29 april 2024, 10:21:36

kan hij naar buiten?

Gestart door mark de bont, 25 augustus 2003, 02:31:06

« vorige - volgende »

mark de bont

kan ik mijn valk parkiet zo tam krijgen dat hij mee naar buiten kan. En kan hij dan ook daar vliegen en mij weer terug vinden? en waneer weet ik of hij er tam genoeg voor is?

ik hoop dat iemand andwoorden weet.

                             groetjes,
                                   mark

smeagol

Hoi Mark,

Ik heb zelf een valkje gehad die op mijn schouder overal mee naar toe ging maar ik heb het zelf nooit gedurfd om hem ook te laten vliegen.
Ik weet ook eigenlijk niet wanneer ik dat heb besloten te gaan doen maar hij zat binnen al altijd op mijn schouder en dat vond ie heel erg leuk dus ik denk dat je dat vanzelf ziet en dat als je hem voor het eerst mee naar buiten neemt zou ik zijn vleugels een beetje laten knippen zodat als hij wegvliegt dan kan hij niet ver komen en als hij blijft zitten dan doet ie dat ook wel als hij kan vliegen.
Heel veel succes ermee.

Groetjes van Greetje en Smeagol ;)

Paul

Hoi Mark,
Dat kan alleen als je valkje gekortwiekt is wat ik zelf nooit zou doen.
Ook al is je valkje supertam als hij ergens van schrikt vliegt hij weg en kan de weg vaak niet meer terugvinden naar jou toe.
Dus ik zou het niet proberen want je bent hem vroeg of laat een keer kwijt :-(

Groetjes, Paul

Kolkkie

Hoi Mark,

Ik zou het absoluut niet doen. De meest tamme valkjes zijn op deze manier weggevlogen. Als ze ergens van schrikken, zijn ze echt meteen goed weg. De kans dat je je valkje dan terug krijgt, is miniem.

Als ik jouw was, zou ik hem binnen lekke rop je schouder laten zitten, en buiten gewoon in een kooi zetten.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

smeagol

Hoi Mark,

Ik blijf toch van mening dat het wel moet kunnen, Johny (mijn valkje) is nooit weggevlogen en als hij ergens van schrok en dan wegvloog had ik hem een fluitje geleerd dat ie weer terug kwam.
Het zou inderdaad kunnen dat ie weg zou vliegen maar als hij echt tam genoeg is en als je hem een geluidje leert dat ie moet is het wel te doen.
Het blijft natuurlijk altijd gevaarlijk want waar ik het meest bang voor zou zij zijn bijvoorbeeld roofvogels. :o
Dit is een kennis van mij overkomen, die had zijn valkje op zijn schouder in het park vlak bij hem thuis en de vogel schrikt ergens van en vliegt dus weg toen mijn kennis hem terug floot kwam hij niet en bleek dat ie door een buizerd was gepakt terwijl hij altijd terug kwam kan het daar ook nog fout gaat. :'(

Het is wel moeilijk om je valkje zo tam te kunnen krijgen en je hebt er echt wel een uur of 3 a 4 per dag voor nodig wil je hem zo krijgen.
Je moet alles wel goed tegen elkaar overwegen voor je hem mee naar buiten neemt want het heeft inderdaad zeker veel risico`s.

een tamme valk in huis is net zo leuk hoor ;)

Groetjes van Greetje en Smeagol  :-*

ziralioness

Ik hou teveel van Nina en Kiko om het te proberen, al is Nina supertam en komt ze zelfs vaak naar je toe als je haar roept. Het risico is me te groot, wat als het misgaat??

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Kolkkie

Hoi Greetje,

Coco van mij is een echte mensenvalk. Hij zit altijd bij mij, en hij komt ook altijd naar mij toe. .Maar ik durf het gewoon niet aan om hem zo los te laten. Onverantwoordelijk vind ik het. Bovendien kunnen ze gewoon lak hebben aan een fluitje, en dan zie je je vogel nooit meer terug.
En om nou Coco te laten kortwieken om hem mee naar buiten te nemen, dacht ik toch echt niet.

En als het misgaat, ben je wel je lieve valkje kwijt. Dat heb ik er echt niet voor over.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Barbara

Een valkje kan ook nog onder/voor een auto vliegen, of tegen een fietser aan (die er van schrikt en valt), tegen een raam, voor de neus van een kat of hapgrage hond, en zo zijn er vast nog meer ellendige situaties te verzinnen, dus eerlijk gezegd snap ik niet zo goed dat iemand daaraan begint als hij/zij echt van een valkje houdt... maar dat is alleen mijn mening.

Mirjam-Moniek

Ik zou zelf het risico niet nemen, maar raar vind ik het ook niet. Veel mensen laten ook hun katten buiten loslopen. Die katten worden regelmatig overreden. Ook laten veel mensen hun hond buiten loslopen. Als die ergens opeens naartoe willen, belanden ze ook vaak onder een auto. Honden en katten lopen ook regelmatig weg. Dus als we het heel normaal vinden om risico's te nemen met andere huisdieren, waarom vinden we het dan opeens raar als het om valkparkieten gaat?

ziralioness

27 augustus 2003, 04:42:09 #9 Last Edit: 27 augustus 2003, 04:42:35 by ziralioness
Tja Mirjam-moniek, katten kunnen zelf de weg naar huis vinden, valkparkieten niet... :(

Wij hebben al jarenlang katten die altijd naar buiten hebben gemogen... en de meesten sterven aan lichamelijke gebreken door ouderdom, van de vele katten die we gehad hebben is er ooit 1 overreden, dus dat risico is ook afhankelijk van waar je woont. Als je ergens buiten woont kan je rustig je katten buiten laten, katten hebben dat ook nodig vind ik... Maar natuurlijk laat je de katten nooit buiten als je aan een weg woont!!!!

Dieren hebben vrijheid nodig. Valkjes moeten los kunnen vliegen, en katten en honden moeten naar buiten kunnen. Nu heb ik wel het idee dat katten beter opletten dan honden, daarom zou ik een hond NOOIT los zonder TOEZICHT laten... maar goed, dit is natuurlijk een persoonlijke mening. ;)

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Timmety

Ik heb ooit gezien bij iemand, die had 2 grote aras (koppel) ok kei tam, en die liet hij dan ff vliegen en dan floot hij kwamen ze terug en kregen ze een nooitje.....
Da zouk ok wel met mijn vogels willen doen, maar ik weet uit ervaring hoe tam een valk ok is, hij nokt het toch.
Tim

geert sterkens



ik heb op een site gezien dat er een vogel-leiband bestaat.


schandalig ik word er zo kwaad van >:(  ocharme die vogeltje :'(

yentl

Hoi,

ik zou het zeker niet proberen want dan ben je je valkje kwijt, hoe tam het ook is, en inderdaad zo'n bandje is zielig zoals geert zegt, en die kan volgens mij ook makkelijk loskomen.
Je kan hem best gewoon binnen laten rondvliegen als je je valk wilt laten vliegen.

groetjes
Yent'l

Skippy

Hoi Mark

Ik zou ook het risico niet nemen.Ik zelf loop wel eens van de ene slaapkamer naar de ander met het risico dat hij naar buiten vliegt (er staat dan een andere deur open)maar Skippy blijft roestvast zitten.Toch heb ik nog nooit geprobeerd en dat ben ik ook niet van plan hem mee naar buiten te nemen en te kijken of hij blijft zitten.Ook zo'n leiband is inderdaad erg zielig
ik weet niet of die om de nek,poot of waardan ook is je kan het beter niet doen.Vooral als je aan een straat woont waar veel verkeer rondrijdt of in de buurt van bossen (vanwege roofdieren) kan je het beter niet doen.Ik sluit me bij de anderen aan.

Succes ermee!!!

Skippy

smeagol

Ik ben blij dat ik dan de enige ben die het valkje zo tam krijgt dat ie de weg naar huis wel weet te vinden  ;D.

Bij mij in de straat hebben meer mensen valkjes en de afgelopen 6 weken met dat mooie weer vlogen ze vaak rond.
Het is een prachtig gezicht als je een stuk of 10 valkjes ziet vliegen.
Ik woon dat wel lekker rustig maar overal is verkeer.

Over die vogel-leiband, dat vind ik persoonlijk net zo zielig als een hondenriem, je belemmerd de vrijheid van je beestjes.
Ik kan het me wel voorstellen dat het moet omdat er natuurlijk veel mensen honden hebben (wat ik ook al zielig vind) en dat ze elkaar kunnen pakken of erger iemand.
Ik heb om die reden ook geen honden.

Groetjes Greetje