Gaan de meeste handopfok valken krijsen??

Gestart door Phoebe, 29 januari 2007, 09:41:59

« vorige - volgende »

Phoebe

Ik was even op het forum aan het rond kijken en als je dan een beetje zoekt op krijsen/schreeuwen staan er veel stukjes die hierover gaan als gevolg van handopfok, of te wel de valk ziet ons als soortgenoot en kan niet meer zonder ons.
Ik ben wel benieuwd naar jullie meningen hierover.

Ik ben nu bezig met Krijs in de handopfok (werd tot bloedens toe kaalgeplukt door z'n ouders) en hij heeft de neiging erg naar mij te gaan roepen als ik buiten z'n gezichtsveld ben, en dat is tussen de voedingen/speeltijden door, omdat bij mij de vogels een aprte kamer hebben. Hij is nog erg jong, +- 5 weken, zit naast een kooi met 2 kakarikies, maar daar lijkt hij weinig tot geen contact mee te maken. Ik ben nu al helemaal verknocht aan dit schatje, dus wil zo veel mogelijk proberen het schreeuwen te voorkomen, om de vrede met de buren te bewaren.
Liefs van de beestenbende:
Krijs & Lilo
Mobi & Lieve
Sien & Chim
Ot & Pheeps[/glow]

Riny

Hoy Phoebe
Mijn ervaring is , dat de valkjes veel krijsen , zolang ze nog niet geheel zelfstandig zijn.
Dan associeren ze jou met eten, en daarom krijsen ze.
Eigenlijk is dat geen krijsen maar bedelen.
In het nest wordt de grootste schreeuwerd het eerst gevoerd, dus het is een kwestie van overleven.
Neem van mij aan dat als je valkje zelfstandig is , het een heel lief tam valkje is.
Groetjes Riny

Phoebe

haha ja dat krijs nog zo krijst dat begrijp ik ook nog wel een beetje. Maar sommige stukjes vind ik best een beetje verontrustend. Valken die de voliere in moesten omdat ze al gaan schreeuwen bij stemgeluiden enzo.
Krijs & Lilo
Mobi & Lieve
Sien & Chim
Ot & Pheeps[/glow]

Riny

Hoy Phoebe
Neem van mij maar aan, dat je dat met een korreltje zout moet nemen.
Als het je geruststeld kan ik aan mensen vragen, die van mij een handopfokvalkje hebben gekocht , om het te bevestigen.
Groetjes Riny

Inger m

Hoi,
Er schijnt bij onderzoek bij Grijze roodstaarten wel een verschil te zijn aangetoond tussen ouderopfok en handopfok. Er is natuurlijk ook een wezenlijk verschil tussen. Dat wil niet zeggen dat een handopfok per definitie een krijserd wordt. Zoals Riny beschrijft is het krijsen van een jonge valkparkiet gewoon bedelgedrag. Uiteraard moet je daar niet constant aan toegeven.

Daarnaast kan de benadering van een eigenaar naar een handtam handopfokvalkparkietje verschillen ten opzichte van de benadering van de eigenaar die een niet handopfok vogel heeft. Immers de handopfok schept wel een bepaalde band.

Deels wordt schreeuwgedrag (op oudere leeftijd) veroorzaakt door de eigenaar. Je moet consequent zijn en niet steeds toegeven als een vogel om aandacht vraagt.

Wat daarnaast niet mag worden onderschat is het belang van nestgenoten. Een vogel heeft nestgenoten/ soortgenoten nodig om zich sociaal ten opzichte van soortgenoten te gaan gedragen. Deze 'inprinting' is heel belangrijk voor normaal sociaal gedrag. Als een valkparkiet een mens als soortgenoot gaat zien (door het gebrek aan soortgenoten) kan het gedragsmatig 'ontspoord' raken en kan bv. extreem schreeuwgedrag ontstaan. Isoleer daarom vogels in deze belangrijke periode niet volledig van soortgenoten. Liever handopfok/ contact met soortgenoten, dan een valkparkiet in deze periode volledig geisoleerd groot te brenfen. Een mens kan deze belangrijke periode niet vervangen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Riny

Hoy Patricia en Inger
Zelf begin ik niet aan handopfok onder de 14 dagen.
De eerste 14 dagen krijgen ze erg belangrijke voedingstoffen mee van hun ouders.
Ook ben ik het helemaal met Inge eens, dat ze soortgenoten nodig hebben.
Daarom plaats ik ook altijd een ander jonkie bij het handopfokvalkje.
Maar de  allermoeilijkste periode van handopfok vindt ik het zelfstandig maken, dan moet je heel erg consequent zijn, anders kweek je schreeuwerds.
Groetjes Riny

Karin

Ik heb een paar weken geleden 3 handopfokjes in de huiskamer gehad en nu 1 ( zit beneden omdat hij / zij door al het geschreeuw voor veel onrust zorgde bij de koppels met eitjes. Die zijn er zelfs een tijdje af geweest   ::)  ) Er is een wereld van verschil. Als dit valkje op 2 voedingen over gaat gaat het ook in de kamervolière bij mijn andere valkjes om makkelijker zelfstandig te worden. Maar deze schreeuwt / krijst echt de hele dag als je langloopt. Die met zijn drieën deden het een stuk minder. Maar als je valkje eenmaal goed zelfstandig is en je negeert het geschreeuw 100 % dan zal het vanzelf over gaan, zeker als je er een tweede valkje bij neemt.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

ManjaV

Sunny van mij bedelde ook een tijdje (en toen had ik Mikki al). En Sunny is niet met de hand grootgebracht. Toch bedelde hij bij mij.
En Timmy (jong mannetje van 2 mnd) bedelt vooral 's avonds ook bij mij. Maar dat is meer om gekroeld te worden of gewoon omdat hij mij ziet. Dus ik denk niet dat het perse een handopfokvalkje moet zijn om te bedelen?
Groetjes,
Manja

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Phoebe

Tja Krijs kan er ook wat van hoor  ;D, telkens als hij mij maar hoort of ziet gaat hij lopen roepen.
Als hij wat ouder is en (bijna) zelfstandig gaan we maar eens op zoek naar een maatje voor hem
Krijs & Lilo
Mobi & Lieve
Sien & Chim
Ot & Pheeps[/glow]