Moet er gewoon een valkje bij of moet ze weg.

Gestart door Barbara75, 21 januari 2007, 14:57:15

« vorige - volgende »

Barbara75

Hallo allemaal,

We hebben een probleem en weten niet wat de beste oplossing is. We hopen dat jullie een idee hebben hoe we het moeten aanpakken. Moet er gewoon een valk je bij of moet ze bij deze valken weg.

Ik zal het even uitleggen we hebben 5 valkparkieten (1 man en 4 popjes). Om de jongste (10 mnd) maken we ons zorgen, ze zit continu alleen en als ze van buiten naar binnen wil wordt ze regelmatig weggejaagd. Eten kan ze alleen als de rest er niet zit. Ze doen haar zover we zien geen kwaad  maar ze hoort er niet bij. Nu weten we niet of het overgaat als we er een andere valk bijzetten of dat het misschien zelfs erger wordt. En is het dan verstandig om er een man bij te zetten.

Wie kan ons helpen een goede oplossing te vinden we willen haar niet kwijt.

Barbara

Inge88

Zitten deze in een kamervoliere of in een buitenvoliere? Je zou dit popje binnen in een aparte kooi kunnen zetten, het leukste voor je valkje is denk ik dan wel dat je er eentje bij neemt en die ook in deze kooi zet.  :)

Riny

Hoy Barbara
Zo'n situatie is inderdaad niet leuk, voor het jonkie in kwestie niet, maar ook voor jullie niet.
Uit je berichtje kan ik niet opmaken of de valkjes in een buitenvoliere zitten of binnenshuis.
Als je de mogelijkheid hebt, zou ik het valkje apart plaatsen, met een mannetje erbij.
Als je perse geen jonkie's wil, kun je er ook een popje bij plaatsen.
Als deze twee goed aan elkaar gewend zijn en een koppel gaan vormen , kun je ze weer bij de andere plaatsen.
Dan zijn ze met zijn tweeen , en worden denk ik eerder in de groep opgenomen.
Veel succes
Groetjes Riny :D

Barbara75

Ik heb een buiten volliere maar ze kunnen ook naar binnen. Het gedeelte binnen is praktisch even groot als buiten.
Het idee om haar apart te zetten met een ander valk je en dan later in de volière te plaatsen zien we wel zitten. Stom dat we daar zelf niet aan hadden gedacht.

We willen haar echt niet kwijt en dit is misschien wel de oplossing. Is het dan beter om een wat oudere valk bij haar te plaatsen en niet zo jong.

Barbara

Riny

Hoy Barbara
Mijn voorkeur gaat uit naar een jong valkje.
Heb je een kooi , of moet je daar extra een nieuwe voor kopen?
Groetjes Riny :D

Barbara75

We hebben onze binnenvolliere weggegeven aan een kinderboerderij. Dus moeten we even rondkijken of we er 1 tijdelijk kunnen lenen.
Maar ik denk dat het wel gaat lukken, zodra we een kooi hebben zetten we haar appart en op zoek naar een valkje.

Barbara

*Manon*

Hoi Barbara,

Hoe gaat het inmiddels.
Heb je ze al met z'n tweetjes zitten?
Ik ben benieuwd en hoop voor jullie dat ze het al naar haar zin heeft.

Groetjes Manon

Barbara75

Hoi Manon,

We hebben haar  een tijdje appart gezet in een grote kooi naast de binnenvolliere in de schuur. We gingen in de buurt op zoek naar een valkje erbij maar vonden er geen die al gelijk in de schuur. kou. Het leek ons niet goed als het een binnenvalkje was om het gelijk in de kou te zetten. En door de allergie van onze dochter kunnen ze echt niet het huis in.

Maar wat ons wel opviel was dat de andere valkjes niet zo veel meer naar buiten gingen en steeds bij haar in de buurt bleef en dat zij zelf tegen de tralies bleef zitten om zo dicht mogelijk bij de andere 4 te zijn. We hebben ze zo een week of 3 laten zitten en daarna gewoon maar weer bij elkaar gezet en nu gaat het heel goed. Ze was altijd als laatste aan de beurt met eten maar nu is ze als 1 van de eerste aanwezig.

De optie een valkje erbij houden we nog steeds in gedachten want misschien is een even aantal beter. Maar op dit moment gaat het vrij goed en lijkt het dat ze nu meer een groep aan het vormen zijn.

Karin

Kijk eens bij de herplaatsing, daar staan ook nog wat valkjes, ook wat minder tamme. Het weer is vrij zacht, dus als je hem eerst wat laat "afharden"in de schuur kan hij over een tijdje naar buiten. Ik zou ze wel een tijd samen laten zodat ze kunnen "koppelen" ( mag trouwens ook een pop zijn hoor, kunnen ook een koppeltje worden ) en veel met elkaar zullen blijven optrekken. Mijn ervaring is dat meestal na een maand of 2 ze onafscheidelijk zijn.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Mara

Hoi Manon

Een even aantal is ook beter en het idee van Karin om ze even te laten 'afharden' in de schuur is ook zeker een goed idee omdat het niet zo koud is. Deze winter is erg zacht.

Succes ermee.

Groetjes

mara

Barbara75

Hier had ik ook aan gedacht maar mijn man was er niet zo happig op. Dat kwam ook omdat het nu wel goed gaat met stekeltje.

Maar na wat overleg en informatie inwinnen hebben we besloten dat het wel goed is om er een even getal van te maken. We hadden ook al gereageert op een witte man waar een goed tehuis voor wordt gezocht (herplaatsing pagina) maar die hadden ze al naar de vogelopvang gebracht.

we kijken rustig verder en houden ook de pagina herplaatsing in de gaten waar ze een goed tehuis zoeken voor een valkje.

Mara

Hoi Stekeltje

Dat is zeker een goed idee om die pagina in de gaten te houden. Misschien is marktplaats ook een idee?

Mara

Barbara75

Een valk van rond de 2 jaar zou dat samen met mijn valkje van bijna 1 jaar kunnen. Bij herplaatsing zag ik dat er voor een valk een nieuw huis werd gezocht maar hij is van 2005. Er was eerder vermeld dat de voorkeur uit zal gaan naar een jonge valk. 2 jaar vindt ik niet zo oud.

En hoe lang zou je een valk moeten laten afharden in de schuur.

Mara

Hoi Stekeltje

Ik zou wachten met het plaatsen van vogels in een buitenvoliere tot de ijsheiligen. Tenminste, als de vogel van binnen komt.

Mara