7 mei 2025, 11:17:48

Hoe behandelen met birdspray?

Gestart door Linn, 25 februari 2007, 08:23:01

« vorige - volgende »

Linn

Mijn valkparkieten zitten samen met m'n lachduiven in een voliere. Ze hebben allemaal last van vedermijt en wil ze daarom behandelen met birdspray. Bij de lachduiven gaat dat wel goedkomen; die kan je makkelijk pakken, maar bij de valkparkieten... dat gaat een ramp worden dat weet ik nu al (dat vangen) en ik kan niet dichtbij genoeg komen om ze te bespuiten. Dus ik dacht pas zo van kan ik het misschien ook zo doen: wachten totdat het donker is en ze dan bespuiten? Ze blijven dan mooi zitten en het vriest nu toch niet meer ja? Is dit een goede oplossing of moet ik het anders aanpakken?

Peter

Hoi Linn,

Ik zou je toch aanraden om ze te vangen, birdspray is best wel vies spul (het werkt wel goed). Als je valkparkiet het in de oogjes krijgt kunnen ze er veel last van krijgen. Als wij een valkparkiet in spuiten doen we dat meestal met twee personen, eentje houdt de valkparkiet vast en bedekt het kopje en de andere spuit. Eerst de onderkant de staart, dan de bovenkant van de staart, vervolgens de rug, daarna de buik. Vleugels openvouwen en goed onder en op de vleugels spuiten... Daarna is het ook goed, en dat lukt niet als je het in het donker gaat proberen. Je valkje zal erg schrikken en waarschijnlijk in paniek raken.

Groetjes,
Peter

Riny

Hoy Linn
Mij lijkt dat je ze beter kunt vangen.
Als je zorgt dat je met z'n tweeen bent, kan eentje het valkje vast houden en de ander sprayen.
Als je te werk gaat op de manier die jij beschrijft loop je ook nog grote kans dat je vogels de spray in de ogen krijgen, dat is schadelijk.
Zorg dat je een paar stevige handschoenen aan hebt en alles komt goed.
Misschien is het verstandig als je ze toch gevangen hebt , om ze gelijk een wormkuur te geven.
Groetjes Riny

Linn

26 februari 2007, 10:15:38 #3 Last Edit: 26 februari 2007, 10:18:24 by Linn
Kan je ze ook behandelen als ze het niet hebben? Uit voorzorg, of heeft dat geen zin?

Edit: En voor hoeveel vogels zit er in zo'n flesje?

Riny

Hoy Linn
Ik denk dat het afhankelijk is van het product, of je het ook uit voorzorg kunt gebruiken.
Je vraagt hoeveel vogels je er mee kunt behandelen, ook die informatie zal wel op het potje of spray staan welke je wil gaan gebruiken.
Groetjes Riny

Peter

Citaat van: Linn op 26 februari 2007, 10:15:38
Kan je ze ook behandelen als ze het niet hebben? Uit voorzorg, of heeft dat geen zin?

Edit: En voor hoeveel vogels zit er in zo'n flesje?

Hoi Linn,

Preventief sprayen werkt volgens mij niet, omdat je het extern aanbrengt en niet via het bloed ofzo.

Je kunt je vogels wel uit voorzorg behandelen, ze gaan niet dood aan een spray. Wij sprayen ook altijd de tamme valkparkieten een keer in voordat ze na de nieuwe eigenaar gaan.

Je kunt vaak spuitbussen kopen in 250ml / 500 ml /750 ml waarvan 500ml het meest gangbare is. Let wel op als je het koopt hoelang het houdbaar is. Meestal staan deze producten al een hele tijd in de winkel waardoor je bij aanschaf nog maar een houdbaarheid hebt van een x aantal maanden.

Groetjes,
Peter

Linn

Maakt het ook uit wanneer je het inspuit? Ik bedoel voor de broedtijd of in de broedtijd, maakt dat uit?
@Riny: Ik was van plan dus Birdspray te gebruiken. (Beaphar Bogena).

Riny

Hoy Linn
Die gebruik ik ook altijd .
Als er bij mij een nieuwe vogel binnenkomt wordt die altijd behandeld met Birdspray.
Baat het niet dan schaadt het neit.
Ook de jonkie's die naar een nieuwe eigenaar gaan spray ik in.
Groetjes Riny

Linn

Linn

Helaas kan ik ze alleen in m'n eentje ze vast houden (niemand kan me helpen). Hoe kan ik ze het beste vast houden zonder dat ze ontsnappen of bijten?

Riny

Hoy Linn
Er is toch wel iemand te vinden die je kan helpen.
Alleen is het heel erg moeilijk.
Groetjes Riny

Linn

Ja, als het goed is heb ik iemand gevonden die kan helpen. :) Hoe hou je het beste een valkparkiet vast met z'n tweeen? Hoe doen jullie dat?

Riny

Hoy Linn
Hier heeft Peter het helemaal beschreven hoe je het beste te werk kunt gaan.
Groetjes Riny

Citaat van: Peter op 25 februari 2007, 09:15:42
Hoi Linn,

Ik zou je toch aanraden om ze te vangen, birdspray is best wel vies spul (het werkt wel goed). Als je valkparkiet het in de oogjes krijgt kunnen ze er veel last van krijgen. Als wij een valkparkiet in spuiten doen we dat meestal met twee personen, eentje houdt de valkparkiet vast en bedekt het kopje en de andere spuit. Eerst de onderkant de staart, dan de bovenkant van de staart, vervolgens de rug, daarna de buik. Vleugels openvouwen en goed onder en op de vleugels spuiten... Daarna is het ook goed, en dat lukt niet als je het in het donker gaat proberen. Je valkje zal erg schrikken en waarschijnlijk in paniek raken.

Groetjes,
Peter

Linn

Ja dat heb ik gelezen. Maar diegene die hem vast houd houd die dan ook de vleugel en de staart gespreid?

Linn

Ik was pas bij de dierenwinkel en daar hadden ze geen birdspray maar wel iets anders: een spuitbus (weet de naam helaas niet)  daarmee moest je gewoon het hele hok mee bespuiten. De vogels mag je dan gewoon laten zitten. Is dat spul ook goed? De vogels krijgen dan ook wel wat opzich ja. Kan ik dat ook gewoon gebruiken i.p.v birdspray? Want ik zie dat vangen echt nog niet echt zitten en als dat ook goed is...