9 mei 2025, 01:02:01

Wat is wijsheid?

Gestart door Catmom, 1 april 2007, 13:36:47

« vorige - volgende »

Catmom

Wij hebben nu een paar jaar een Valkje (pop). Ze is niet echt handtam. We hebben haar gekocht nadat Mickey, een grasparkiet, was overleden aan een hartkwaal. Nina, het Valkje, heeft in eerste instantie alleen gezeten, maar omdat alleen ook maar alleen is, hebben we drie jaar geleden een regenboogparkietje erbij gezet. Kareltje (bleek echter ook een pop te zijn) is helaas vanochtend overleden.

Wij denken dat het wel verstandig is om weer een maatje bij Nina te gaan zetten. Maar omdat Kareltje de tweede parkiet is die niet echt lang heeft geleefd, willen we eigenlijk geen parkiet.

We hebben wel goede ervaring met een Forpus, die was van mijn man en is 17 geworden. M'n man wil eigenlijk wel weer graag een Forpus. Maar... gaan die een beetje samen met een Valkje?

Als dit niet het geval is, dan zag ik op de site al een lijstje staan met vogeltjes die ook goed bij een Valkje gaan, dus daar komen we dan wel uit natuurlijk.

Ik zelf denk eventueel aan nog een Valkje erbij en ik weet dat een mannetje dan met Nina wel een leuk stelletje kan vormen. Maar we willen geen eitjes, hebben geen kweekplannen of wat dan ook. Kan je dan eventueel nog een vrouwtje erbij nemen? Wat is wijsheid?

Ik hoop dat er mensen zijn die ons een beetje op weg kunnen helpen. We willen natuurlijk het beste voor Nina en willen uiteraard niet dat ze eenzaam wordt. Mocht ze beter alleen kunnen blijven als dit je mening is, dan horen we dat natuurlijk ook graag.

Qua entertainment: ze heeft een kleine kamervoliere ter beschikking dus ruimte genoeg. Klauter en knabbelmogelijkheden en onze 13 katten entertainen haar en andersom.

Alle ideeën zijn welkom.

Groetjes,
Astrid en Frank

Inge88

Ik kan je niks vertellen over of de omgang tussen een forpus en valkparkiet.

Als je een valkparkiet erbij zou nemen voor Nina, dan kan je zowel een man als een pop erbij zetten, dat maakt voor een valkparkiet niet uit, ze zullen net zulke dikke maatjes kunnen worden.
Als je een man erbij neemt en er komen eitjes, terwijl je geen nestje wil. Dan kun je nepeitjes er voor in de plaats leggen of de gelegde eitjes doorprikken, zodat de eitjes zich niet ontwikkelen.

Ik denk zelf dat een valkparkiet erbij de beste keus is, het is toch een soortgenootje en de omgang tussen 2 valkparkieten is denk ik altijd beter dan tussen 2 verschillende vogels.

Riny

Hoy Astrid & Frank
Valkparkieten zijn erg sociale dieren.
Mijn advies is om haar een valkje als partner te geven.
Ze begrijpen elkaar beter als dat je zou hebben met een ander soort vogel.
Valkparkieten spreken dezelfde taal.
Je zou Nina er een groot plezier mee doen, daar ben ik van overtuigd.
Groetjes Riny

Catmom

Bedankt Inge en Riny, voor jullie antwoorden en advies. We gaan op zoek naar een valkje voor erbij. Nina zit op dit moment herrie voor 10 te maken, hoor ik, dus vervelen doet ze zich nog niet. Maar als het sociale diertjes zijn, moet je ze de kans geven bij elkaar te zijn, is mijn mening.

Het zal best goedkomen. Nogmaals, bedankt voor jullie reacties.

Groetjes, Astrid

Riny

Hoy Astrid
Op onderstaande link staan veel namen van hobbykwekers van dit forum.

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,14544.0.html

Valkjes van een hobbykweker zijn, bijna altijd, handtam.
Er staan ook veel namen bij van kwekers die de valkjes al helemaal tam maken.
Hopelijk staat er ook een tussen,bij jou in de buurt.
Groetjes Riny

Catmom

Perfect Riny, hartstikke bedankt! Ik had al zitten kijken via de knoppen aan de linkerkant van de pagina ook en ben al aan het zoeken. :)

Groetjes, Astrid

Catmom

We hebben uitgebreid gezocht, gewikt en gewogen en zojuist is de kogel door de kerk gegaan en hebben we een cinnamon valkje gereserveerd bij Eefje in Katwijk.

Nog een week en dan mogen Nina en wij haar verwelkomen. :)

Groetjes, Astrid en Frank