9 mei 2025, 20:27:50

kort wieken

Gestart door lady, 3 februari 2007, 15:14:42

« vorige - volgende »

lady

hallo even een vraagje
mijn jonge valk gaat iedere keer als hij uit zijn kooi is, als een gek door het huis vliegen.
nu zit ik te denken om hem maar te kortwieken. hij gaat nu ook op de kooien van de andere valken zitten ,nu heb een andere valk hem in zijn teen gebeten en hij bloede flink. kan ik het kortwieken zelf doen en hoe doe ik dat dan het beste.
hij is ook de enige valk die tam is en uit zijn kooi komt .
hij gaat op je vinger zitten en ook je hoofd is iets wat intressant is om op te zitten,maar kroelen met je handen vind hij niets  groetjes lady

robeke

ik zou je valkje niet kortwieken mijn valkje vliegt ook gelijk de

zot door het huis dan moeten we plat op de grond gaan

liggen... anders vliegt hij tegen ons aan..maar ja ik zou het

kortwieken door een dierenarst laten doen .

Of heb jij het al vaker gedaan???

mvg.robeke

je ben zacht van me heen gegaan aico :'(
rust zacht kusjes:XXX

lady

nee niet bepaald,ik vind het wel zielig ,maar als hij de andere valken blijft lastig vallen ,dan weet ik ook niet wat te doen.
ik doe hem al iedere keer terug in zijn kooi als hij ze lastig valt maar hij blijft het doen .
dus vandaar het kortwieken.

robeke

aah oke en wat bedoel je met lastig vallen wat doet hij zoal???

en dan zou ik het knippen door een dierenarts laten doen ;)

Bello

Hoi, hoi,

Wij hebben onze Bello laten kortwieken( bij de kweekster) nadat we ons 2e valkje Catka (deze was al gekortwiekt) erbij hadden gekregen.

Zijn je andere valkjes ook gekortwiekt?

Hij word wel rustiger.

Over kortwieken, daar zijn de meningen over verdeeld.

Dorothé

Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

lady

nee mijn andere valken zijn niet gekortwiekt om die reden ,ze gaan nooit uit de kooien of gezegt uit de kamervoliere .ze mogen wel maar willen niet.de kleine valk die wel gaat gaat maar op hun kooien zitten en dan worden ze echt gek. ze proberen hem dan te pikken en gaan tegen hem tekeer .omdat het hun kooi is

robeke

ik vind het zo zielig om kort te wieken die vogels hebben geen grote vrijheid meer dan :'(  :'(

Rianne

Hoi Robeke,

soms krijgt een valkje juist meer vrijheid als hij gekortwiekt is. Je kan m dan niet mee naar buiten nemen maar wel door het hele huis mee. :)

robeke

mijn valkje neem ik door het hele huis mee en hij is niet kort gewiekt...
je moet goed kijken of dat alle ramen toe zijn
op een kier mag het open staan maar meer niet...

mvg.robeke

valkje005

kortwieken zou ik niet doen maar zijn de veren afknippen geen andere optie?
birds are great, i wish that i could fly like them
(remember that this birds have there own personality)

kent iemand 2 goede namen??? laat maar weten!! :)

Rianne

Hoi,

kortwieken is juist het afknippen van de vleugelveren. Het amputeren van een gedeelte van de vleugel heet leewieken. :)

valkje005

4 februari 2007, 16:52:17 #11 Last Edit: 4 februari 2007, 16:53:58 by valkje005
oeps, ik heb mij vergist
ik dacht dat kortwieken amputeren is
(is te zien dat ik geen expert ben)

(in dit geval ben ik ervoor om kortwieken eens te proberen en te zien hoe het uitdraait, indien de pluimen later trug normaal worden toch)
birds are great, i wish that i could fly like them
(remember that this birds have there own personality)

kent iemand 2 goede namen??? laat maar weten!! :)

hennie

Hoi allemaal,
De vogelarts te Meppel heeft de stelling:
een vogel die altijd thuis moet blijven omdat hij kan wegvliegen is zieliger dan een gekortwiekte vogel die overal mee naar toe mag!
Is wat voor te zeggen,toch?
gr,Hennie

Rianne

Hoi Hennie,

let wel op, die stelling geldt voor grotere vogels zoals papegaaien. Een valkje is zo licht, die kan gekortwiekt alsnog wegvliegen als hij de wind onder de vleugels krijgt.

Citaat van: valkje005 op  4 februari 2007, 16:52:17
oeps, ik heb mij vergist
ik dacht dat kortwieken amputeren is
(is te zien dat ik geen expert ben)

(in dit geval ben ik ervoor om kortwieken eens te proberen en te zien hoe het uitdraait, indien de pluimen later trug normaal worden toch)

Met de rui zullen de meeste geknipte veren teruggroeien. Als je het zelf niet aandurft, laat het dan door een vogelarts doen. Je kunt ze namelijk ook te kort afknippen, waardoor het kan zijn dat ze niet meer uitvallen met de rui.

hennie

Ja,Rianne
Nooit aan gedacht! Idd oppassen dus! Mijn valkje is niet gekortwiekt,hoor. Maar soms denk ik wel dat het feit dat hij kan vliegen het tam maken in de weg staat. Want wat ik ook onderneem, hij vliegt mooi weg. Aan de andere kant vind ik dat een dier ook zijn eigen wil en zelfstandigheid moet kunnen hebben en ik wil het dus zo krijgen dat hij uit vrije wil met me omgaat en niet omdat ik hem te pas en onpas kan pakken!

En een vliegend valkje, daar wordt je toch verliefd op ;)
gr,Hennie