13 mei 2025, 01:44:43

geschikte vogels?!

Gestart door siebe, 7 mei 2007, 20:17:35

« vorige - volgende »

siebe

Hallo ik heb nu valkjes en grasparkieten in 1 volière. maar ik vraag me af wat voor soort vogels zijn nog meer geschikt om bij deze parkietjes te leven? ik vind een gemengde volière altijd wel leuk!

wanneer er tips zijn hoor ik het graag!

alvast bedankt  ;D!!

Groetjes,,

Rianne

Hoi,

ik heb er een koppel catharina's in, dit ging buiten het broedseizoen goed maar toen ik de blokken had hangen voor de valkjes (en 1 voor hun) werd het mannetje erg territoriaal over een valkenblok. Ik heb ze apart gezet en nu gaat het wel goed.

MoniqueB

Hoi,

Ik heb een voliere met 2 valkparkieten, 4 grasparkieten, 2 blauwvleugelparkieten en 2 swiftparkieten, dit gaat eg goed samen, het zijn allemaal heel erg verdraagzame vogels, zelfs tijdens het broedseizoen schijnt dit geen problemen te geven maar daar heb ik nog geen ervaring mee. Een swiftparkiet heeft alleen wel wat aangepaste voeding nodig, loripap en veel fruit, gewoon zaad eten ze ook wel maar ze moeten wat extra's.

Groetjes Monique

Trudydoes

Wij hebben een hele grote voliere met 7 valkparkieten en een heleboel parkietjes (11) en een koppel eleganten. Maar volgens mij kun je er ook andere australische parkieten bijzetten. (Neophema soorten en dan het liefst 1 koppel ervan.)

Mara

Hoi Siebe

Ik heb naast mijn valkparkieten ook grasparkieten, rosella's en roodruggen. Waar je wel mee op moet letten is dat rosella's in de broedtijd teritoriaal kunnen zijn.

Groetjes

Mara

siebe

Ja in de geest van Neophema's zat ik zelf ook al te denken. Deze soort moet opzichzelf ook weer apart voedsel hebben togh?! bijvoorbeeld bourkeparkieten of iets dergelijks. maar beginnen de valk/gras parkietjes ook weer van hun voedsel te eten, of houd soort het wel bij soort qua eten?

MoniqueB

Voor Neophema's hoef je geen speciaal voer te hebben hoor, ze eten gewoon hetzelfde als de gras/valkparkieten.
Je kan wel speciaal Neophema zaad kopen maar dat is gewoon hetzelfde alleen zonder zonnebloempitten.
Ik heb voor ook gewoon één soort zaad en daar eten ze gewoon alemaal van.

siebe

Kunnen er ook verschillende Neophema's bij elkaar in een volière? of kan je bijvoorbeeld alleen maar bourke parkieten hebben, of kunnen er ook wel blauwvleugels en bourkes bij elkaar + grasparkieten?

Franny

hoi

ik zou wel uitkijen met roodruggen deze kunnen aggressief zijn tijdens hun broed. Speldids zijn hele tere vogels deze zou ik er ook niet zo snel bij plaatsen.

groetjes Franny

ziralioness

Ik heb nu zelf een losse catharinaman bij een broedend koppeltje, en dit gaat tot nu toe goed. Hij krijgt over een tijdje zijn eigen popje, ik moet nog even geduld hebben... ik wacht de resultaten van een nest af.

Ik zou ook best grasparkietjes erbij willen, maar heb tot nu toe begrepen dat deze de nesten vaak verstoren, hetzelfde over roodruggen...  :(

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

siebe

Hallo,

Ja roodruggen gaat inderdaad niet goed, deze heb iker vorig jaar tijdje bij gehad, maar die waren mij veels te aggressief, en daar houd ik niet van! moet wel beetje vredelievend zijn  ;)! Nu heb ik ook iets gehoord van Rosella's? kunnen deze vogels inderdaad goed aarden bij valkparkieten... weet iemand dat?

Siebe

MoniqueB

Je hebt heel veel soorten rossela's, de meeste zijn best aggresief tegenover andere vogels, alleen de pennantrossella zou wel kunnen, maar dan wel één koppeltje.
Over je vraag over de Neophema's, ook hier kun je het beste maar één soort van nemen omdat de mogelijkheid bestaat dat de verschillende soorten met elkaar gaan kruisen.

vickie

Hey siebe,

Mijn valkjes (8) zitten samen met 2 koppels catharina's en 1 koppel grasparkieten. 1 koppel van de catharina's heb ik al apart moeten zetten, ze waren heel broeds en verdroegen het andere koppel niet meer, maar gek genoeg deden ze niets tegen de grasparkieten en de valkjes  ::)

Princessen kunnen ook bij valkjes heb ik gehoord, deze zijn heel rustig. Ook bourke parkieten, splendid parkieten, ...

Zebravinkjes kunnen er ook bij, houd er wel rekening mee dat de valkjes ze in de pootjes kunnen bijten en dat deze vinkjes heel erg actief zijn. Je valkjes worden er misschien wel zenuwachtig van.

Grasparkieten kunnen inderdaad de nesten verstoren. Ik heb dit nog niet meegemaakt, het is een heel 'braaf' koppeltje  ;) Ik heb wel altijd een paar kooien op reserve voor het geval er vogels apart moeten worden gezet.

groetjes, vickie
Ik heb 8 valkjes nu, waarvan al 2 koppeltjes.

Mara

Hoi Siebe

Ikzelf heb rosella's, valkparkieten, roodruggen en grasparkieten en ik heb afgelopen jaar weinig problemen gehad met de kweek. De valkjes voerden de rosella's en omgekeerd ook. De roodruggen zorgen goed voor de uitgevlogen jongen heb ik hier gemerkt, ze komen voeren en alles. De rosella's waren niet gediend van andere vogels op de kooi maar echt aggressief wil ik ze niet noemen, ze staken hun kop naar buiten zo van wegewezen en meer niet.

Mara

siebe

Hallo,

Iedereen weer bedankt voor de reacites  ;D! Ik denk dat ik nu bourke parkieten er bij ga nemen. lijken me altijd al leuk een koppel bourke parkieten. En dan een koppel splendid hier weer bij is niet verstandig?

Groetjes Siebe