28 juni 2025, 10:47:13

Help!!!!!!

Gestart door loonsel, 6 september 2003, 16:31:44

« vorige - volgende »

loonsel

onze pino is erg stout, ze grijpt elke gelegheid aan om iets te vernielen in huis van planten tot meubels enz.daarbij is ze ook nog eens erg agressief. in het begin liet ze zich aaien op het koppie en was ze erg aanhankelijk maar nu blaast ze alleen maar en deinst ze gelijk terug. ze krijst de hele dag door als je thuis bent met als gevolg datze de meeste tijd doorbrent met een doek over de kooi of ze staat in de gang. door dit allemaal komt ze ook lang niet zo vaak meer uit de kooi. we vinden het heel erg dat onze valk zo is en we geven haar ook zeveel mogelijk aandacht als dat mogelijk is. we zijn allebei wel hele dagen van huis, dus het is logisch dat ze blij is als er iemnd thuis is, maar helaas kent ze geen rem.we hebben haar nu ongeveer een jaar in huis en het wordt er allemaal niet beter op en we zijn ook niet van plan om nog een valkje aan te schaffen want dan krijsen ze helemaal tegen elkaar op. kunnen we na zo,n lange tijd nog iets aan het gedrag veranderen van ons valkje want zo gaat het ook niet langer. ik heb wel het idee dat ze best gelukkig is maar aan de andere kant ook een beetje eenzaam.

wie heeft een antwoord op dit vervelende probleem

groet loonsel

Mirjam-Moniek

Hoi Loonsel

Dat je valkje alles sloopt is erg normaal. Die van mij doen dat ook. Wat je daaraan kan doen, is je valkje elke keer weghalen bij wat ze aan het slopen is. Als je geluk hebt, gaat ze het minder doen. Anders moet je haar gewoon weg blijven halen om de schade te beperken.

Als je valkje nu niet meer geaaid wil worden, kan je daar weinig aan doen. Je kan een valkje niet dwingen om geaaid te willen worden. Misschien moet je gewoon wachten tot ze bij jou komt om geaaid te worden. Misschien wil ze gewoon eerst lekker vliegen en in de kamer spelen als je thuiskomt, voordat ze zin heeft in aaien.

Wat betreft het schreeuwen. Ze kan schreeuwen uit verveling. Als dat zo is, kan het helpen haar meer speelgoed in de kooi te geven. Ook vinden valkjes het vaak leuk als de speeltjes in de kooi regelmatig veranderen. Je kan bijv. elke week andere speeltjes in de kooi hangen en de verschillende speeltjes zo rouleren. Verder kan het helpen als je een ander valkje erbij koopt als gezelschap.

Je valkje kan ook schreeuwen omdat je het geschreeuw onbedoeld beloond. Als dat zo is en je koopt er een ander valkje bij, heb je inderdaad grote kans dat je twee schreeuwers krijgt. Een beloning kan zijn dat ze uit de kooi mag, dat je naar haar kijkt of dat je wat tegen haar zegt. Zelfs boos schreeuwen dat ze haar kop moet houden, is een vorm van aandacht geven en dus een beloning voor een valkje dat aandacht wil. Dus als ze schreeuwt moet je haar totaal negeren. Als ze even stil is, kan je haar dan uit de kooi laten of aandacht geven. Het duurt wel een poosje voordat negeren gaat helpen. In het begin kan ze rustig een uur doorschreeuwen voordat het helpt. Uiteindelijk zal je dan merken dat het schreeuwen minder wordt. Onthoud wel dat een beetje schreeuwen wel normaal gedrag is voor een valkje.

Wat betreft de doek over de kooi laten voor een lange tijd. Niet doen! Je valkje leert er helemaal niks van. Het enige wat je doet is de wereld van je valkje nog saaier en eenzamer maken, waardoor je valkje des te meer reden heeft om te schreeuwen. Hetzelfde geldt voor je valkje op de gang zetten. Je kan een doek wel gebruiken om je valkje te leren dat schreeuwen niet mag. Als je valkje schreeuwt, doe je de doek over de kooi. Zodra je valkje stil is, haal je hem er meteen weer af. Gaat je valkje weer schreeuwen, doe je de doek er meteen weer op. Dit kan een poosje zo doorgaan, maar dan weet je valkje dat schreeuwen niet mag.

Basje heb ik van mensen die hetzelfde probleem hadden als jij hebt. Zij beloonden zijn geschreeuw onbedoeld. Sinds hij bij mij is, heeft hij welgeteld 2 keer geschreeuwd zonder reden. Hij schreeuwt nu alleen nog als zijn voerbakje leeg is. Het gedrag is dus erg snel te veranderen. Het kost je misschien een paar weken erg veel tijd, zelfsdicipline en energie, maar daarna heb je er jaren plezier van.

Veel succes!  :)

loonsel

hoi mirjam-moniek

bedankt voor je reactie, er zitteneen paar tips bij die ik wel uit ga voeren zoals de speeltjes op tijd vervangen en wat die doek betreft is ook nog uit te proberen, want als we de doek over de kooi doen is ze gelijk stil dus ze schrikt er toch wel van. we gaan het nu proberen om er toch weer af te doen. nu moet ik wel zeggen dat het krijsen alleen voor overdag geldt want zodra de schemer invalt is ze zowieso stil.
we gaan ermee aan de slag, maar is is helaas geen optie voor ons om een 2e valkje aan te schaffen en ook dat afleren van bepaalde sloopgewoontes heb ik ook een zwaar hoofd in ik jaag d,r wel 20 keer van een plant of lamp weg en dan komt ze gewoon weer de 21e keer terug

bedankt voor je tips

loonsel

Mirjam-Moniek

Hoi Loonsel

Ik ben benieuwd of je valkje over een tijdje wat rustiger is. Hoezo is een tweede valkje geen optie? In de meeste kooien kun je twee valkjes houden.
Het afleren van slopen is inderdaad erg lastig. Als je geluk hebt, leren ze dingen af. Meestal heb je geen geluk. Die van mij stoppen nu meestal met slopen als ik boos hun naam roep. Dat vind ik al heel prettig, omdat ik dan niet steeds naar ze toe hoef te lopen. Ik blijf hun gedrag straffen, want dan wordt er minder gesloopt dan wanneer ik ze hun gang laat gaan. Gewoon schadebeperking dus.  :D

loonsel

hoi mirjam-moniek,

een 2e valkje is geen optie omdat ik erg bangben dat ze dan met z,n tweetjes gaan zitten krijsen en eerlijk gezegd is eentje al oorverdovend genoeg. van de verhalen die ik om me heen hoor gebeurd dat namelijk vaak als je twee parkieten in een kooi hebt, dus vandaar.

groetjes loonsel

Kolkkie

Hoi Loonsel,

Ik heb er nu 3 bij elkaar (4de is uit logeren), en ik heb nergens last van. Ik vind juist dat ze minder herrie maken als ze met z'n 2tjes of meer zijn.Dus ik zal er gewoon lekker een 2de bijhalen.
Ik ben bij een aant. mensen geweest die er stukken meer hadden (resp. +/- 15 en 16 valkjes), en het viel echt reuze mee.Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Paul

Hoi Loonsel,
Ik heb hier nu totaal 21 valkjes en twee grasparkieten en een rosella.
Het schreeuwen valt heel erg mee ze hebben af en toe wel eens een fluitbui maar in het algemeen maken ze niet echt veel lawaai hoor.
Ik ben wel eens bij mensen geweest die er eentje hadden en die maakte meer lawaai dan die van mij allemaal bij elkaar  :D
En met twee valkjes heb je juist grote kans dat ze een stuk stiller zijn als met eentje.
Alleen het slopen zal misschien twee keer zo erg worden omdat ze dan beide gaan slopen maar niet alle valkjes slopen gelukkig, de popjes zijn een stuk rustiger en minder vernielzuchtig.
Wat dat slopen betreft kan je ze wilgentakken geven die slopen ze graag en ze laten de rest veel meer met rust.
Maar dan wel lange takjes niet die stokjes van 15 cm uit de winkel daar doen ze vaak niks mee maar takken van een halve meter lang minimaal.

Groetjes, Paul

annemiek_botter

Hoi Loonsel

Mijn valk schreeuwde in het begin ook veel om aandacht, en negeren of aandacht geven, niets hielp. Toen heb ik een 2e erbij gekocht en hoewel ze in het begin niet erg dikke maatjes waren is het schreeuwen zo goed als over. Hij doet nu geluidjes fluiten als ie aandacht wil of als ie iemand hoort maar als ie genegeerd wordt houdt hij zich nu stil. Ik heb er nu 3 en de andere 2 schreeuwen zelden.

Wat slopen betreft: 1 begint en de andere 2 doen gezellig mee! Er zijn al heel wat dingen gesneuveld. Wat wel helpt: Ik heb een rieten stoel waar ze graag aan knagen en zolang ze daar aan knagen laten ze de rest met rust. Ook jaag ik ze wel weg met de vliegenmepper. Gewoon wat voor hun neus zwaaien helpt al. Als ze hem nu zien vliegen ze al weg dus dat werkt wel!

Heel veel succes!

Karin

Hoi Loonsel,

Wat jammer dat je valkje zo in een neerwaartse spiraal zit. Bijten, schreeuwen.... Je hebt hier al prima adviezen gekregen waar ik me alleen maar bij kan aan sluiten. Haal alsjeblieft Pino uit de gang en haal de doek eraf, want zo wordt hij echt niet gelukkiger. Zeker als jullie allebei hele dagen werken zou ik er echt een vriendje bij zetten. Niet alleen om van dat geschreeuw af te zijn, maar vooral omdat valkparkieten echte gezelschapsvogels zijn en dus minimaal met zijn tweetjes moeten zijn. En het slopen... tja, daar staan ze om bekend  ;D

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Pucky

Hallo,

Wat ik opmerk is dat onze vogel als ik een spiegel in de kooi hang dus zich zelf ziet veel agressiever dan als ik de spiegel weg doe. Ik zou er geen bij halen. Daarbij hadden we 2 vogels tegelijk. Ze komen niet bij je zitten ze gaan bijten. Het geluid is wel veel minder dat klopt.

Groetjes,
Hester

Mirjam-Moniek

Hoi Punky

Bedoel je nou dat als je twee vogels hebt ze gaan bijten en niet meer bij je willen zitten?

Jimba had ik eerst alleen en nou heb ik Basje en Keo erbij. Jimba komt nogsteeds evenveel bij me zitten en is me echt niet gaan bijten hoor. Keo die als laatste gekomen is, komt zelfs het meest bij me zitten. Dus hoe vaak ze bij je komen zitten, hoeft helemaal niets te maken te hebben met hoeveel valkjes je hebt. Je hebt waarschijnlijk gewoon pech gehad.

Pucky

Hoi,

Ja zo ongeveer bedoel ik dat. Mijn vogeltje heeft nou dus een spiegeltje daar gaat hij ook dicht tegenaan slapen. Maar als je hem uit de kooi haalt dan begint ie te bijten en de hele tijd door en hij begint te piepen. Misschien is het wel dat hij liever in de kooi is dan er buiten.

Als we het spiegeltje weg doen komt hij dus heel lief bij ons zitten. Ik weet dus niet wat er zal gebeuren als er nog eentje bij hem komt. Misschien is het wel leuk om een hamstertje bij hem te laten. ;)

Groetjes,
Hester

loonsel

HOI HESTER,

HET KLOPT INDERDAAD WAT JE ZEGT,BIJ PINO HANGT OOK EEN SPIEGELTJE IN DE KOOI EN ZE IS IN STAAT OM HET HELE SPIEGELTJE UIT DE KOOI TE GOOIEN ALS DAT MOGELIJK WAS
IK BEN ERG BANG VOOR DE HERRIE ALS IK ER TWEE HEB AL OVERWEEG IK HET WEL SERIEUS

GROET LOONSEL

Pucky

Hoi Loonsel,

Nee zo bedoel ik het niet. Pucky wil graag het spiegeltje in de kooi hebben het is net of hij dan een vriendje heeft. Als ik het spiegeltje weg haal dan komt ie weer lief bij mij zitten.  :P

Wat ik zou doen als ik jullie was kijken waarom hij zo hard krijst. Als je erachter bent misschien kun je dan wel het schreeuwen verhelpen. Die van ons schreeuwt alleen even als we weg of weer komen.

groetjes,
Hester

Paul

Hoi Hester,
Bij een spiegeltje denken ze inderdaad dat er een ander valkje achter zit en ze voelen zich misschien minder alleen.
Maar een ander valkje erbij is toch heel anders dan een spiegel dus het hoeft dan niet zo te zijn dat je valkje niet meer bij je komt.
Ik heb nu 19 valkjes en de tamme komen nog gewoon bij me zitten hoor die blijven echt niet weg gelukkig :-)
Als je er dus een tweede tamme valkje bij zet komen ze juist misschien wel beide bij je zitten :-)

Groetjes, Paul