2 mei 2025, 00:26:53

Saya's dagboek. Foto update 12-07

Gestart door Damien, 24 mei 2007, 20:45:25

« vorige - volgende »

•=Bonnie=•

Als ze echt bang is voor je hand bij het halen kan je haar het best op je hand lokken met wat trosgierst. Dit om te voorkomen dat ze zich over een tijdje misschien niet meer laat aanraken.  :)

Damien

Dan doe ik dat wel.. lijkt me voor Saya ook wat rustiger.
Mijn dagboek: Deel 1: Klik
Deel 2: Klik

danielle

Zo te lezen gaat het begin al erg goed. Hoe is het de laatste dagen gegaan? Is ze al een beetje aan je hand gewend?

Danielle

Damien

Ik kom net terug van een excursie van 5 dagen, dus ikzelf heb niet met haar  kunnen spelen.
Mijn moeder heeft die taak overgenomen en dat heeft ze prima gedaan.
Ze zei dat ze nu geen seconde nodig had om op je hand te springen als je gierst had. Vanavond heb ik gewoon mn hand ik de kooi gestoken en ze sprong er gewoon op. Ze was geloof ik blij me weer te zien, want ze was redelijk hyper, en ze is met geen stok in de kooi te krijgen :).
Ik heb haar net heerlijk gekroeld, en wanneer ik ophield begon ze heel zielig te piepen. Ik neem aan dat dat een smeekpiepje is?
Ook kroelen met mijn vingers heb ik net gedaan. Eerst ging ze er nog naar happen, maar toen ik dr off-guard had toen merkte ze hoe lekker die enge dingen konden kroelen. Hopelijk onthoudt ze dat.
Ze zit tijdens het kroelen redelijk vaak te gapen. Is dit een teken dat ze het lekker vindt?

Ik heb ook van mijn moeder gehoord dat ze nog geen 1x gebruik heeft gemaakt van dr badje.. is dit normaal, of moet ik iets verzinnen? D'r nat spuiten met de plantenspuit vind ik een beetje tricky.. als het haar niet bevalt dan gaat ze mij misschien zien als die man die haar natspuit.

Ik ben ook erg blij dat ze erg weinig poept als ze buiten de kooi is. Onze aga's zijn poepmachientjes, die poepen 1x in de 5 minuten als ze er uit zijn, maar Saya kan je er rustig een uur uithalen zonder dat ze poept.

Ik ben blij dat ik nu weer met Saya kam gaan spelen.. Ik verbaas me erover hoe snel je je hecht aan zo'n beessie. In de korte tijd dat ik daar gebruik kon maken van internet ging ik meteen mailen hoe het met haar ging :)

Nu ga ik maar proberen om dr in de kooi te doen en de doek erover, want het is al ver over slaaptijd voor kleine valkjes :p

•=Bonnie=•

Wat fijn dat het zo goed gaat Damien :)

Dat gapen is niet echt gapen, het is een soort refelx, ze trekken dan de huid strak waardoor de kriebel net even beter bereikt wordt :) Je ziet za dat ook veel doen als ze zich zelf krabben. Ga er maar vanuit dat ze het lekker vind :)

Sproeien mag best hoor, de meeste valkjes vinden sproeien lekerder dan baden. Hier baden alleen de popjes as ze eitjes hebben, verder willen ze liever gesproeid. Als ze er geen zin in hebben stappen ze opzij en kijk ik of de vogelde wel zin heeft. Soms bedenken ze zich dan nog  :)

Damien

Vandaag ff lekker zitten besproeien met de plantenspuit. Ze vond het niet vreselijk, maar ook niet echt heerlijk heb ik het idee. Misschien is het nog wennen. Ze zat alleen een beetje met dr koppie te schudden en na een paar seconden snel opzij stappen.
Hoevaak moet je dit herhalen?

Damien

Vandaag de eerste dag dat iedereen thuis het normale ritme weer had. Naar school of werk. Het kwam er dus op neer dat Saya een deel van de dag alleen thuis zat. Nu ik weer tijd heb om met haar te gaan spelen lijkt het wel alsof ze boos op me is. veel krijsen en niet bij me willen zitten. Eigenlijk heeft ze alleen zin in het gierstbakje. Toen ik het bakje weghaalde begon het krijsen pas echt.
Ik ben wel wat gewend van de aga's, dus gaat de 'ignore-modus' meteen aan.

Ik snap dat dat nog een valkje het beste is, maar daar heb ik nu geen plek voor. Ik weet ook niet of ze zich verveelt of dat ze alleen maar boos op mij is omdat ik zo lang weg was vandaag..

Ze krijst (of eerder krast) nu bijna aan een stuk door, en ze wil eigenlijk niet bij me zitten.
Hoe pak ik dit aan?

•=Bonnie=•

??? eerlijk gezegd heb ik geen idee. Ik zou het geluid eigenlijk moeten horen wat ze maakt, krassen? Krassen is een geluid dat ze ook maken als ze honger hebben, vaak bewegen ze daarbij de kop omhoog en naar beneden. Ze eet toch wel genoeg? Zijn haar poepjes mooi droog en hebben ze een normale kleur?

Damien

4 juni 2007, 20:14:57 #23 Last Edit: 4 juni 2007, 20:25:33 by Damien
De poepjes zien er normaal uit en zijn vrij snel droog (standaard vogelpoep) De kleur is groen-lichtgroen.
Ik heb helaas geen mogelijkheid om geluid op te nemen, maar ik zal eens kijken of ik iets kan vinden op Youtube ofzo.
Kan het zijn dat ze haar eten niet lekker vind en daarom misschien weinig eet?
Ik zal haar straks eens wegen om te kijken wat ze weegt, maar volgens mij eet ze goed. Ik zie haar heel veel in het etensbakje frutten.

Er schoot me net iets te binnen: kan het zijn dat ze bang voor me is omdat ik mijn bril niet op heb? (Lenzen in) Het lijkt me dat ze me aan mn stem en geur herkent..

Dit is het, 100%: http://www.youtube.com/watch?v=rMsnqaIzDRw
Video is van een vreemde, maar het geluid is exact hetzelfde.. Is dit smeken om eten oid?

Deze is wat duidelijker:
http://www.youtube.com/watch?v=cxNm-FS4ViY
(wederom niet een filmpje van mij)

•=Bonnie=•

Ja dit is schreeuwen om voer, als ze zich erbij op de bodem drukken en van links naar rechts bewegen is het angst. Toen je haar kwam halen at ze al een tijdje goed zelf, ze viel niet af. Ondertussen is ze alweer een tijd verder dus eigenlijk zou het in orde moeten zijn  :-\

Het is ook niet logisch want ze kennen helemaal geen handvoeding. Misschien heeft ze vandaga te weinig gegeten omdat er niemand was. Geef haar maar iets extra lekkers ofzo als je morgen weer gaat, een stukje trosgierst bijvoorbeeld, dan heeft ze wat te doen.

Mico

Hoi Damien,

Wij hebben 2 valkjes 1 van 4 maandjes en de jongste is 11 weekjes, maar ook de jongste valk maakt zulke geluidjes en dat is duidelijk niet omdat ze honger heeft maar omdat ze het kroelen gewoon heel fijn vind. Ik hoop dat dat bij jou ook het geval is..dat geluid word vanzelf minder want ook onze Mico ( de oudste ) maakte dit geluid in het begin. Eten doen ze hier genoeg en zijn goed op gewicht.

Groetjes,
Miranda en Corine

Damien

Ik heb ook het idee dat ze dat niet doet omdat ze boos is of omdat ze honger heeft.. Ik heb meer het idee dat ze dit doet omdat ze blij is om me te zien. Ze beweegt haar hoofd niet heen en weer ofzo. Ze hangt gewoon aan de tralies en begint te krassen. Dit begint pas als ik de kamer binnenloop. Vanochtend hoorde ik haar al fluiten en toen ik de kamer binnenliep begon het krassen.
Ze werd stil toen ze trosgierst kreeg.
Kan het zijn dat valkjes niet eten als ze zich alleen voelen?

Mico

Hoi Damien,

Ik heb echt geen idee ofdat valkjes niet eten omdat ze zich alleen zouden voelen..dus kan je daar geen antwoord op geven. Het zou natuurlijk goed kunnen..tenminste..andere dieren kunnen dat ook hebben dus ik neem aan dat dat bij een vogel ook kan zijn.

En ja wat het geluid betreft...ik denk echt dat het gewoon vragen om aandacht is...en het fijn vinden om gekroeld te worden..dat is met onze Dusty ook echt het geval.

We wensen je veel plezier met Saya !!!

Groetjes,
Miranda en Corine

Damien

Zelfs nu ik de hele dag thuis ben geweest en haar er zo'n 3x uit heb gehaald blijft ze krijsen... ze eet zich moddervet aan de gierst (als ik het niet weghaal blijft ze eten) en ze eet ook gewoon uit haar bakje.

Mico

Dan komt het geluid dus duidelijk niet van de honger...de eerste drie weken dat wij de valkjes hadden, gaven we ze ook iedere dag trosgierst en eivoer en dat bleven ze ook eten.Nu krijgen ze het niet meer iedere dag.Je hebt dus gewoon een echte kroelerd in huis  ;)

Groetjes,
Miranda en Corine