
Dus als ze nu nog eitjes legt, kan je ze beter laten liggen voor zo'n 3 weken tot het popje zelf van het nestje afgaat.

Het is niet zeker dat Crunch een mannetje is, ook een andere popje zou interesse kunnen tonen in het blok. Maar daar kom je ooit wel achter...

Groetjes, Ivana