16 mei 2025, 03:31:17

eerste eitjes.. en geen ervaring..

Gestart door yvesvdn, 24 mei 2007, 11:48:14

« vorige - volgende »

yvesvdn

Hallo,

De valkjes van mijn ouders hebben voor het eerst eitjes gelegd (3 tot nu). ze liggen gewoon op de bodem, hebben geen nestje gemaakt, er is wel nestmateriaal aanwezig in de kooi (kooi staat gewoon in de living), maar ze willen het niet.
Moeten ze nu een broedblok halen en de eitjes verplaatsen naar het broedblok? of zal het popje dan niet meer verderbroeden?

En vooral wat als er kleine valkjes uitkomen??
Moeten ze apart voer in de kooi zetten voor de kleintjes? Of kunnen de valkjes zelf hun jongen voeden?

Groeten
Yves

Rianne

Hoi,

op zich kan het geen kwaad om de eitjes op de bodem te laten liggen. Hoe lang liggen ze er al? Wordt er al goed op gebroed? Zijn ze bevrucht?
Valkjes doen helemaal niks aan hun nest, het is niet zo dat ze van takjes en veertjes een nestje gaan maken.
Om nu nog eitjes te gaan verplaatsen lijkt mij een beetje riskant. Je zou een kartonnen doosje kunnen pakken of een klein houten kistje, daar wat hamsterkooi houtkrullen in doen en daar de eitjes in leggen, zodat ze nog wat beschutting hebben.
De valkjes zullen zelf hun jongen gaan voeden. Bied de hele dag eivoer, zaadvoer, groente, fruit en brood aan en niet te vergeten sepia, maagkiezel en grit. :)

yvesvdn

Hey,

Het oudste eitje is een dikke week oud denk ik.
Er wordt op gebroed ja, en we weten niet of ze bevrucht zijn.
er ligt zo mos in de kooi, en stukjes koord, ook een klein nestje, maar het interesseert ze niet denk ik.

Maagkiezel hebben ze niet ter beschikking.
Ikzelf heb ook een valkje (handtam), ik heb ook geen maagkiezel of grit in de kooi. is dat echt nodig om een bakje kiezel bij te zetten? mijn bodembedekking is wel schelpenzand, ik had vernomen dat het dan niet nodig is om apart kiezel aan te bieden.

Groeten

Rianne

Het lijkt mij zelf dat schelpenzand te fijn is om het eten te kunnen vermalen in de spiermaag. Ik gebruik zelf beukensnippers, dat stuift tenminste niet als er gefladderd wordt. :)
Het mos, koord en nestje kun je wel weghalen, valkjes hebben daar inderdaad geen interesse in.
Als de valkjes bij je ouders hun nestje in het zand hebben liggen, is zeker aan te raden om de eitjes in een kistje of doosje in de kooi te doen. Je kunt ook een broedblok op de bodem zetten met het deksel open en dan de eitjes er in doen. Dan zien of ze er in gaan en verder broeden.

Ivy

Hoi.
Toen mijn koppel voor het eerste eitjes had, legde ze ze ook op de bodem. Ik heb op die plek het broedblok gelegd, open, met eitje erin. Een paar uur later zat mama valk al op het eitje in het blok.
Schelpenzand is niet geschikt voor babyvalkjes, ze worden vochtig geboren en het lijkt mij dat het zand dan op ze gaat plakken en in het eerste geval stikken ze er zelfs in.
Probeer ze toch een blok te geven.
Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

yvesvdn

Hallo,

Bedankt voor het advies, het eerste eitje kan nu een dezer gaan uitkomen, schijnt dat ze soms gepiep horen uit de eites? kan dat???
ik zal zeggen dat ze best het schelpenzand wegdoen voor de jongen,
Dus de ouders zullen de kleintjes voeden, zolang er genoeg eiver, en ander eten is, is het ok als het eivoer gemengd is met het zaad?
Ze hebben wel nog geen maagkiezel, hoe bieden jullie dat aan? In een apart kommetje ofzo?

Alvast bedankt!!

Groeten

Mara

Hoi

Ik bied mijn maagkiezel aan vermengd met het grit in een bakje. Bij mij staat het er gewoon altijd in de voliere en als het leeg is krijgen ze nieuwe.

mara

Ivy

Heb je ze nog steeds op de bodem?
Je kan beter tijdelijk beukensnippers gebruiken dan, als bodembedekking. Schelpenzand is gewoon niet geschikt als jongen er zijn.
Het klopt, een dag of twee dagen voor het uitkomen hoor je de kleine in het eitje tikken en piepen. Soms is het ook stil, ze slapen ook ;)

yvesvdn

Hallo,

Bedankt voor het advies!
Het kleintje is inmiddels overleden.. ik vrees dat het inderdaad van het schelpenzand gegeten heeft..
De andere 2 eitjes hebben ze laten liggen.
Nu hebben ze sinds dit weekend terug 1 eitje gelegd.
Is dat gezond als ze op zo een korte tijd terug eitjes leggen?
Nu hebben ze een nestkastje in de kooi hangen, het mannetje is er al gaan in kijken, popje nog niet, maar het eitje ligt wel op de grond, we zullen het eitje misschien best wegnemen en in het nestkastje leggen?

Groeten
Yves

Ivy

Hoi.
Jammer van het kuikentje.
Je kan de ei gewoon in broedblok leggen. Als de man al aan het kijken is, zullen ze er waarschijnlijk in gaan. Het is normaal dat ze gelijk aan de tweede ronde beginnen, vaak als de eieren niet uitkomen beginnen ze na 3 weken opnieuw.
Wat gebruik je als bodembedekking in het blok?

Groetjes, Ivana

yvesvdn

Hallo,
Bedankt voor het snelle antwoord!
We hebben gisteren de 2 eitjes in het broedblok gelegd, de man wipt er in en uit alsof hij het al jaren doet, het popje heeft precies wat bang om erin te gaan, 1x is ze erin geweest.
Ze gaat steeds aan de rand zitten kijken naar binnen, maar ze durft precies niet binnen te gaan.
Ze hebben nog steeds schelpenzand als bedekking, maar nu de eitjes in een broedblok liggen kan dit geen kwaad meer dacht ik he?

Groetjes
Yves

Ivy

Hoi Yves.
Klopt, schelpenzand kan nu geen kwaad. Maar in het blok heb je ook bodembedekking nodig vooral ivm ontlasting - het is makkelijker om ondergepoepte houtzaagsel verwijderen dan elke keer het blok schrobben. Ook is het met bodembedekking iets warmer. Je kan de zaagsel gewoon in de supermarkt kopen en het kost heel weinig, het is hetzelfde wat bij ratjes ed gebruikt wordt. Een goed laagje erin en dan stevig aandrukken. Als de jongen er eenmaal zijn, kan je de bovenste laagje om de dag verversen, dan hoeven ze niet zo lang in hun eigen poep liggen.

Groetjes, Ivana

yvesvdn

Hallo,

In het blokje liggen zo van die krullen, soort hooi/stro
ze hebben dat meegekregen in een vogelwinkel, de eigenaar van de winkel vertelde dat dat beter was dan houtsnippers, omdat het eitje tussen de houtsnippers zou kunnen komen te liggen..
ik ga er straks eens naar bellen, ik ben benieuwd of het popje nu in het blokje gaat of niet

groetjes

Lin

Citaat van: Ivy op  8 juni 2007, 20:03:08
Heb je ze nog steeds op de bodem?
Je kan beter tijdelijk beukensnippers gebruiken dan, als bodembedekking. Schelpenzand is gewoon niet geschikt als jongen er zijn.

Houtvezels is beter ivm spreidpootjes. Yves dat is een soort van zaagsel en dat druk je goed aan. Beukensnippers gebruik je op de bodem van je kooi dat is dus wat anders.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Ivy

Hoi Lin.
Op de bodem van de kooi kan je volgens mij maar zeer moeilijk zaagsel gebruiken.
Daar ging het toen namelijk om ;)