29 april 2024, 02:49:42

spoed

Gestart door cher, 23 mei 2007, 08:34:25

« vorige - volgende »

trienke

Hoi

Erg jammer. Sterkte. Als ik jou was, als die kweker niet meer reageerde zou ik langs gaan.

Groetjes Trienke

margreet

hallo Cher,

Om een valkje zo mee te geven aan iemand die er nog niet heel veel verstand van heeft vind ik dierenmishandeling.
Geen indicatie of het valkje wel of niet zelfstandig at, geen leeftijd?., Een beetje respectabele kweker weet dat gewoon.

Het valkje heeft vanaf zondag moeten lijden, sorry Cher, voor jou vind ik het best triest.
Ik hoop dat je nog een goede uitleg krijgt van deze "kweker"??

groetjes Margbreet


Riny

24 mei 2007, 08:04:43 #32 Last Edit: 24 mei 2007, 08:29:37 by Riny
Hallo allemaal
Op het gevaar af dat ik het halve forum over me heen krijg, moet me toch wat van het hart.
Ten eerste heb ik voor die kweker geen goed woord over, zo ga je niet met dieren en mensen om.
Het is ook beslist geen reclame voor zijn kwekerij, zo iemand heeft dollartekens in zijn of haar ogen.
Toch vind ik dat voor de aspirant koper, ook een taak is weg gelegd.
Je op voorhand een klein beetje verdiepen in waar je aan begint, is in deze geen overbodige luxe.
Dat zien we ieder jaar zo vaak voorbij komen op het forum.
Zoiets bespaard erg veel leed, voor mens en dier.
Sorry Cher voor mijn harde woorden, maar zo voel ik het.
Groetjes Riny

cher

ja als ik er voor gekozen had een valkje te kopen dat nog niet zelfstandig is geef ik je gelijk, dan zou t dom zijn als je niet weet hoe het moet,maar zoals ik al zei heb ik vaker valkjes gehad maar nooit voordat ze zelfstandig waren, ik weet dan ook best hoe ik voor en ze moet verzorgen, dit vlakje was ook niet heel klein ofzo had er zelfs medelij mee dat hij zo gepikt en geplukt was.Het enigste wat ik er niet van weet is hoe ik ze met de hand moet grootbrengen(was ook niet de bedoeling) en mischien stom van mij , maar als ik een valkje ga kopen en die mensen zeggen dan hij eet al zelfstandig geloof ik dat,vind t namelijk ook dom dat mensen een te jonge valk kopen of verkopen, mijn ervaring is dat een net zelfstandig jong heel goed tam word, hij kan in t begin mischien wat harder bijten maar dat duurt meestal niet erg lang.en alle valkjes die ik al vanaf dat ik een klein kind was zijn allemaal erg tam geworden. maar ondanks dat heb ik er alles aan gedaan om te proberen hem te laten leven, en had ik t ook allemaal liever anders gezien voor t valkje maar ook voor mij en mn kleine (daar is t ook erg voor)
ik hoop dat er toch iemand iets aan dit verhaal heeft en zich bedenkt als ze wel bewust een hele jonge valk willen kopen
wacht aub tot hij zelf kan eten dan word hij nog net zo lief echt waar.

groetjes cher 



ik hoop alleen dat de man nog iets van zich laat horen

Ivy

Hoi Cher.
Sterkte met je verlies.

We mogen hier helaas geen zwarte lijst met slechte kwekers bijhouden, maar als dat zou was, dan zou ik die oen die jou het valkje verkocht heeft, nomineren voor eerste plaats >:(.
Als je dacht dat hij zelfstandig eet, dan kon het niet anders dan slecht aflopen.

Ik hoop dat je vanaf nu alleen eerlijke kwekers tegen komt, daar zijn er ook veel van, zeker op dit forum.
Groetjes, Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Riny

Hoy Cher
Omdat je in je allereerste berichtje schreef dat het valkje net uit het blok is
Citaat van: cher op 23 mei 2007, 08:34:25

ik heb sinds zondag een jong valkje dat net uit t blok is, hij is heel erg kaal gelplukt door de ouders.Hij werd niet meer gevoed door ouders.Hij kan al wel vliegen .


ging ik er vanuit dat je wist dat het valkje dan ook niet zelfstandig zou zijn.
Het is niet mijn bedoeling om iemand te veroordelen, maar om mensen aan het denken te zetten.
Groetjes Riny

cher

ja ik begrijp jou heel goed en  vind het niet erg wat je zei omdat ik t met je eens ben, en nee ik wist echt niet dat hij dan nog niet zelfstandig zou kunnen zijn, ik ging ervan uit wat die man mij vertelde die zei dat hij zelf eet en dat ik hem elke dag extra eivoer in zn bakje moest doen en dat heb ik gedaan, ben de laatste nacht er 3 keer uitgeweest om hem te laten eten maar ging zo moeizaam dat ik daarom hier wat hulp vroeg en die kreeg ik gelukkig ook, maar zelfs de dierenarts zei dat t blijkbaar te laat was , ben er zelf ook nog best boos om dat t zo is gegaan

Sanna

Ach Cher, wat vind ik dit erg allemaal! Je valkje heeft helaas geen schijn van kans gehad. Die ellendige kweker heeft gewoon z'n eigen jong vermoord, hoe kon hij!!! Als hij maar op z'n minst zelf nog z'n best had gedaan om het jong pap te voeren en daarna, wanneer het echt zelfstandig was aan jou had verkocht :-\. Maar zoals je ondertussen zelf wel duidelijk zal zijn, had hij alleen maar intresse in geld en blijkbaar geen zin om verder nog moeite voor dat arme weerloze vogeltje te doen. Ik vind het heel erg voor jullie, ook voor je kindje. Als ik zelf jongen had, zou je er zo een van me mogen hebben, eentje die echt zelfstandig is.

Ik denk niet dat je nog een reactie van deze 'kweker' gaat krijgen, die voelt de bui natuurlijk al hangen. Je kunt wel persoonlijk bij hem verhaal gaan halen natuurlijk. In principe heb jij wettelijk gezien recht op genoegdoening. Ik heb even zitten googlelen voor je en een heel interessante pagina gevonden: http://www.pakara.nl/Info.aspx (artikel: De koper en zijn papegaai). Het gaat hier om papegaaien, maar de wet wordt toegepast op alle dieren, dus ook valkjes. Even een quote:
Citaat2. Consumentenbescherming
De consumentkoper staat juridisch zeer sterk. Dat komt omdat de koopwet onder meer precies aangeeft waaraan de gekochte vogel moet voldoen. Simpelweg staat er, dat "deze aan de overeenkomst moet beantwoorden". Dat is volgens de wet niet het geval, "wanneer de vogel niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van onder meer het verkoopgesprek of andere informatie mocht verwachten". De koper mag ten minste verwachten, dat "het dier de eigenschappen bezit die nodig zijn voor normaal gebruik".

Dit alles betekent, dat een papegaai onder meer geen ziektes mag hebben of krijgen als gevolg van een (erfelijke) aandoening. Hij mag ook niet onhandelbaar zijn, onophoudelijk schreeuwen of in ernstige mate gevaarlijk en agressief gedrag vertonen. Deze gebreken belemmeren immers een normaal gebruik van de vogel en zijn daarom verboden.
Een papegaai met dergelijke afwijkingen beantwoordt dan ook niet aan de overeenkomst. De verkoper is, in juridische taal, tekortgeschoten in het nakomen van zijn verplichtingen; er is sprake van wanprestatie.

3. Wanprestatie
Bij wanprestatie heeft de koper recht op de volgende vier vormen van genoegdoening:

- herstel/genezing, of
- vervanging/omruiling, of
- prijsverlaging, of
- ontbinding van de koop

Daarnaast heeft de koper recht op vergoeding van de gevolgschade die hij door de wanprestatie heeft geleden, als die schade ten minste aan de verkoper kan worden toegerekend. Dat is bijvoorbeeld al het geval wanneer de verkoper schuld heeft aan het gebrek of de afwezigheid daarvan heeft gegarandeerd. Ook kunnen de wet of beroepsopvattingen tot schadeplichtigheid van de verkoper leiden. Het gaat hierbij meestal om de kosten van medicijnen of diergeneeskundig onderzoek c.q. behandeling van de zieke vogel.
In beginsel bepaalt de koper welke vorm van genoegdoening in zijn geval passend is.


De 'kweker' heeft jou verteld dat het valkje zelfstandig is. Dit bleek niet zo te zijn, dus is hij in gebreke gebleven. Daar heb jij schade door geleden, je hebt bijvoorbeeld Nutribird extra moeten kopen en jullie hebben er emotionele schade door geleden om dat arme beestje te zien vechten voor z'n leven. De 'aankoop' voldeed niet aan de verwachtigen en was niet 'geschikt voor normaal gebruik'. Zoals de laatste zin zegt, mag jij als koper bepalen welke genoedoening passend is.

De wet zelf vind je hier. Ik denk dat het wel heel nuttig zou zijn om deze 'kweker' met zijn wanprestaties te confronteren, dan denkt hij de volgende keer wel 2 keer na voordat hij zoiets bij iemand flikt. Niet alleen is dit heel erg traumatisch voor de nieuwe eigenaar (jullie dus ook!), ook is dit nog eens een keertje dierenmishandeling!!

Heel veel sterkte met jullie verlies. Ik hoop dat je in de toekomst wel een heel lief vogeltje zult krijgen.

Groetjes, Saan

cher

hoi saan
ja zoals ik t lees kan ik verhaal bij hem gaan halen , maar al zou ik een nieuw valkje van hem krijgen zou ik het niet meer willen, ik vertrouw hem niet meer, en ja de extra kosten voor speciale voeding enz is niet leuk , maar wilde voor t valkje doen wat ik kon. het enigste wat ik zou willen is dat hij gehoor gaf en mischien zelfs zou zeggen dat ie t ook erg vind.
maar ik wil t liefst gewoon een nieuw valkje voor mij en mn zoontje en deze nare ervaring proberen te vergeten, Het heeft me best veel gedaan zon beestje te zien sterven en niks kunnen doen (ONNODIG )
Het is me nu maar weer eens duidelijk dat er toch rare en gemene mensen zijn en dat ik minder goed van vertrouwen moet zijn

nu maar hopen dat we snel een fijn valkje vinden
groetjes

Riny

Hoy Cher
Ik woon in Noord Limburg.
Als je een beetje bij me in de buurt woont wil ik de nutribird wel van je overnemen.
Hier gaat die wel op, dan heb je die kosten er vast uit.
Groetjes Riny

Sanna

Hoi Cher,

Nee natuurlijk wil je daar geen ander valkje meer hebben, maar je zou wel je geld terug kunnen eisen. Jij, als getroffen koper, mag de genoegdoening bepalen. Ik hoop dat je een heel lief valkjes voor jullie vindt, waar je heel veel plezier aan zult beleven en die je deze verschrikkelijke ervaring een beetje doet vergeten. Momenteel is er een ware baby-boom op het forum, dus je kunt hier een beetje rondkijken. En mocht je nou toch naar America gaan om je Nutribird kwijt te raken.... daar zitten ook heeele lieve jonge valkjes ;).

Groetjes, Sanna

cher

limburg is voor mij een beetje te ver weg, en ach vind die voeding niet zo heel erg,   mischien kan ik er iemand blij mee maken ken meer mensen die vogeltjes hebben en volgens mij is deze voeding ook geschikt voor andere soort vogels?

als ik iets van de kweker hoor laat ik het hier nog ffe weten
allemaal nogmaals bedankt

Riny

Hallo Cher
Erg jammer dat alles zo gelopen is.
Omdat er verder geen vragen meer komen, en je valkje erg genoeg overleden is, zet ik dit topic op slot.
Groetjes Riny