sinds een dag een valkparkiet (foto in reply)

Gestart door marjooo, 13 mei 2007, 16:20:59

« vorige - volgende »

marjooo

13 mei 2007, 16:20:59 Last Edit: 15 mei 2007, 15:24:41 by marjooo
Hallo, sinds een dag hebben wij een mooie grijze valkparkiet uit de dierenwinkel.. Hij laat me al, zonder wild heen en weer te springen, dichtbij z'n kooi komen, maar hij eet of drinkt nog helemaal niet  ???

Ik maak me hier ernstig zorgen over! het voedingsbakje hangt hoger dan het drinkbakje, maakt dat iets uit?

Wel zit hij op bijde bakjes!..met zn tenen in het water of in het voer!

Moet ik me ernstig zorgen maken?

Ook hebben we een enorme jaloerse rottweiler die de hele tijd bij de kooi staat - daarom heb ik ringo, de valkparkiet, maar even bij mij op kantoor op zolder gezet!...Hij zit zich op dit moment te bewonderen in een spiegeltje!  :D

De kooi kwam wel met een heel groot, kleurrijk maar waarsch ook eng speeltje! ..die heb ik er maar even uitgehaald zodat 'ie kan wennen!

x

p.s.: hij schud ook de hele tijd met zn kopje!

kimmie

Hoi,

De eerste dag bij je in huis eten de meeste valkjes niet...
Alles is nieuw en ze moeten aan alles wennen...
Hij/ zij zal vandaag wel wat eten en drinken, hij heeft zijn bakjes al gevonden las ik...

Een spiegeltje raad ik je nu nog even af...
Het kan zijn dat je valkje zijn spiegelbeeld als zijn partner gaat zien...
Het kan ook problemen geven met tam maken...

Groetjes Kim
Groetjes Kim, Karel en Lady


marjooo

Hallo, bedankt voor de reactie :)

Hij ziet het spiegeltje geloof ik idd al als een partner op het moment.. Hij zat er vanochtend helemaal tegen aan! Hartverscheurend gewoon! :( is het nu heel zielig als ik het verplaats met een ander speeltje wat al 2 dagen buiten de kooi hangt?

Ik denk dat ik over een tijdje er maar een vriendje voor 'em moet kopen.. maar goed, first things first,ik laat 'em eerst nog even goed wennen!

Newsflash: Hij heeft vanochtend trostgierst uit m'n hand gegeten!  ;D *trots*

Ook heb ik 2 extra stenen bakjes op de grond in z'n kooi gezet, 1 voor voer en 1 voor water - Dat werd mijn aangeraden door een dochter van een fokker, die zei dat 'ie misschien nog niet weet hoe de hangende bakjes werken. - Doe ik hier wel goed aan?




Anja

Hoi hoi,

Als ik een nieuw valkje erbij krijg zorg ik ook altijd dat er voer en water op de bodem van de kooi staat. Op een gegeven moment vinden ze ook de andere bakjes in de kooi. Het is ook allemaal wennen voor het valkje.

Groetjes Anja

Sanna

Hallo Marjo,

Je doet het prima hoor ;). Als je valkje nu al trosgierst uit je hand eet wordt hij vast gauw tam. Geef hem maar lekker veel aandacht de hele dag, dan gaat het supersnel.

Je kunt z'n voerbakjes in de loop van de dag controleren of je daar losse zaadhulsjes in ziet liggen. Als je het idee hebt dat hij niet of weinig eet geef je hem gewoon een paar keer per dag trosgierst uit je hand. Hij vindt z'n voer uiteindelijk vanzelf wel. Als je hem nog niet ziet drinken hoef je je ook nog geen zorgen te maken. Valkparkieten hebben maar weinig vocht op een dag nodig. Je hebt dan kans dat hij het iedere keer stiekum doet wanneer jij niet kijkt ;).

Geef hem nog niet te veel speelgoed in de kooi, dat maakt makkelijker tam (klik hier voor tips bij het tammaken). En wanneer hij dan tam is, is een vriendje erbij een heel goed idee. Ik zou je dan alleen aanraden deze niet in een dierenwinkel te halen, maar bijvoorbeeld bij een van de kwekers op dit forum die de jonge valkjes ook meteen tam maken. Dan heb je straks twee kroelkontjes.

Groetjes, Sanna

marjooo

bedankt voor de tips!

Ik heb z'n spiegeltje weg gehaald.. hij zit nu heel sip nog steeds vanuit hetzelfde hoekje naar me te staren...

Het trostgier-voeren uit de hand lukt momenteel even niet meer... maar ik zag 'em net onwijs gapen, dus misschien is al dat nieuwe nog een beetje te vermoeiend voor 'em... :)

Ik heb ook een stukje appel geprobeerd..daar had 'ie al helemaal zin in!

Z'n zaadbakje staat er nog volledig in tact bij... geen schilletjes, ofzo.. niets!

Kan een valkparkiet wel zo lang (vanaf zaterdag  :o) zonder water/eten/etc?




Sanna

Hoi Marjo,

'Behang' de kooi anders met trosgierst. Hang het bij het stokje waar hij zit, leg het op de grond. Zodat hij, wanneer hij ook maar 1 poot verzet, als het ware over de trosgierst valt. En laat hem dan anders gewoon een tijdje met rust zodat hij zelf wat rond gaat scharrelen. Je moet bedenken dat het allemaal heel eng voor hem is. Hij zit ineens in een vreemde omgeving enzo. Zorg gewoon dat er overal voedsel beschikbaar is en laat hem lekker rustig op zoek gaan.

Groetjes, Sanna

marjooo

Ik heb nog wat trostgier opgehangen, maar toen ik dat deed, fladderde hij de hele kooi door! Nu zit ie trillend op een stokje, ver van het opgehangen trostgier vandaan, en af en toe als ik naar 'em kijk heeft ie 1 oog dicht zo van "Als ik jou niet zie, zie jij mij ook niet!"  :-\ :P

Ik laat 'em maar even met rust! - maar vindt het zo moeilijk.. ik weet niet of ik de juiste dingen doe, en of ik 'em wel genoeg aandacht geef!

Hij lijkt wel ineens heel erg stil (haast chaggie) nu z'n spiegeltje weg is!

Groetjes, Marjolein

marjooo

SANNA! - bedankt voor de "behang"-tip!...ik heb 'em even alleen gelaten met de trostgierst en toen ik net thuis was zat ie me met 1 oog aan te kijken terwijl die heerlijk aan het knabbelen was! Echt zo van "Kijk eens wat ik doe???" haha :)

bedankt!


Sanna

Heej, geweldig Marjo! ;) Nou weet je in ieder geval zeker dat hij gegeten heeft ;D ;D. Ik zou zeggen, doe alles lekker rustig aan met hem, zo te lezen is hij nog erg bang. Laat hem aan elke nieuwe situatie rustig wennen en praat veel tegen hem, dan gaat hij aan je stem wennen. Maar laat hem de eerste paar daagjes nog maar lekker rustig bijkomen. Ik zou pas een stapje verder gaan als hij goed eet van z'n gewone voer.

Succes!

Groetjes, Sanna

marjooo

Marjolein is weer eens bezorgt!...las net dat als een valkparkiet niet drink - hij met een paar dagen dood is... ik heb die van mij dus nog niet zien drinken en volgens mij doet ie dat ook gewoon nog niet  :-\

*is bang dat ze 'em binnekort levenloos in z'n kooitje vind*  :(

Sanna

Hallo Marjolein,

Heb je op allerlei mogelijke plaatsen water neergezet/-gehangen, net als met het trosgierst? Een gezonde valkparkiet die eet drinkt ook. Maar omdat valkparkieten niet zo vaak drinken als mensen zie je het meestal niet. Probeer anders nog een bakje water neer te zetten op de plek waar hij het meeste aan de trosgierst eet.

Groetjes, Sanna

Trudydoes

Mijn parkietje ging in het begin ook niet eten en drinken. Ik heb een waterbadje aan de kooi gehangen en na een tijdje ging ze daaruit drinken. Het eten deed ze ook pas na een dag en ook eerst trosgierst maar na verloop van tijd ging ze ook het parkietenvoer eten alleen de grote zonnebloempitten gooit ze eruit. Een dag later heb ik ipv trosgierst een stokje met eivoer opgehangen en waarachtig at ze dat ook.
Je moet wel even de tijd nemen en probeer anders een stukje ijsbergsla. Ik heb gemerkt dat de mijne dat erg lekker vind en ze zeggen dat er ook vocht in zit. Succes!

marjooo

Wat een goed idee van dat waterbadje! - ik heb zo'n badje wat je in het deurtje van de kooi moet hangen, ik denk dat mn volgende stap wordt... daar kan 'ie toch niet in verzuipen he?  :o

Hij doet ook weer iets nieuws! Elke ochtend om half 7 (standaard, nu al 2 dagen achter elkaar) hoor ik 'em "tweeten"..dan ga ik naar beneden en sta even bij 'em om 'em met een rustige stem te kalmeren.. dan ga ik even achter te computer zitten, thee zetten enzo! ... maar steeds als ik dan niet bij z'n kooi staat "tweet" ie enorm en sprint 'ie als een gek door de kooi heen! Van stok naar stok, en soms valt ie op de grond...

Als ik dan weer bij z'n kooi ga staan gaat ie tegen het tralies aanzitten, met z'n buikje en gezicht naar mij toe. Dus ik denk.. ik ga eens kijken wat er gebeurd als ik mn vinger heel voorzichtig op het tralies leg, vlakbij hem.. hij keek naar mn vinger, en toen weer naar mij, maar trilde niet ofzo.. dus ik leg mn vinger heel zachtjes steeds meer bij 'em in de buurt... tot ik mn vinger ineens bij zn buikje had..(wel nog op het tralies).. vond ie ook best.. Toen dacht ik, als ik nou heeeeeeel zachtjes zn buikje aai met 1 vinger, kijken wat ie doet.. En hij vond het prima!

Na van half 7 tot 8 uur met 'em gepraat te hebben/aandacht te hebben gegeven, is ie helemaal stil! ... ook als ik wegloop of weer naar boven ga om te douchen enzo.

Ook had ie vanochtend wat poep aan zn veren rond z'n kontje! Die zat ie te plukken en het zat dus aan z'n snavel..ik dacht dat ie het op aan het eten was maar het bleek dat ie er gewoon keihard mee aan het gooien was! Ook UIT z'n kooi tegen mn arm aan  :o ;D


marjooo

Ringo zit al dik een kwartier in dezelfde vreemde houding in z'n kooi...

Hier even 2 foto's...net gemaakt:



Dit is dus z'n woonsituatie, met daarin, Ringo hangend aan het tralies, starend naar... een muur:

En dan foto nummer 2, zo zit 'ie dus al een 15-20 min!:



Weet iemand misschien hier de betekenis/bedoeling van?  ??? :-X