schimmel op de luchtwegen en opgenomen

Gestart door Kimm, 14 februari 2007, 17:29:15

« vorige - volgende »

Kimm

14 februari 2007, 17:29:15 Last Edit: 23 februari 2007, 18:52:05 by Kimm
heeft iemand ook ervaring met schimmel op de luchtwegen??? mijn valkje is ziek, ook onder  het onderwerp stomen. nu heb ik er extra medicijnen bij, maar ik vraag mij af of iemand hier ook ervaring mee heeft en zo ja hoe dat is afgelopen? ik hoop op een reactie. ???
groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Karin

Ik heb er zelf geen ervaringen mee, maar ik vond dit artikerl, misschien heb je er iets aan ? :
klik hier
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Rianne

Mijn valkje heeft het ook gehad, maar ik was er te laat mee. Na 14 dagen antibiotica was het nog niet weg. Toen ben ik er mee naar een vogelkliniek in Meppel geweest. Het ging steeds beter met haar maar ze is toch overleden.

Verschijnselen: Benauwd, piepend ademen, met de staart bewegen tijdens het ademen, gorgelen...

Kimm

hallo karin en rianne,

ten eerste bedankt voor jullie reactie! Mijn valkje zit nu al meer dan 10 dagen aan de antibiotica en hij knapt niet op. ook heeft hij nu een drankje tegen de schimmel. Wel vind ik dat hij meer gaat poepen en de poepjes ook blijven hangen aan hem. Dit ben ik allemaal niet gewend. Ik  ben ook erg bang dat ik beauty ga verliezen. elke keer als ik wakker word of thuis kom van mijn werk vraag ik mij af: zal hij ernog zijn? Ik probeer er alles aan te doen. rianne, had jouw valkje ook last met poepen? en floot hij ook minder?
groetjes van kim :(

Rianne

Hoi Kim,

mijn valkje was een popje, dus die floot sowieso al niet vaak. Problemen met de ontlasting komen mij niet bekend voor, het valkje at gewoon en klom door de kooi heen, maar niet veel want dan zat ze weer te hijgen en piepen.
Als ik jou was zou ik contact opnemen met een vogelarts. Ik hoop dat de link het doet, onder Dierenarts in het menu links kun je kijken of er 1 bij jou in de buurt zit. En anders kun je altijd Dr Feld uit Amersfoort bellen en de situatie uitleggen. Zij sturen namelijk ook medicijnen op.. Succes!

Kimm

hai rianne,

ik heb dr feld deze week gebeld en die assistente zei dat het schimmel kon zijn. via mijn eigen dierenarts heb ik toen de medicijnen gekregen. gisteravond wou ik weggaan maar ben toch maar thuis gebleven want hij was weer aan het roggelen en hoesten. hij blijft zwaar en snel ademen en hij wil niet meer veel uit de kooi. het ene moment maakt hij veel geluid met het ademen en dan weer minder. ik kan niet met mijn vogel naar amersfoort toe want ik heb geen vervoer. ik heb het gevoel dat ik er rekening mee moet houden dat beauty het niet zal redden, maar ik weet niet meer wat ik verder nog kan doen. groetjes van kim

Rianne

Hoi Kim,

je zou even met Feld kunnen overleggen of ze je valkje geen vitamineshot kunnen geven. Mijn valkje kreeg ook zoiets en knapte er (tijdelijk) heel erg van op. Zij had niet de juiste medicijnen, daarom knapte ze niet op.
Je doet alles wat mogelijk is om je valkje te helpen. Maar de natuur beslist soms anders. :-\

Kimm

hallo rianne,

na veel gedoe deze week en veel bellen en met de vogelkliniek in meppel, adviseren zij mijn om beauty te laten opnemen. Zou dit het beste zijn voor hem en zorgt dat niet voor enorm veel stress? ik wil hem daar echt wel heen brengen maar ik vind het zo ontzettend moeilijk om hem daar dan achter te laten en hem niet meer levend terug te krijgen.
Ken jij dat gevoel en vind je ook dat ik beauty daar heen moet brengen?
groetjes van kim

Rianne

Hoi Kim,

ik ken dat gevoel maar al te goed. Ik heb mijn Nayana daar ook heengebracht. Waarschijnlijk te laat, ze is daar overleden.
Maar het feit blijft, dat de mensen van de kliniek beter voor je zieke valkje kunnen zorgen als zij. Mijn valkje kreeg sonde voeding via een slangetje, dat kan ik zelf niet.
Bereid je dan wel voor op de kosten, het heeft mij na 10 dagen 170 euro gekost. Op zich niet zo erg maar mijn valkje is er niet meer.

Kimm

hai rianne,
ja daar zit ik dus ook mee met het geld, want het kan enorm oplopen en als ik veel geld had dan deed ik het ook gelijk,alhoewel ik het natuurlijk er wel voor over heb maar het moet wel betaald worden en stel dat zij m toch niet kunnen redden. In ieder geval heb ik voor a.s. vrijdag een afspraak bij hun voor een consult, dan kunnen ze even naar m kijken en dan kunnen zij mij misschien ook wel vertellen of het rendabel is om hem op te laten nemen of niet. Vreselijk wat een gedoe en zorgen is dit zeg! Het is ook mijn eerste valkje en hij is mijn grote vriend al 18 jaar, dus ja het is moeilijk nu.

Sanna

Hallo Kim,

Schimmel is heel akelig en heel hardnekkig. Helaas heb ik ook schimmel op de luchtwegen bij mijn valkjes gehad. Eerst werd het niet onderkend, pas bij een lijflijk consult werd het duidelijk omdat de keel zo rood was. Het vreemde was dat  degenen die eraan overleden, heel snel gingen en dat ik weinig van ademhalingsproblemen merkte. Wel had 1 daarvan waterige ontlasting omdat ze zo veel dronk voor haar geirriteerde keel. Ik denk dat er een acuut en een gronisch verloop van de ziekte is. Het valkje dat de schimmel overleefde had een veel langzamer ziekteverloop, zat al een hele tijd met piepende ademhaling (de ene keer harder als de andere keer) waarvoor ik hem al een tijd stoomde. De naam van het medicijn dat ze kregen ben ik vergeten, maar bij hem was de schimmel uiteindelijk helemaal verdwenen. Helaas is hij daarna aan een tekort van voedingsstoffen gestorven, z'n zieke lijfje kon het niet meer opnemen uit het eten. Maar de schimmel heeft hij in principe overleefd.

Als je het kunt opbrengen zou je hem denk ik het beste op kunnen laten nemen. Maar dat is helemaal mijn mening, jij moet zelf beslissen. Ik heb bij Feld in termijnen kunnen betalen en de afgelopen maand heb ik eindelijk mijn laatste rekening aan hem betaald. Bij elkaar heeft het behoorlijk wat geld gekost, dus dat is ook een punt van overweging. Maar wat Rianne zegt, in de dierenkliniek kunnen ze je valkje sondevoeding geven, dat kun je niet zelf. En als een valkje erg ziek wordt heeft hij elk beetje extra nodig wat hij krijgen kan. Ook zit hij daar in een omgeving met zo min mogelijk stress.

Succes, je gaat een moeilijke tijd tegemoet. Ik duim voor je mee dat je valkje het gaat redden!

Sanna

Kimm

Hallo sanna en ook rianne,

gisteravond heb ik mijn valkje naar meppel gebracht naar de vogelkliniek. vreselijk! maar toch gedaan. vanmorgen heb ik de dokter gesproken en hij is de nacht doorgekomen. hij is erg verzwakt en ze geven hem nu inderdaad sondevoeding etc. Hij had het over geelzucht en aderverkalking en een infectie. Wel vond hij het knap dat mijn valk al 18 jaar is. De komende 3 dagen zijn cruciaal. De dokter vond het geen kansloze zaak, dus ik hoop een beetje maar durf het niet goed. Ook mijn valk heeft een tekort aan voedingsstoffen. Als hij het redt dan ga ik toch maar over op ander voer. Ik vind het allemaal zeer spannend en ik ben er erg mee bezig. Ik heb vandaag gewerkt, maar ik had echt een rotgevoel. Dus duimen!

Rianne

Het andere voer wat ze je aanraden zal de Harrison's pellet zijn. Ik ben ook overgestapt en hier eten alle vogels het :)
Veel succes met je valkje, en veel sterkte.