5 mei 2025, 09:26:45

Kan mijn valkje er tegen?

Gestart door jorgen.bodde, 19 februari 2007, 09:32:48

« vorige - volgende »

jorgen.bodde

Hoi allemaal,

Ik ben van het weekend een van mijn valkjes verloren aan wat achteraf bleek, een soort vergroeiing aan de niertjes of eileider, de dokter kon het niet zeker vertellen maar er zat iets dwars, en het was geen ei (het heeft nu ik erover nadenk, een langere tijd gespeeld omdat ze altijd wat rustig was). Maar goed, mijn ene valkje Sjors (5 jaar) is dus heen gegaan maar ik heb nog een ander valkje van ongeveer 1 jaar, Lukas genaamd. Dit valkje is eigenlijk van nest direct geplaatst bij mijn andere vogel en is nooit alleen geweest, al had mijn vogel toendertijd al weinig interesse in Lukas (het was meer andersom).

Ik wil heel graag een valkje erbij kopen voor hem, maar aangezien ik over een maand op wintersport ga voor een week, wil ik dat pas erna doen, zodat ik de nieuwe valk goed in de gaten kan houden, en hem/haar beter tam kan maken. In die tussentijd hoop ik dat Lukas meer naar mij toe groeit en me ook als een maatje gaat zien, want door mijn 'probleem-vogeltje' die de laatste tijd eigenlijk veel aandacht opeistte heb ik niet echt veel tijd aan hem kunnen besteden.

Wat ik eigenlijk wilde vragen, is kan mijn valkje er tegen om 8 uur op een dag alleen te zitten, als die altijd in het gezelschap is geweest van mijn andere valkje? Het zal maar een maandje hooguit zijn en ik hoop hem veel aandacht te geven in de tussentijd, maar als ik er iets aan kan doen om hem in die tijd wat minder eenzaam te laten voelen, zou ik dat graag willen weten.

Ik hoor aan zijn gekrijs zo nu en dan dat hij probeert te roepen. Dat zelfde geluid reageerde Sjors altijd op ..

Alvast bedankt,
- Jorgen
Mijn valkjes zijn: Sjors (†) , Dewey en Lukas

Riny

Hoy Jorgen
Jammer dat je vakje er niet meer is.
Lukas kan wel een maand zonder maatje maar dan zou ik die tijd toch gaan besteden, om hem tammer te krijgen en een band op te bouwen.
Op onderstaande link staan veel tips voor het tam maken van valkjes.

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,12896.0.html

Veel succes !
Groetjes Riny

jorgen.bodde

Hoi Riny,

Bedankt voor je tips. Ik hoop niet dat hij wegkwijnt overdag, want dat zou ik verschrikkelijk vinden. Mijn eerste valkje was overdag ook alleen en dan kon je hem buiten al horen roepen als ik er niet was. Dat vond ik zo erg dat ik dus Lukas erbij heb genomen als maatje voor haar.

Maar inderdaad het enige positieve aan deze droevenis nu, is dat ik meer tijd met Lukas kan besteden om hem tammer te maken dan hij al is, meer aan me kan laten wennen, en hem de vrijheid te geven die hij niet kende, want hij keek alles af van mijn oudere valkje. Als die niet ging eten, wilde lukas ook niet eten. Ik denk dat hij haar meer zag als een 'grote zus' want ze konden ook goed ruzieen ;-)

T.z.t wil ik dan de gezelligheid in huis terugbrengen door een extra valkje erbij te doen, dan kunnen ze lekker samen rotzooien, en zijn ze niet zo verschillend in leeftijd meer, omdat deze ook nog redelijk jong is.

Groetjes,
- Jorgen

Riny

Hoy Jorgen
Je kunt ook de radio aan laten staan, of geluiden voor hem opnemen.
Op onderstaande link vind  je valkparkietengeluiden.

http://www.valkparkiet.com/nl/files/mp3.htm

Groetjes Riny

jorgen.bodde

Hoi,

Heel goed plan! Ik zal zelf ook eens wat geluiden opsturen, hij heeft een paar merkwaardige dingen geleerd in de dierenzaak, een ervan is een schommelgeluid. Dat doet hij als hij een beetje bangerig is of nieuwe mensen komen. Het klinkt echt als een roestige schommel.

Dank je voor de tips!
- Jorgen

Mara

Hoi Jorgen

Als wij niet thuis zijn, staat altijd de radio aan. Dat vinden ze hier geweldig. Maar hier was het ook zo toen Lotje alleen kwam te zitten hij wel iets meer deed roepen omdat hij Boyke zocht. Maar dat werd gauw genoeg minder toen we de radio aanzetten. Nu heeft hij zelfs een favoriete band.

GRoetjes

mara

jorgen.bodde

Hoi Mara,

hebben ze nog een favoriete soort muziek? Bij mij staat radio 3 aan maar als ze liever luisteren naar radio 2 (LOL) dan is dat ook te doen.

@ Riny,

Alle geluiden zijn 'stuk' is dat nog vanwege de site die down was? Als ik er een wil downloaden krijg ik een timeout.

Ik wil ze graag downloaden om op mijn MP3 speler te zetten zodat hij daar lekker naar kan luisteren als ik er niet ben. Hij is erg na-aperig en weet zeker dat hij ook stemmen kan immiteren als hij gestimuleerd wordt.

- Jorgen

Riny

Hoy Jorgen
Dat zal ongetwijfeld met de crash te maken hebben.
Peter is er erg druk mee bezig.
Ik zal het doorgeven voor jou.
Groetjes Riny

Mara

Hoi Jorgen

Nee hoor, bij mijn weten niet. Mijn ouders luisteren andere muziek dan ik. En ik hou van metal en gothic en zo, en dat vinden ze ook prima hoor.

Groetjes

Mara

Riny

Hoy Jorgen
De filmpjes doen het weer.
Groetjes Riny

jorgen.bodde

Bedankt! Ik zal eens een leuke "luisterCD" samenstellen, eens zien of hij dat op prijs stelt. Hij is erg auditief ingesteld, als ik alleen maar de telefoon pak en de knopjes indruk (die piepen) piept ie al mee. Ook vindt hij de gitaar geweldig, op het moment dat ik hem pak, hoor je al een kreet die elke keer herkenbaar is. Dat wil ik een beetje stimuleren..

Groetjes,
- Jorgen

Mara

Hoi Jorgen

Dat is zeker goed.

En al muziek geprobeerd?

Mara

jorgen.bodde

Hoi Mara, de links werkten niet in FireFox en nu weet ik waarom .. je moet het echt saven met "Save Link As" .. normaal komt hij met een window om het ergens neer te zetten.

De geluiden zijn erg leuk! Ik zal eens proberen van de filmpjes die ik heb de leukste uit te zoeken en ook wat geluidjes te verzamelen voor op de site.

- Jorgen

Mara

Hoi Jorgen

Ik zal eens kijken of ik een leuk filmpje kan maken van Chatima, mijn valkje. Die kan zo ontzettend mooi fluiten. Misschien vind Lukas dat leuk.

GRoetjes

Mara

jorgen.bodde

Hoi Mara,

Dat zal hij best leuk vinden..
Hij is nog wat stilletjes, het is een week geleden nu dat zijn maatje er niet meer is. Ik hoop dat hij zelf wat gaat spelen, want met Sjors kon hij wel wat van.

Groetjes,
- Jorgen