15 juni 2024, 23:01:10

Doe ik het goed?

Gestart door Ingrid1970, 31 maart 2007, 09:03:30

« vorige - volgende »

Ingrid1970

Ik heb gisteren een valkparkietje opgehaald dat handgevoed is. Volgens vorige eigenaar was ie 6,5 week en 3 weken met de hand. Tegen beter weten is heb ik hem toch meegenomen want ik vond hem zo zielig :-\, hij heeft nog nieteens een fantsoenlijke kuif! Ik kreeg hem barstend van de honger mee maar hij werd maar 2 keer per dag gevoed (tot hij geen honger meer heeft) en het was nog geen tijd. Hij zuurde dus de hele tijd.  :o Voor ik voor de 1ste keer zijn papje maakte (precies 38 graden) heb ik hem gewogen (75 gram) en na de voeding weer (96 gram). Toen ik zag hoe licht hij woog heb ik voor mezelf besloten hem weer 3 keer per dag te gaan voeren tot hij 90 gram weegt.
Vanochtend (72 gram) heb ik hem 7,5 ml gegeven. En ondanks dat zijn krop helemaal niet vol zit en hij nog barstende honger heeft heb ik niet toegegeven aan meer. Wel heb ik hem trosgierst voorgeschoteld (hij is niet super enthousiast). Ik ben van plan hem rond 14.oo uur weer te wegen en pap te geven (als zijn krop dan leeg is) en vanavond weer. Doe ik hier goed aan??? ???
Ik heb Cede lorifood premium gekocht. Daarop wordt de verhouding 1 schepje voeding, 3 schepjes water geadviseerd maar dan is de pap wel heel erg dun, echt niet yogort dikte, Is dat normaal??
Graag reageren want ik twijfel heel erg of ik niet moet aanhouden wat de vorige eigenaar deed, (nl 2x per dag). ??? Hij ziet er overigens meer als 4 a 5 weken uit, maar hij probeert al wel af en toe te vliegen.

Riny

Hoy Ingrid
Je kunt beter Nutribird A 21 gaan kopen, en dat gaan voeren.
daar zitten alle benodigde voedingstoffen in.
Je hoeft hem niet voor iedere voeding te wegen, alleen 's morgens voor de eerste voeding.
Wel zou ik zeker 3 voedingen per dag aan gaan houden.
Als dit valkje nog niet vliegt is het zeker geen 6,5 week oud.
Het kropje moet 1x per dag helemaal leeg zijn, daar kun je het beste de nacht voor gebruiken.
Lees AUB goed de onderstaande link door.

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,13124.0.html

En als je vragen hebt, stel je ze maar bij Handopfok.
We zullen je zo goed mogelijk, proberen te helpen.
Groetjes Riny

Ingrid1970

Ik snap het niet, je zegt het kropje moet 1x per dag leeg zijn, niet iedere keer? Ik heb ergens gelezen dat hij anders kropverzuring kan krijgen. Hij heel overigens net gevlogen dus hij zal toch wel 6,5 week zijn. Maar het klopt toch dat hij 90 gram moet wegen voordat je naar 2 voedingen gaat?

Riny

Hoy Ingrid
Je gebruikt de nacht om het kropje helemaal te laten legen.
Valkjes leren vliegen als ze ongeveer 35 dagen oud zijn, sommige eerder.
Ik kijk meer naar het valkje als ik ga minderen met papvoeding, als naar het gewicht.
Mensen zijn ook niet allemaal even zwaar gebouwd, zo is het met valkjes ook.
Heb je al nutribird gekocht?
Groetjes Riny

Ingrid1970

Ik heb alle dierenzaken gebeld die in de buurt liggen, en na 15 telefoontjes(zojuist de laatste) heb ik er 1 gevonden die het verkoopt, yes! Dus die ga ik dalijk halen. Ik zal zometeen even een foto maken van het vogeltje (inmiddels gedoopt tot Mekko). Hij is nu aan het slapen :)

Mara

HOi Ingrid

Waar woon jij eigenlijk dat het zo moeilijk is om Nutribird te vinden? Succes met je valkje.

Mara

Lin

Hoi Ingrid,

Ik verplaatst je even naar Handopfok.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Ingrid1970

Ik woon in Eindhoven, ik snap het ook niet dat daar hier zo moeilijk aan te komen is, de dierenzaken wilde het wel bestellen, maar ik moest het dus vandaag hebben.
Maargoed, ik heb het dus.. Zoik heb een foto gemaakt. Dit was moeilijk want hij wil niet stilzitten met zijn kopje en komt steeds naar mij toe, vandaar ook een foto van mekko op mijn hoofd. 3 of 2 voedingen?
eehh....ik dacht gewoon "voeg afbeelding toe" maar dat werkt geloof ik niet zo. Dus die foto komt iets later

Ingrid1970

ik heb de foto geupload, maar het lukt me nog steeds niet. Heeft iemand enig idee hoe dat werkt met die foto's?

Riny


Ingrid1970


Lin

Citaat van: Ingrid1970 op 31 maart 2007, 09:03:30
Ik heb gisteren een valkparkietje opgehaald dat handgevoed is. Volgens vorige eigenaar was ie 6,5 week en 3 weken met de hand. Tegen beter weten is heb ik hem toch meegenomen want ik vond hem zo zielig :-\, hij heeft nog nieteens een fantsoenlijke kuif!

ff off topic..
Ik wilde hier even op reageren ik heb nu ook valkjes van 6.5 week maar niet elk valkje heeft een grote kuif al dat verschilt per valkje. Verder zie ik dat de foto gelukt is! Let er wel op dat als je valk dat aanleert op je hoofd dat ie zich later erg dominant kan gaan gedragen.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Ingrid1970

ok, ik zal erop letten, dank je wel voor de tip!
Hoeveel keer per dag geef jij je vogel pap?

Lin

Mijne zijn gewoon door de ouders gevoerd zoals de meeste van het forum. ik help alleen als het nodig is. Hoevaak je geeft hangt van veel zaken af zoals gewicht en leeftijd. Lees het stuk maar eens door wat riny al aangaf.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Ingrid1970

Twijfels!!!!!!!
Ik zag in het stuk over handopvoeding het volgende staan:
Leeftijd Voedertijden Hoeveelheid
dag 1 na 8 uur wat water op temperatuur en druivensuiker, elke 2 uur 10%
dag 2 elke twee uur zeer waterige pap met druivensuiker 10%
3-4 dagen elke twee uur 10%
5-7 dagen elke drie uur 10%
8-14 dagen  7:00, 11:00, 15:00, 19:00, 23:00 10%
15-24 dagen 7:00, 12:00, 17:00, 23:00 10%
25-34 dagen 7:00, 17:00, 23:00 10%
35-44 dagen 7:00, 19:00 10%
45 dagen tot zelfstandig 19:00  10%
   
Kan iemand in schatten naar aanleiding van de foto hoe oud mijn vogeltje is? Als hij echt meer dan 6 weken is, zit ik volgens bovenstaand schema met 3 voedingen echt boven de maat. Toch is hij maar 70 gram (minder dan gisteren dus). Ik vertrouw het niet. Hij zit in zijn kooi maar in een hoekje? Hij heeft wel hele erge honger!!! Dus wat dat betreft is ie wel actief...