10 juli 2025, 20:22:42

Wanneer mag ik jong voeden?

Gestart door the-swordfish, 6 september 2003, 23:34:15

« vorige - volgende »

the-swordfish

Ik heb een jong in huis die ik sinds vanmorgen uit de blok heb gehaalt.
Hij of zij is drie weken oud maar geplukt van de ouders.
Ik dacht van drie uurtjes te wachten eer ik zou voeden maar ik zag dat de krop nog behoorlijk vol was.
Ik wacht nu al zes uur maar de krop is nog altijd meer dan behoorlijk gevuld.
Moet ik nu blijven wachten tot de krop leeg is?
Als ik probeer te voeden heeft hij er niet veel zin in, alsof hij nog geen honger heeft.
help me please

Lique

Je kan ook het jong bij de ouders zetten, als hij gevoerd moet worden, dat scheelt weer zelf voeren, want daar zitten ook zijn nadelen aan vast.
Gewoon een paar keer in het uur bij de ouders zetten, wachten totdat hij gevoerd wordt, en dan weer bij je nemen.

groetjes lique

Hermes_Lucy_nest

je moet echt w8ten tot zijn krop volledig leeg is.
anders krijgt hij kropverzuring en daar sterft die dan van!! (stikken in zijn eigen bloed :-/)
de krop ligt juist onder zijn nekje.

Lique

als je hem bij zijn ouders laat, iedere keer, zal je geen kropverzuring krijgen.

Tara

Wat ik begrijp is dat je hem uit het blok haalt omdat hij werd geplukt? Nou, allemaal goed en wel, maar ik zou hem nog 1 weekje gerust laten zitten dan heb je meer kans dat het goed komt, want 3 weken is nog wat jong. Niet onmogelijk, maar jong. Plukkie bij mij was ook 4 weken oud toen ik haar uit het blok haalde. Het beste is wel laten zitten, maar als je haar echt uit wil halen voor haar pluimpjes, moet je haar voeren zodra de krop leeg is. Dat kan enkele uurtjes duren, dat gaat niet in enkele minuten leeg. Als ze 4 weken is kan je haar nog zo'n 4 voedingen per dag geven, maar dat vermindert snel.

Groetjes, Tara

Paul

Hoi  the-swordfish,
Plukken van de jongen is niet leuk maar ze overleven het wel als je ze laat zitten.
Een valkje van 3 weken voeren is erg riskant en gaat heel vaak fout als je er weinig ervaring mee hebt.
Mijn jongen waren ook geplukt en ik heb wel besloten om ze bij de ouders te laten zitten en ze zijn allemaal groot geworden en de veren groeien nu ook weer behoorlijk aan.
In mijn vorige nest had ik maar 2 jongen en die werden ook geplukt en die heb ik met 4 weken appart gezet en een aantal keer per dag zette ik de ouders erbij en die voeren de jongen gewoon net zoals Lique zegt is dat ook een prima methode.
Maar beter een kaal jong dat met 3 weken weer prima in de veren zit als eentje die dood gaat door verkeerde voeding vind ik.

Groetjes, Paul

Chico

hey hey,

Ja ik ben een van die lieve valkjes bij Paul uit het nestje, was ook geplukt, maar je moest eens weten wat een mooie veren ik nu heb. ;D
Zelfs mijn kuifje krijgt nieuwe pennetjes, en mijn nekje is weer bijna helemaal herteld. :)
Mijn ruggetje is nog iets pluizig, maar voor de rest weer prachtig gevederd, en mijn kopje zie je niks meer van. 8)

Dus laat ze lekker bij papa en mama zitten, dat is het best.
Maar dat is natuurlijk mijn mening.

Gr. Chico