20 juni 2025, 01:34:16

Eerste rui?

Gestart door Kolkkie, 1 september 2003, 20:46:53

« vorige - volgende »

Kolkkie

Hallo allemaal,

Er komen bij Pukkie allemaal veerhulsjes door aan de bovenkant van zijn koppie, vlak bij het einde van de washuid, bij het begin van de kuif.
Zal ie nu al in de rui komen, na 3 mnd? Ik zie verder nog geen veren die uitvallen, alleen soms wat donsveertjes.
De veren die er nu zitten zijn grijswit, de veren die nog in de hulsjes zitten lijken grijs te zijn. Zou dit iets kunnen zeggen over het geslacht?

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Mandy

Dat lijkt er wel op Maris, Pico hier ging toen ook al ruien, dus z'n witte koppie zal er binnenkort wel helemaal goed door gaan komen! ;D
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Kolkkie

Hoi Mandy,

Als ik het kopje van Jut zo bekijk, heeft hij precies waar de bij Pukkie de veertjes grijs zijn, wit zitten. Ik kan wel ff kijken of ik er een foto van kan maken, en hier neer zetten.
Of hoeft dat niets te zeggen?

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Kolkkie

Hoi Allemaal,

Hier is een foto van de hulsjes, alleen is het helaas niet goed zichtbaar dat ze grijs zijn.

Groetjes,

Mariska

DiMitri

aha, mijn valkje is ook 3mnd, dus ik ben voorbereid  ;D Hoelang duurt zo'n rui eigenlijk? verandert er iets aan de kleur (of zelfs gedrag misschien)? Jackie is een wildkleur.
Groetjes!
DiMi

Paul

Hoi Dimitri,
Als je een wildkleur valkje hebt en het is een popje dan zullen de veren ongeveer zo blijven als ze nu zijn.
Als je daarintegen een mannetje hebt krijgt ie een veel gelere kop en de gele staartveren zouden na de eerste rui uitvallen normaal gesproken alleen zijn ze bij mij langer blijven zitten.
Het gedrag verandert door de rui zelf niet maar als ze wat ouder worden kan het gedrag wel iets veranderen.
Weet je al of het een man of een popje is?
Je kan het na 2 maanden al vaak aan het gedrag zien ook namelijk.

Groetjes, Paul

DiMi

Ik weet het niet eigenlijk... Hij doet niet bepaald 'stoer' en het fluiten is maar een beetje, en raar ook: een beetje brabbelen doet ie.
Groetjes DiMi

Fiona

Hoi Pico is nu ruim 4 maanden en zit in zijn eerste rui. Het is ongelovelijk hoeveel kleine veren hij opeens verliest.
Ik vind het ook veel drukker dan anders, maar misschien staat dat wel los van de rui.

en we weten nu ook zeker dat het een mannetje is, want hij heeft zijn eerste liedje nagefluit , althans de eerste 3 regels dan :-))

groetjes, Fiona

Violet

Eerste rui inderdaad. Onze kiki verliest ook her en der veertjes en ook wat kuifveertjes, maar er groeien al weer veel nieuwe veertjes ook op z'n koppie dus dat gaat goed. Gewoon ervoor zorgen dat ie goed eet :)

En praktisch van het begin af aan hadden we de indruk dat kiki een mannetje was. Veel vocaler, fluitjes nadoen (we leren'm regelmatig nieuwe deuntjes heheh), macho gedrag ... grappig om te zien. Pero - onze eerste valkparkiet die helaas is ontsnapt  :'( - is een meisje en de verschillen tussen mannetjes en vrouwtjes zijn grappig om te constateren :)

Loesie

Ik heb een bonte/geparelde valk. Nu heb ik altijd begrepen dat mannetjes hun parels verliezen als ze ouder worden. Hij vertoont echt mannetjes gedrag: supermacho, heel hard schreeuwen en deuntjes fluiten. Maar toch komen er geel/grijze veren weer terug. Ik snap er niets meer van, ik had verwacht dat hij alleen veren met maar 1 kleur terug zou krijgen.
Bij mij zijn ze nu ook al lang in de rui en volgens mij zijn ze bij mij ook al begonnen toen ze een maand of 3 oud waren.

groetjes
Marloes

Paul

Hoi Marloes,

Het kan heel goed hoor dat na de eerste rui nog gele veren terugkomen bij een geparelde.
Soms gaan ze pas echt veranderen na de tweede of derde rui dus dat kan nog steeds gebeuren.
Sommige kunnen dus wel eens 2 jaar gepareld blijven voor ze bijvoorbeeld grijs worden.
De pareltjes zijn bij die van mij nog heel iets te zien in het grijze verenpak maar als je snel kijkt lijkt het een wildkleurtje.
Dus je moet nog even afwachten om te weten wat voor kleur je valkje gaat krijgen en je kan nu nog genieten van zijn mooie pareltjes :-)

Groetjes, Paul

Andrea

28 november 2003, 13:21:29 #11 Last Edit: 28 november 2003, 13:24:41 by Andrea
Hallo,

Ik heb een gewone geparelde valkparkiet.
Het was genetisch bepaald dat als de ouders van mijn valkje geparelde jonkies kregen dat het popjes zijn. Hoe dit precies zit weet ik niet. Hier staat  meer van onder dagboeken, de laatste nestjes.
Nu is mijn valkparkiet al een poos in de  jeugdrui. Ze krijgt dus ook weer geparelde veren terug, maar deze zijn veel intenser van kleur. Deze zijn i.p.v.wit gelig meer citroengelig geworden. En het grijze gedeelte is nu zwartgrijzer.
De tekening van de parels is ook wat verandert lijkt het op dit moment.
Maar ik moet eerst afwachten tot de rui voor bij is dan kun je het beter zien.
Haar kuif word ook langer, er begint nu een beetje een krul in te komen, terwijl de kuif eerst recht was.

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle

Paul

Hoi Andrea,

Ik denk dat sparkel heel erg mooi gaat worden na de rui.
Wat geel erbij is juist erg mooi in een gepareld valkje vind ik :-)
Wat dat betreft is een gepareld valkje wel een verassing het zijn net toverballen zoals ze soms van kleur veranderen  :D

Groetjes, Paul

Lin

Sinds enkele dagen heb ik een lutino, alleen zijn  rode wangetjes zijn meer oranje. gaat dit ook na de rui roder worden of alleen bij mannetjes?

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Paul

Hoi Lin,

Bij Lutino's kunnen bij mannen en poppen de wangen heel fel oranje zijn.
Echt rood zijn ze nooit maar wel diep oranje.
Dat kan zeker na de rui nog een stukje feller worden hoor bij mannen en ook bij popjes.

Groetjes, Paul