29 april 2024, 04:23:59

spoed

Gestart door cher, 23 mei 2007, 08:34:25

« vorige - volgende »

cher

Hallo
ik heb sinds zondag een jong valkje dat net uit t blok is, hij is heel erg kaal gelplukt door de ouders.Hij werd niet meer gevoed door ouders.Hij kan al wel vliegen .
het valkje wil niet eten wat ik ook doe hij gooit t er gewoon uit, tot gisteravond was ie wel levendig enz maar daarna zit hij op de grond met zn koppie tussen zn veren en als ik roep of aanraak reageerd hij amper, en ik ben bang dat hij t niet red.
wie heeft ervaring en kan me zeggen wat ik nog kan doen want als t zo doorgaat red hij de avond niet ben ik bang
groeten cher

luckie


                   Hallo Cher.

Ik heb maandagmorgen een jong valkje verloren.Heb hem ook geprobeerd met de hand te voeden valt niet mee.
Mijn verhaal en reacties kun je lezen bij het onderwerp gewicht staat iets onder jouw verhaal misschien staan er tips voor je bij.

          Veel succes Monique.

cher

heb je verhaal gelezen , ik denk dat binky t ook niet zal redden, hij reageerd gewoon nergens meer op of ik hem aai oppak hij laat zn kopje in zn veren liggen
weet t echt niet meer

Sanna

Hallo Cher,

Ik moet eerlijk zeggen dat je valkje nog weinig kans maakt. Maar om kans te maken is het essentieel dat je er zo gauw mogelijk voeding in krijgt. Probeer hem eerst water met druivesuiker te geven om hem energie en lust te geven. Daarna moet je pap naar binnen dwingen! Heb je wel eens eerder handopfok gegeven? Kun je met een spuitje omgaan? Lees dit artikel ook even. Als het met een spuitje niet lukt, probeer het dan met een lepeltje. Je valkje is niet gewend door mensen gevoerd te worden, jij moet hem echt dwingen want hij weet niet hoe hij zo moet eten. Maar begin met druivesuiker want het is niet goed dat hij zo apatisch is. Ik hoop dat het lukt, maar houd er rekening mee dat hij erg verzwakt is als hij al sinds zondag niet meer gegeten heeft.

Groetjes, Sanna

Ivy

Hoi.
Een valk die net uit blok is is niet zelfstandig! Hij kan dan nog niet zelf eten. Dan moet je hem voeren met pap of iemand zoeken die dat voor je wil doen. Haal zo snel mogelijk wat handopfok voer, goede is bijvoorbeeld Nutribird A21, hiervan moet je een papje maken en hem proberen met een lepeltje voeren. Lukt het niet dan kan je het proberen met een spuitje.
Het valkje heeft waarschijnlijk sinds hij bij de ouders weg is helemaal niks gegeten, dus als je niet snel reageert, zal hij het niet redden.
Als hij al helemaal apatisch is, kan je nog beter een goede dierenarts vinden, ze kunnen hem dan voeren met een kropnaald en hopelijk sterkt hij daar van aan. Hier links staat een link naar een lijst met dierenartsen, hopelijk staat er eentje bij jouw in de buurt die verstand heeft van vogels.

Hopelijk redt hij het wel.
Groetjes, Ivana

PS Sanna was me net voor, maar het komt dus op hetzelfde neer.




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

cher

Hij heeft gisteren zelf een klein beetje eivoer gegeten maar inderdaad verder niks, tot gisteravond was ie levendig en heeft nog ffe gevlogen maar nu is t echt niet goed krijg nog amper zn koppie recht om te voeren
ik ga t zo weer proberen maar denk ook dat hij t niet red
bedankt en ik laat t jullie nog weten

Ivy

Hoi.
Heb je handopfok in huis? Meng het met veel druivensuiker, dat kan ook helpen. Pap moet goed op temperatuur zijn, koude pap eten ze nooit, maar niet te heet, anders verbrand zijn kropje.




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Sanna

Je kan het beste even met je eigen tong voelen of het niet te heet is. Zo'n beetje de temperatuur als de pap die je aan een baby zou geven. Maar als de pap te koud is eten ze het ook niet hè? Dus als hij niet wil eten, kan het zijn dat je al die tijd te koude pap gegeven hebt.

Riny

Hoy Cher
In welk deel van Nederland woon jij?
Als je in de buurt van limburg woont wil ik het wel proberen voor je.
Groetjes Riny

cher

hoi dat vind ik lief van je maar ik woon in rosmalen
heb er net beetje water met druivensuiker ingekregen ook klein beetje pap van eivoer met warm water, de nutribird heb ik moeten bestellen(hebben ze hier zomaar niet) maar is er vanavond pas dus dan is t mischien te laat.
toen ik hem net weer  terug in zn kooitje zetten liep hij klein stukkie maar is erg zwak hij hangt nu een beetje schuin en ook zn koppie hangt maar beetje.
toch is hij met zn pootjes nog best sterk hield mij stevig vast
weet t helaas nu ook niet meer
eerst vd week mn oudere valk dood (legnood gehad en niet doorgekomen) en nu dit kleintje weer

Ivy

Hoi.
Als noodoplossing zou je ook een papje kunnen maken van Brinta, met fijngemalen eivoer en druivensuiker.
Hou de kleine ook goed warm, het liefst onder warmtelamp of mbv warmewater kruikje. Hij heeft nu alle energie nodig om aan te sterken, dus je kan hem een beetje helpen hiermee.
Ik zal voor je duimen.




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Riny

Hoy Cher
Heb je contact opgenomen met de verkoper van je kleintje?
Misschien kan die je wel helpen.
Groetjes Riny

Sanna

Citaat van: cher op 23 mei 2007, 10:39:03
... de nutribird heb ik moeten bestellen(hebben ze hier zomaar niet) maar is er vanavond pas dus dan is t mischien te laat ...



Hallo Cher,

Wat probeer jij hem dan sinds zondag te geven??

Je kunt beter even doorzoeken naar een dierenwinkel die het wel heeft hoor, wachten tot vanavond is denk ik te laat.

Ik heb even op de site van Versele-Laga gekeken naar verkooppunten rond Rosmalen (http://www.versele-laga.com/NUTRI/Nutrition/Pages/ShopLocator/map.jsp?activity=11&country=NL&zip=5240%20-%205249&city=Rosmalen&nb=51.716667&ol=5.365):

SAMMY
ADRIAAN POORTERSSTRAAT 20
5262 VUGHT
00 31 736 56 50 59 (9 km)
------------------------------------------------------------------------
BOKA DIER EN TUIN
OIJENSEWEG 51
5346 OSS
00 31 412 48 35 05 (13 km)
------------------------------------------------------------------------
DSZ VAN ACHT E.
LAAR 53C
5388 NISTELRODE
0031 412 611 436 (14 km)
------------------------------------------------------------------------
A.C. VAN WESTRIENEN
MOLENSTRAAT 4
4185 EST
+ 31 345 56 93 13 (16 km)
------------------------------------------------------------------------
DE BORCHMOLEN
BORCHMOLENDIJK 14
5492 ST. OEDENRODE
00 31 413 47 35 10 (18 km)

Kijk even wat er bij jou in de buurt ligt en bel ze of ze het hebben. Bel desnoods elke dierenwinkel in Rosmalen. Je hebt Nutribird A21 nodig.

Sanna

cher

ja dat weet ik en heb gebeld maar niemand heeft t op voorraad 1 man gaat t straks voor me halen.
Ik heb hem net weer papje van eivoer gegeven maar hij is zo slap hij maakt nu ook kleine geluidjes als ik wil voeren.ook heeft ie water met druivesuiker op
Ik heb hem onder een handdoekje gelegt met een klein kruikje
maar als ikhem niet tegenhoud ligt ie op  zn zij
ik weet dat ik die pap nodig heb maar het is er nog niet
gisteren heeft ie zelf beetje droge eivoer gegeten
is t trouwens normaal dat terwijl ik hem voer je zn keeltje op en neer ziet gaan?

cher

heb net toch maar ffe dierenarts gebeld en die zegt dat als de druivensuiker niet aanslaat het niet meer zal helpen, ook omdat hij wel probeerd maar niet goed lukt te slikken