12 mei 2025, 11:53:05

Nesteldrang?

Gestart door Els, 28 januari 2007, 13:13:20

« vorige - volgende »

Els

Hallo allemaal,

Wij hebben onze valkjes Suzy en Harley nu bijna 2 maanden en na heel wat af tasten van beide partijen zijn het eindelijk vriendjes geworden. Misschien wel meer dan dat want s`ochtends en s`avonds (vaste prik) hebben ze het heel gezellig met zijn 2.
Nou is Harley de laatste paar dagen steeds onder (op de bodem) bezig om de houtsnippers te reorganiseren graag meestal met zijn kontje in de hoek gedrukt.
Is dit nesteldrang? Is het dan verstandig om een plekje in de kooi te maken (nest) voor als Suzy eventueel een ei moet leggen? Ze zit af en toe wel een beetje in zo`n houding waarvan ik denk die kon best eens broeds zijn.
Kan iemand me zeggen wat het is? En wat ik het beste kan doen voor mijn valkjes.

groet Els  :D

Inger m

Hoi,
Bij KWEKEN lees je meer over broeden en over geschikte nestkasten. Valkparkieten broeden in nestkasten en hebben nauwelijks nestmateriaal nodig (hooguit beetje zaagsel).

De vraag is of jullie zelf jongen willen (er komt nogal wat bij kijken) en of de beide vogels al oud genoeg zijn. Het beste is dat beide vogels minimaal 1 jaar oud zijn.

Het gedrag is inderdaad broeds gedrag.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.