de ene x lief en haald dan onverwachts uit

Gestart door kaminka, 14 april 2007, 12:05:05

« vorige - volgende »

kaminka

ik heb een mannetje valkarkiet die redelijk tam is, hij zit bij zijn vrouwtje in een buiten voliere samen met nog een koppel. De ene x kiest hij om bij mij te zitten en de andere x ziet hij me als bedreiging en hangt hij letterlijk in me arm of gezicht. Het is echt een schat van een beest, en ik snap ook wel dat hij zijn vrouwtje wilt beschermen. Als ik een broedblok in het hok hang beschermt hij deze als geen ander en jaagt hij de rest weg. ook ik mag dan niet meer in de voliere komen.
heeft iemenad tips waar ik wat aan heb? moet ik dat mannetje herplaatsen bij iemand binnen, die hem veel aandacht kan geven. ik kan dat helaas niet  :(

ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Gerda

Hoi Kaminka,

Ik zou zeker je mannetje niet herplaatsen als hij gelukkig met zijn popje in de voliere leeft.
Zelf tamme valkjes kunnen veranderen in pitbulls als ze hun nest of popje verdedigen. Eigenlijk lijkt het vaak of tamme valkjes nog meer doorslaan daarin dan valkjes die in een voliere opgegroeid zijn.

Groetjes, Gerda

kaminka

hoi gerda,

bedankt voor je reactie, hij is wel gelukkig maar de andere 2 valkjes zijn niet veilig nu, en ik kan er geeneens eten komen geven of schoonwater, als het broedblok erin hangt. en de andere willen graag broeden maar dat kan niet vanwege hem.

ik zit eraan te denken om het koppel apart te zetten in een andere voliere. Ik zie wel dat het andere mannetje ook vel wordt tegen de andere als ze in de buurt komen.

Gerda

Hoi Kaminka,

Hoe groot is je voliere? Als er weinig ruimte is, is het zeker verstandig om de koppels (in de broedperiode) apart te zetten.
Maar als je een ruime voliere hebt moet dat niet nodig zijn.
Heb je wel meer dan 2 blokken hangen? Want je moet altijd meer blokken ophangen dan dat je koppels hebt. Dat geeft meer keuze, dus ook meer rust.

Probeer rustig en geduldig te zijn. Praat veel tegen de valkjes, dan  weten ze dat alles goed is en wennen ze er aan dat je toch regelmatig in de voliere bent. Want je moet straks toch ook nestcontrole moeten doen.

Veel succes!!
Groetjes, Gerda

Mara

Hoi Kaminka

Gerda heeft gelijk, ik zou het mannetje niet gaan herplaatsen, hij is gelukkig bij zijn popje, laat hem ook maar lekker hoor! En verder heeft Gerda al wat tips gegeven die je kunt gebruiken.

Succes ermee!

Mara

kaminka

hoi gerda en mara,

het gaat al wat beter, ik heb er nog 2 extra broedblokken in gehangen, de mannetjes hebben een tijdje 'gevochten' om dat ene blok, maar gelukkig mankeren ze niks, ik vond het zielig om te zien maarja ik snap ook wel dat ze uit moeten uit zoeken wie de baas het. Het half tamme mannetje heeft zich erbij neergelegd en kijkt nu niet meer naar de broedblokken. Het andere koppel lijkt gelukkig en er liggen 2eitjes in het blok. ik zal de volgende keer niet zo snel meer opgeven, maar ik had echt langere tijd het idee dat hij meer om mensen gaf dan om zijn soortgenoten, misschien is dit een kwestie van tijd geweest :)

bedankt voor de tips gerda!!!
kaminka