Joepieeeeeee, ik heb mijn twee nieuwe valkjes

Gestart door volbloedje, 5 september 2003, 17:21:57

« vorige - volgende »

volbloedje

Hoi parkietenliefhebbers,

Ik heb me een tijdje geleden lid gemaakt van deze site om mij te kunnen voorbereiden op de komst van onze twee valkparkietjes. 8) Effe mezelf voorstellen, ik ben Christel (33), mama van Nikki (8) en Thomas (5,5), ik ben gehuwd, woon in Hoboken (België) en ben in het bezit van een poes, twee honden, een aquarium vol vis, twee cavia's, 5 kippen en sedert gisteren dus ook twee valkparkietjes.  De kids wilden elk een vogel maar ik wil ze wel allebei handtam dus ben ik hier grondig komen snuffelen.  Na mijn speurwerk in alle regionen van deze site ben ik te weten gekomen dat er meer tegenstanders zijn dan voorstanders wat betreft de handopfok van valkjes.  In het artikel van handopfok staat dat vanaf 4 weken een mooie leeftijd is om er mee te beginnen.  Dus, wij gisteren onze 4 weken oude valkjes gaan ophalen.  In de week ervoor heb ik alle nodige spullen aangeschaft, kwestie van goed voorbereid er aan te beginnen nietwaar ;) In een plastic bak ben ik hen gaan ophalen.  Het zijn een geparelde en een gele albino geworden. Het zijn twee schatjes.  Ik heb ze gisterenavond alvorens ik ging slapen nog pap gegeven.  Dit ging heel goed hoewel het voor ons allemaal de eerste keer was. Dan zijn ze met bak en al mee naar de slaapkamer gegaan waar ze de nacht hebben doorgebracht op mijn nachtkastje.  Als ze honger zouden krijgen zou ik het zo wel snel horen.  Deze morgend hadden die lieverdjes nog geen kik gelaten.  Heb ze dan toch maar eten gegeven, doch, ik zie geen krop verschijnen :s Ze poetsen hun veertjes al heel flink en fladderen met hun vleugels dat het een lieve lust is.  Om eten vragen ze echter niet :s  De geparelde noemt Spikkel en die zit wel doorgaans te hijgen.  Weet iemand van jullie hoe dit komt en wat ik moet doen  :-/ of is dit normaal (De albino die Twinkie noemt doet dit niet of toch veel minder.
Ik hoop dat ik dit berichtje niet op de verkeerde plaats heb gepost want ik zeg het, het is mijn eerste keer en een fout is dan rap gemaakt nietwaar  ::)
Ik hoop hier nog veel zelf te kunnen posten en nog veel bij te leren ook.
Het is een toffe en zeer informatieve site en hoop dat jullie nog heel lang ermee zullen doorgaan  ;D
Hun foto volgt nog, krijg ze niet verkleind  :'(

Karin

Hoi Chistel,

Welkom hier en gefeliciteerd met je valkjes. Je ziet nu zelf waarom de meeste dus tegen handopfok zijn.... Vooral bij onervaren mensen gaat het nog wel eens mis en je voelt je al snel onzeker "is de krop vol", "is de krop weer leeg", "doe ik het wel goed" enz. Zelf ben ik geen ervaren handvoerder, dus iemand anders kan je beter advies geven. Ik ben wel dierenartsassisitente en kan je wel vertellen dat dat hijgen van Spikkel niet goed is. Het lijkt erop dat ze een luchtweginfectie heeft of misschien iets anders in de luchtwegen ( voer, schimmel, mijt ). Het lijkt me dus een goed idee om even contact op te nemen met een dierenarts én met de kweker. Die kunnen je vast verder helpen.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Stijn dc

hello

wellkom op deze site, en proficiat met je valkjes!
ik zou ook de raad van karin opvolgen en naar de dierenarts gaan!!
van handopfok weet ikzelf ook niks omdat de ouders het bij mij doen!

en je mag al eens een foutje maken met het plaatsen!
iedereen heeft zijn fouten!

SDC:D

Lique

Hoi,

De geluidjes die gemaakt worden, als een valkje nog jong is, lijkt veel op hijgen.
Maar niet altijd is het hijgen.
Vaak gaan ze wiebelen en sissen ze meer.
Als dat het is, dan wil hij zich gewoon verdedigen.

volbloedje

Hier ben ik weer  ;D
Thanks voor jullie lieve en snelle reacties.
Ik was effe overbezorgd denk ik want het hijgen is geminderd.  Misschien was het gewoon wat stress, zo vanuit het blok in een gezin met zoveel kabaal, dat moet wel effe schrikken zijn denk ik  :D
En euh, het was echt wel hijgen, maar zonder geluid, gewoon snel ademen met zijn of haar bekje open.
Het blazen ken ik al en vind ik echt wel grappig  :D
Hoewel ze tegen mij niet meer blazen, de rest van het gezin moet nog wel oppassen voor een longontsteking vanwege de blaaskracht  ;D
Enfin, ik laat jullie het vervolg nog wel horen.
Ik ga nu verder met mijn ventje werken aan hun binnenhuisvolière die we zelf ineen gaan steken
zal de fotos hier ook nog wel posten, alé, onder de juiste rubriek hé  ::) :P