16 juli 2025, 00:01:59

Broeds

Gestart door Dana, 29 augustus 2003, 20:20:21

« vorige - volgende »

Dana

Hallo allemaal,

Ben ik weer met een vraagje.
Mijn lieve Rico heeft eind april 4 eitjes gelegd en nu is ze weer bezig een nestje te maken. Ze vertoont het zelfde broedse gedrag als toen (hele humeurige buien) en weer veel met haar speelzakdoek bezig en verdedigen, en ze zit mij de hele tijd te versieren met haar kont in de lucht en kreunpiepjes te maken als ik in de buurt ben.
En ze eet heel veel grit op dit moment, vaker dan anders, en  heeft ook een heel dik achterlijf.
Ik heb hier 3 popjes dus ze kunnen niet bevrucht zijn.
Mijn vraag is kan het kwaad omdat het al bijna september is en dat ze in een hele korte tijd 2x een onberucht nestje legt??
En moet ik ze dan net zo als de vorige x gewoon gewoon de broedtijd laten liggen??
Alvast weer bedankt.
Oja hier een foto van hoe ze de vorige x heeft zitten broeden.(die glaasjes(zijn nu kapot) speelden ze altijd mee toen en heb ik maar laten staan om het rollen van de eitjes een beetje tegen te houden)

Karin

Nee hoor, kan geen kwaad. Bij de meeste valkjes komen de nestjes nog sneller op elkaar. En het maakt ook niet uit dan het september is. Ik zelf zou ze zo'n 3 weken laten liggen of tot ze er geen aandacht meer aan besteed. Zorg wel dat ze genoeg eet ( voedsel er vlak bij zetten, genoeg eikrachtvoer enz. ). Maar als je ziet dat de vogel zichzelf echt verwaarloost ( niet van het nest af gaan om te eten en te drinken ) dan zou ik ze weghalen. Alleen is er dan wel een kans dat ze weer gaat leggen.  ::)

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Dana

Hallo Karin,

Bedankt voor de informatie.
Wat ik dus vermoede was waar ze heeft gisteravond laat een eitje gelegd. Ik laat het dan gewoon wel weer 3 weken liggen en ik heb er net zoals de vorige x een klein bakje met eten voor haar erbij gezet. Daat heb ik dus extra vital, grit, maagkiezel en extra ei/krachtvoer in zitten. En 2 x in de week maak en een deel van een trosgierst fijn met mijn vingers en doe ik er ook bij.
Maar ik was een beetje bang dat het misschien slecht was omdat het een onbevrucht nestje weer was. Doet ze weer alle moeite voor nix. En ik dacht dat als alleen popjes met elkaar leven dat ze dan niet zo vaak eitjes legden. Mis gedacht.
Maar bedankt en ik let er goed op dat ze ook nog goed voor haarzelf zorgt.

Paul

Hoi Dana,
Wat een lief gezicht zoals ze op die zakdoek zit te broeden :-)
Normaal zie je dat niet zo goed want dan zitten ze in een broedhok en dan kijk je er vaak maar heel even naar.
Blijft ze nu ook dag en nacht uit haar kooi en zit ze dan de hele tijd op die zakdoek te broeden?

Groetjes, Paul

Dana

Hoi Paul,

Sorry dat ik zo laat reageer (we hadden weer eens problemen met de computer)
Ja ze zit dag en nacht op die zakdoek (tenzij ze een vlucht neemt of gaat eten) Ze hoeft van mij zo de kooi niet in raakt ze alleen maar overstuur van en zoekt ze de hele tijd naar haar eitjes. Vind ik zielig, ook al zijn ze onbevrucht.
Maar het is ook wel een nadeel dat ze daar zit omdat ze alles kan zien en steeds denkt haar nestje te moeten verdedigen.
We laten haar daar ook gewoon zoveel met rust maarja ze zit op een kast en soms heb je er wat uit nodig of loop je er per ongeluk langs.
Maar een broedkastje halen vind ik ook niet echt nodig omdat ze onberucht zijn. Of heb ik het daar mis mee.
Ze heeft nu al 2 mooie eitjes gelegd.

Paul

Hoi Dana,
Zo te zien zit ze inderdaad heel erg op haar gemak en ik zou het zo laten ze zit er zo lief bij.
Dus een broedhok lijkt me dan niet nodig, als je jongen zou krijgen is het wat anders maar nu maakt het voor de eitjes toch niet uit.
Het zou wel een hele goeie moeder zijn als je er een mannetje bij zou zetten en het zou klikken :-)

Groetjes, Paul

michiels

zelf heb ik ook een valkje dat voor de 2 x 1 eitje heeft gelegt .maar wat ik niet wist was dat je de eitjes mag laten liggen . wat ik toch maar erg vind ,gezien het loterdopjes zijn .(vrouwtje alleen)