5 juni 2025, 09:30:35

onthouden?

Gestart door robeke, 14 januari 2007, 17:23:03

« vorige - volgende »

robeke

Hallo,

ik vraag me af hoe lang valkjes iets kunnen onthouden weet iemand dat ???

gr. robeke

je ben zacht van me heen gegaan aico :'(
rust zacht kusjes:XXX

chica

ik weet het niet zeker maar als het iets heel erg is dan kan hij het wel zijn hele leven onthouden het is eigelijk net als bij honden ze vergeten heel gauw maar als er iets erg is gebuert waar bij ze een trauma hebben opgelopen kunnen ze het nooit vergeten
ik hoop dat je er iets aan hebt
groetje ilse

robeke

dank je ilse maar ze hebben me vertelt als je het regelmatig doet kan hij het ook heel zijn leven lang onthouden is dat waar???
gr robeke

s(n)elle

ja dat kan kloppen

een valkje heeft een goed geheugen.

Inger m

Hoi,
Ik denk dat dat van de situatie afhangt, dus hoe belangrijk het is voor de vogel om de gebeurtenis te onthouden. In de natuur zijn ze immers afhankelijk van hun ervaringen (lees: geheugen) om te overleven en om daardoor gevaarlijke situaties te voorkomen. Zo zal een valkparkiet prima kunnen onthouden hoe een roofdier eruit ziet en waar het voor moet oppassen.

Ik kan geen termijn noemen van het geheugen, want daarvoor is onderzoek nodig, maar ik denk dat valkparkieten bepaalde dingen gewoon altijd kunnen onthouden. Het zal er maar net van afhangen hoe belangrijk het voor de vogel is of is geweest.

Wat betreft honden, vraag ik me af of ze snel iets vergeten. Zo wordt er ook beweert dat een goudvis een geheugen heeft van 4 sec. en dat ze daarom in een kom gehouden zouden mogen worden, onzin dus.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

robeke

dank u voor het antwoord maar ik vroeg het gewoon uit puur nieuwschierigheid:p