8 mei 2025, 08:15:14

welk voer ??

Gestart door Peggy, 24 april 2007, 09:09:28

« vorige - volgende »

Peggy

Welk soort voer geven jullie je valkparkietjes?  Ik geef Nikkie bijv XtraVital complete food van Beaphar. Daar zit eivoer en fruit etc al in.  Of is het eigenlijk beter om dat apart te geven?
Gr Peggy

Mijn lief en trouw koppel; Joep&Guusje

Voor ons dagboek; klik hier

Riny

Hoy Peggy
Het voer wat je geeft is tegenwoordig eigenlijk allemaal goed.
Natuurlijk blijf je houden dat het een liever gegeten wordt als het andere.
Dat is bij mensen ook zo, smaken verschillen.
Ik geef altijd fruit en groente apart , ook krijgen ze bij mij elke dag gekiemde zaden aangevuld met eivoer en verse kruiden.
Groetjes Riny

Peggy

Hoi Riny,
ik las ook over zgn pellets? geef jij dat ook aan je valkjes?
en wat is het precies?
Dus je valken krijgen gewoon de basisvoeding,  verse stukjes fruit en groenten,  en dan nog apart gekiemde zaden vermengd met eivoer en kruiden.  Waarom gekiemde zaden? en welke kruiden?
alvast bedankt voor de info.
Gr Peggy

Riny

24 april 2007, 09:47:49 #3 Last Edit: 24 april 2007, 09:50:25 by Riny
Hoy Peggy
In gekiemde zaden zitten erg veel vitaminen, en ze eten het graag.
Verse kruiden die ik geef zijn Peterselie ,Bieslook, Tijm en Melisse.
Ook geef ik ze vogelmuur uit eigen  tuin.
Ik geef nooit vitaminendruppels, ze krijgen genoeg vitaminen binnen op deze manier.
Pellets eten ze hier ook, en het zaadmengsel wat ik voer is van Versela laga.
Pellets zijn samengeperste brokjes ,zodat ze niet het lekkerste eruit kunnen eten, en op die manier krijgen ze alles binnen wat ze nodig hebben.
Groetjes Riny

Peggy

dank je wel riny....ga dadelijk weer even naar de dierenwinkel...even rondneuzen :)  Lekker shoppen voor mijn valkje. Gr Peggy

Peggy

Geef je het door elkaar ?  Ik bedoel vermeng je de kruiden met gekiemde zaden,eivoer en met het zaadmengsel? wat vermeng je met elkaar en wat geef je apart?
Ik wil dat hier dan namelijk ook gaan doen,snappie ;D  volg graag goede raad op ;)
Gr Peggy

Riny

Hoy Peggy
Ik geef de groenten en het fruit apart.
De gekiemde zaden en het eivoer met de verse kruiden, vermeng ik.
Zo kunnen ze moeilijker, het lekkerste er uit eten.
Groetjes Riny

Peggy

Ik heb Nikkie nu ook pellets gegeven van nutribird, niet als vervanging,maar gewoon erbij gezet en ik zie hem er al enkele keren van eten.  Vind ik zo apart want hij is al 11 maar ik zag hem steeds al kijken naar het bakje met de pellets en natuurlijk is ie super nieuwsgierig.  Nu vraag ik me wel af,  moet ik het iedere dag verversen?  want op is het niet.
Gr Peggy

Riny

Hoy Peggy
pellets hoef je niet te verversen.
Bij mij krijgen ze ook pellets van Nutribird.
Dus die 3 toekomstige valkjes van jou , krijgen het dan onder de pap zodat ze de smaak al kennen.
Groejes Riny

Peggy

aha,  oké! Ik vind het zo goed van onze Nikkie dat ie het gewoon aan het eten is.  Onze Nikkie lijkt trouwens heel veel op de papa van Bo en Beau, ;)
Dank je wel voor de tips
Gr Peggy

Mara

Hoi Peggy

Ik geef Teurlings zaad en dat wordt gemengd met papegaaienvoer omdat ik mijn valkjes in een gemengde voliere heb zitten met rosella's, parkietjes en roodruggen. Verder krijgen ze hier verse kruiden, vers en gedroogd fruit, brood, eivoer, kiemzaad en verse groenten. En de rosella's krijgen soms nootjes waar de valkjes ook niet nee tegen zeggen maar dat krijgen ze nie zo supervaak.

Mara

Peggy

Hoi Mara,
Dank je wel voor je reactie. Ja Riny had het ook al over die gekiemde zaden dus ik denk dat ik die ook maar aan ga schaffen.
Watvoor fruit en groente geef jij je vogels?
en snijdt je dat gewoon in kleine stukjes?
Gr Peggy

Mara

Citaat van: Peggy op 28 april 2007, 14:40:38
Hoi Mara,
Dank je wel voor je reactie. Ja Riny had het ook al over die gekiemde zaden dus ik denk dat ik die ook maar aan ga schaffen.
Watvoor fruit en groente geef jij je vogels?
en snijdt je dat gewoon in kleine stukjes?
Gr Peggy

Hoi Peggy

Het voer dat ik geef in de winter is meestal gedroogd voer, de dierenspeciaalzaak waar ik het haal heeft ook stukjes gedroogd fruit per soort. Of ik haal het in zakjes, erg lekker schijnbaar want het ruikt goed. Als ik al ander fruit geef dan snijd ik het half door of in stukjes. Aardbeien geef ik ze zo, laat ze maar lekker knoeien.

Groente krijgen ze net wat er voor handen is. In de zomer krijgen ze regelmatig sla. Wij telen die zelf, helemaal onbespoten en zo. En verder spinazie en dergelijke. Er is hier ergens een lijst met wat ze wel en niet mogen.

Het kiemzaad meng ik bijvoorbeeld vaker met het eivoer en daar doe ik dan fijngeknipte kruiden onder, dat vinden ze heerlijk.

Mara

siebe

Hallo,

Mijn valkparkieten zijn echt gek op appels. als ik met een appel voor het hok sta, dan gaan ze al voor me hangen in het gaas, ze mogen dan altijd het laatste happie van me hebben, verder geef ik ze ook wel appels. Deze hang ik apart op in de voliere. ze kunnen er dan heerlijk aan knabbelen.

Ook zo nu en dan stukje brood vinden ze lekker. weet eigenlijks niet of dit heel gezond voor de vogels is  ???

Groetjes Siebe

Mara

Hoi Siebe

Brood kan geen kwaad. Ik geef ze zelf wel meestal bruin brood, dat vinden ze het lekkerste.

Mara