4 mei 2025, 19:32:53

geschrokken, klopt dit?

Gestart door danielle, 18 juli 2007, 10:10:40

« vorige - volgende »

danielle

Hallo aleemaal,
Ik ben op zoek naar een vriendinnetje voor mijn valkparkiet dat een mannetje is. Ik ben gister de hele tijd bezig geweest met het zoeken naar een plek waar ze jongen hebben. Chantal van het forum heeft net kleintjes gekregen en als daar een popje tussen zit, wordt er een gereserveerd voor mij  ;D.

Maar ik kreeg een mailtje van de kwekerij waar ik Tommie vandaan heb en hier schrik ik wel van. Hier word altijd positief gepraat over een tweede, maar daar dus niet  ???. Ik weet niet wat ik hier van moet denken.

Citaat:
'Als een valkparkietje zo'n 7 weken is kunnen wij het geslacht niet zien, wij kunnen dus geen popje garanderen. Je verteld over jouw valkje dat je denkt dat hij zich snel alleen voelt. Jij bent het maatje van jouw valkje geworden, maar......je hebt hem zeer waarschijnlijk iets teveel aandacht gegeven wanneer hij dat wil! Een valkparkietje moet zich ook alleen kunnen vermaken met wisselende speeltjes en diversen groenten om lekker van te knabbelen en zich bezig mee te houden. Je moet hem aandacht geven wanneer jij dat wil en niet andersom. Waarschijnlijk gaat hij flink tekeer als hij jou ziet en dan krijgt hij al snel aandacht. Als jij dan de kamer verlaat gaat hij roepen en dat kan hard klinken erg hard en het kan van kwaad tot erger worden en zelfs zo erg dat het vervelend gaat worden.......

Dus echt alleen voelt het valkje zich niet, het vraagt alleen erg veel om aandacht welke hij krijgt als hij dat wil!

Neem je een tweede valkje dan kan jouw valkje deze nieuweling gaan zien als indringer.Jij bent immers zijn "maatje". Het kan zijn dat het nooit geen vrienden gaan worden (*behalve als het een popje blijkt te zijn, er is niets anders voorhanden waar hij mee kan gaan paren) Nu is het zo dat valkjes elkaar bijna nooit tot bloedens toe verwonden maar wel jagen, uitputten, niet in elkaars buurt dulden etc. Dit is heel vervelend en tot slot moet je dan het tweede valkje apart huisvesten. Dan gaan ze elkaar roepen waar jij weer dol van wordt.

* Tref je een popje, dan komen er vroeg of laat bevruchte eitjes, die kun je weghalen, maar er komen nieuwe en nieuwe en nieuwe........tot het popje er bij neervalt. Je moet ze dan apart huisvesten, zie vorige probleem. Je kunt ze niet samen meer vrijlaten want dan gaan ze op de kast zitten "wippen" en komen er weer eitjes. Een broedhokje is niet eens nodig, een hoekje van de kooi voldoet ook.

Het kan allemaal anders gaan maar wij willen je alleen even laten weten welke problemen je kunt verwachten. 70% van de mensen die na deze waarschuwingen toch een tweede valkje hebben gekocht komt terug van hun besluit. Het valkje moet weer weg en dat brengt veel onrust en verdriet. Wij hebben ons voorgenomen onze klanten op deze problematiek voor te bereiden, hun besluit is dan meer weloverwogen.

Wat je ons inziens beter kunt doen is jouw valkje een beetje heropvoeden nu het nog kan. Als hij in de kooi zit moet hij zich zelf vermaken, fluit niet tegen hem en geef geen aandacht. Kom je 's morgens voor het eerst in de ruimte waar de kooi staat, begroet hem kort en uitbundig en ga dan weg. Niet uit de kooi halen. Pas uit de kooi halen als er voldoende tijd is en als het valkje stil is, eerder niet. Haal hem op vaste tijden uit de kooi, maar doorbreek dat ritme ook eens. Als er bezoek is haal hem eruit als hij stil is en maak er een allemans vriendje van. Laat hem ook eens in de kooi als er visite is. Als hij kabaal maakt terwijl hij in de kooi zit en je roept vanaf afstand "stil" dan is dit ook al aandacht. Dit zal aanzetten tot meer geluid. Wees consequent.

Wij willen jou niet vertellen hoe en wat je met je vogel moet omgaan, maar wij willen jou behoeden voor een vogel waar jij en iedereen zich aan gaat ergeren. Je mag ons altijd om advies vragen. En besluit je toch een tweede te willen dan nemen wij aan na dit verhaal dat het een weloverwogen beslissing zal zijn.
'

Gerda

18 juli 2007, 10:33:06 #1 Last Edit: 18 juli 2007, 16:47:23 by Gerda
Hoi Danielle,

Er staan wat dingen in het verhaal van de kweker waar ik mijn vraagtekens bij zet.
In sommige gevallen is duidelijk vast te stellen of een jong van 7 weken een popje of ventje is. En als dat niet zo is, dan kan DNA-onderzoek altijd uitsluitsel geven (100% zekerheid).

Het kan zo zijn dat een valkje dat heel lang alleen is gehouden problemen heeft met een nieuwkomer. Maar in de meeste gevallen accepteren ze elkaar toch wel.
Een mens kan nooit een soortgenootje vervangen.
De ervaring leert dat de meeste valkjes erg gelukkig worden als er een tweede valkje bij komt.

Wat betreft het koppeltje en eieren leggen: wanneer je geen nestje wilt, maar je koppeltje krijgt toch eitjes, dan haal je niet de eieren weg (want ja, dan blijft het popje leggen) maar dan vervang je de eieren door nepeitjes.

In tegenstelling tot de meeste kwekers die ik ken is deze kweker heel erg voor het solitair houden van valkjes. En dat vind ik heel raar. Een valkje is een groepsvogel en is gewoon het gelukkigst met soortgenoten. Probleemgedrag met valkjes (plukken, roepen,gillen etc) komt het meest voor bij solitair gehouden valkjes.

Tuurlijk kan een valkje dat je alleen houdt gelukkig zijn, vooral als je er zelf de hele dag bent, of veel aandacht aan hem kan besteden, maar zelfs dan kun je NOOIT een soortgenoot vervangen.

Dus mijn mening is: een valkje nooit alleen houden, laat een tweede valkje lang genoeg wennen aan het eerste valkje en andersom, zet ze eerst in aparte kooien, laat ze buiten de kooi kennismaken, laat dan de kooi van de nieuwkomer de nieuwe kooi zijn (als dat mogelijk is) want dan heeft het valkje dat er het eerst is ook geen terretoriale reacties.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Groetjes, Gerda

Sanna

Hoi Danielle,

Ik vind meneer de kweker wel erg kort door de bocht hoor >:(. Ik vraag me af hoeveel ervaring hij zelf heeft met valkjes in huis houden en als hij dat wel heeft, hoe gelukkig zijn valkje dan is. De ervaringen die je hier op het forum leest zijn ervaringen van allerlei verschillende soorten mensen die meerdere valkjes met verschillende karaktertjes hebben. Natuurlijk komt het wel eens voor dat valkjes echt niet met elkaar overweg kunnen, maar jagen en uitputten?? Dat zijn toch echt maar zeldzame gevallen hoor, echt geen 70%. En vaak gaat het dan wel goed met een ander valkje of is desbetreffend valkje gewoon geen huiskamer-vogeltje en is hij gelukkiger in een voliere.

Ik heb bijvoorbeeld net van het weekend mijn tweede valkje opgehaald, een jong mannetje van 2 maanden oud. Hij zit nu bij een volwassen popje van 3 jaar oud in de kooi die alleen is opgegroeid. Ik heb haar van mensen overgenomen die geen tijd meer voor haar hadden en bij die mensen is ze altijd alleen geweest. Ze is dus erg gewend aan alleen mensen. Nu ben ik net van vakantie terug en in mijn vakantie heeft ze een vriendin gelogeerd die zelf 8 valkparkieten heeft. Nu trok ze wel veel naar die vriending toe, maar toch reageerde ze steeds meer op de valkjes. Bij die vriendin heb ik 1 van haar jongen meegenomen en het gaat hardstikke goed thuis. Het kleintje is heel ondernemend en trekt heel erg naar haar toe om alles van haar te 'leren'. Mijn popje vind het nog niks als hij pal achter haar aanvliegt, maar als hij rustig is accepteert ze hem gewoon en ze slapen zelfs naast elkaar.

En dit is niet mijn enige positieve ervaring. Hiervoor heb ik 5 valkjes bij elkaar in 1 kamervoliere gehad. Ik heb nooit vechtpartijen gehad, behalve 1 keer toen een van de twee mannetjes zijn oog had laten vallen op het popje van het andere mannetje (ze hadden net een nestje). Voor dit mannetje heb ik een plekje in een buitenvoliere gezocht waar hij het nou prima naar z'n zin heeft. De rest van de valkjes heeft nooit mot met elkaar gehad en als er 1 geen zin in aandacht had, ging die gewoon een eindje verderop zitten. Ook heb ik geen ongewenst eier-leg-gedrag gehad (zoals de kweker suggereert dat altijd gebeurt); de enige eieren die gelegd zijn, zijn pas gelegd nadat ik een nestblok had opgehangen omdat twee van mijn valkjes een koppeltje geworden waren.

Het belangrijkste is hoe jij de vogels aan elkaar introduceert. Over het algemeen wordt een jong het makkelijkst geaccepteerd. En je moet ze eerst aan elkaar laten wennen voordat je ze allebei in de dezelfde kooi stopt. Ook kan het helpen om de kooi compleet anders in te richten zodat de omgeving voor beide nieuw is en de eerste vogel niet zijn territorium fanatiek gaat verdedigen. Of je gaat lekker shoppen voor een nieuwe kooi ;D.

Ik hoop dat onze reacties jou een beetje gerust kunnen stellen en ik hoop dat je een heel lief valkje bij Chantal zult krijgen.

Groetjes, Sanna

Rianne

De waarschuwing dat het niet altijd klikt tussen je eigen valkje en een nieuw valkje is wel heel dramatisch verpakt in dit mailtje! :o
Als je een valkje kan heropvoeden zodat het niet schreeuwt moet je hem toch ook kunnen laten wennen aan een nieuw maatje?
En als het dan toch niet lukt, heb je evengoed geprobeerd het beste te doen voor je valkje, namelijk hem gezelschap bieden voor wanneer jij er niet bent.
Nee, zo'n mailtje, daar word ik niet vrolijk van... ::)

danielle

Hoi Sanne en Gerda,
Heel erg bedankt voor jullie uitgebreide antwoord  :).

Ik zelf begin toch ook wel een beetje te twijfelen aan deze kwekerij, in ieder geval aan de opvattingen die ze hanteren. Tommie was daar namelijk ook gekortwiek zonder dat ze dat met mij hadden overlegd en daarbij hadden ze ook allemaal aparte gedachtes bij, waarom ze dit deden. Gelukkig hebben ze daar wel hele gezonde en ook wel mooie vogels, maar toch.
Ik vind het ook wel erg kort door de bocht verteld, maar ja ik schrok hier toch wel van, ik ging toch twijfelen.

Tommie is een heel makkelijk valkje en is ook nog niet zo oud (half jaar oud). Het is echt een allemands vriendje. Het is ook niet dat Tommie echt heel erg schreeuwerig is, maar ik zie gewoon aan zijn houding dat hij niet graag alleen zit. Ook wil hij het liefst altijd bij je zitten. En dat kan gewoon niet en ik ben ook regelmatig weg, soms wel 8 tot 9 uur per dag. Hierdoor gaat hij heel hard fluiten als dit niet kan en ik negeer dit echt wel, maar ik denk dat je dit niet kan afleren, want hij snapt gewoon niet dat hij niet altijd bij ons kan zitten.
En dan denk ik wie zijn wij om een valkje een vriendje te onthouden, wij worden toch ook eenzaam als we geen vrienden hebben.
En ik wil graag een popje, omdat ik denk dat de kans van slagen groter is dat ze maatjes worden. Maar ook omdat ik al een echte macho/ zingerd in huis heb en een vrouwtje wat  stiller is. 

Levert het echt vaak problemen op als de vrouwtjes eitjes gaat leggen? Hoe vaak gaat ze dit dan doen?

Ik ga me in ieder geval hierdoor toch niet van weerhouden om een tweede valkje aan te schaffen.

@ Rianne: nee vrolijk word je hier niet van.

groeten van Danielle

Mara

Hoi Danielle

Ik heb ook al gereageerd in je dagboekje over Tommie dat ik deze mail eigenlijk gewoonweg kletskoek vind. Maar dat hebben de dames voor mij ook al aangegeven. Hoevaak ze eitjes zal leggen, daar kun je niets zinnigs over zeggen. Ik heb een buitenvoliere en ik heb het nachthok afgesloten (een van de twee) en ik heb geen broedblokken hangen en ze hebben amper eitjes gelegd.

Ik hoop dat er bij Chantal een popje bij zit en dat je aan haar heel veel plezier zult beleven.

mara

Anja

Hoi Danielle,

ik kan alleen maar aangeven dat ik het helemaal eens ben met de dames voor mij.

Groetjes Anja

•=Bonnie=•

Het mailtje schetst het allemaal niet zo positief maar eerlijk gezegd vind ik dat helemaal niet zo verkeerd. Ik heb zelf 3 mensen gehad die mij dergelijke ervaringen uit eigen ervaring mailden.

Vaak echter blijkt dan dat die valkjes handopvok vanaf jonger dan 10 dagen waren en vanaf dat ze gehaald zijn alleen zijn geweest. Zulke valkjes zijn dan zo sterk op mensen gericht dat ze anderen niet meer als soortgenoot zien maar als rivalen. En dan wordt het lastig ze weer om te turnen.

Mij lijkt alleen dat 70% zeer zwaar overdreven is, ik zou eerder zeg dat het bij 20% mis gaat en de rest van de valkjes (desnoods moeten ze even wennen) dolgelukkig zijn met een soorgenoot, het zijn tenslotte vogels die in het wild in een kolonie leven.

Ilse_Jaimy

ook ik heb er 2 maand geleden een valkje bij genomen voor mijn tamme valk .
iedereen had het erover dat het leuker was voor haar
toen het valkje kwam vond ze het hellemaal niet leuk ! het valkje mogt niet bij mij zitten dan pakte ze hem , mogt niet bij de voerbak komen en al hellemaal niet bij haar in de buurt ...
ze heeft hem zelfs kaalgeplukt ! ze wou egt niks van hem weten ... ik heb ze 6 weken gescheiden en nu zitten ze zins een week weer bij elkaar. ze plukt hem niet meer , en doet niet meer erg raar maar vrienden zijn ze niet ...
ze ziet mij nog steeds als iets van haar ... waar hij eigenlijk niet bij hoort ...
maar meestal gaat het wel goed hoor

valkparkietvirus

valkjes bij chantal zijn best..ik heb Jena daar gehaalt..was ook opzoek naar vriendje voor Rocky want deandere was weg gevlogen maar het klikt goed met jena en Rocky gelukkig ,, ;D

»»»»»» kom naar me verhaal lezen van Rocky en Jena Groetjes en Vleugeltje en Snaveltje Rocky en Jena««««««

Lique
ik heb jou profiel plaatje gebruikt sorryXxX