6 juni 2025, 17:53:44

Wanneer niet geringd?

Gestart door Inge88, 26 januari 2007, 14:24:21

« vorige - volgende »

Inge88

26 januari 2007, 14:24:21 Last Edit: 26 januari 2007, 14:26:10 by Inge88
Ik vraag me af waarom een kweker ervoor zou kiezen om een valkparkiet niet te ringen?
Ik vraag dit, omdat mijn overleden valkparkiet niet geringd was.

En waarom ringt de ene kweker met gekleurde ringen (waaraan dus het geboortejaar te zien is) en de ander met normale aluminum?

En wat is de ringkleur voor dit jaar?

Puur uit nieuwsgierigheid  :D

Rianne

Hoi Inge,

de meeste valkjes die niet geringd zijn komen denk ik van gelegenheidsnestjes. Of het gebeurd dat een kweker het nest te laat opmerkt, en dat de jongen te groot zijn om te ringen. Of de ringen zijn op... diverse redenen! Om de kosten hoeven ze het niet te laten, zo duur zijn de ringen niet.
Ik kies voor gekleurde ringen omdat je dan meteen ziet van welk jaar een valk is, dit jaar zijn er zwarte ringen, vorig jaar rode en daarvoor groene.
Verder is er geen verschil tussen gekleurde en niet gekleurde ringen (behalve de prijs). :)

Riny

Hoy Inge
De ringkleur voor 2007 is zwart.
Bij mij worden de valkjes wel geringd, maar ik maak ook vaak mee dat mensen een valkje reserveren, en van te voren al aangeven dat ze een ongeringd valkje willen.
Gekleurde ringen zijn iets duurder als aluminium ringen.
Groetjes Riny :D

Inge88

Bedankt voor jullie reacties. Dat wilde ik even weten. Ik dacht dat er misschien iets mis zou kunnen zijn geweest met mijn valkje? Inteelt of iets dergelijks.

Karin

Citaat van: Riny op 26 januari 2007, 14:52:19
Hoy Inge
De ringkleur voor 2007 is zwart.
Bij mij worden de valkjes wel geringd, maar ik maak ook vaak mee dat mensen een valkje reserveren, en van te voren al aangeven dat ze een ongeringd valkje willen.
Gekleurde ringen zijn iets duurder als aluminium ringen.

En doe je dat Riny ? Je weet toch nooit van te voren welke ze kiezen ? Ik heb er 1 x vraag naar gehad, maar ik heb het niet gedaan. De meeste mensen vinden het juist wel prettig dat ze een ring hebben, en zolang je de goede maat gebruikt gebeuren er gelukkig weinig ongelukken, of het valkje moet juist precies daar een wond / ontsteking krijgen. En dan kun je hem altijd nog afknippen.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Riny

Hoy Karin
Als mensen mij daarom vragen doe ik dat.
Klant is koning ;D
Natuurlijk kan dit alleen als ik 100% zeker weet dat er ook de mutatie uit komt , die de mensen gereserveerd hebben.

Karin

Bij de weg, je ziet vooral ongeringde valkjes in dierenwinkels enzo. Ik denk dat vooral kwekers die veel voor de handel kweken niet ringen. Ook geïmporteerde valkjes uit oostbloklanden hebben geen ringen. En natuurlijk ook wel particiliere valkjes, maar die zie je niet snel de dierenwinkel in verdwijnen  ;)
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Rianne

Hey Riny,

dan mag je wel hopen dat mensen hun valkje niet afzeggen. Ongeringde valkjes zijn vaak goedkoper als geringde valkjes. Ik vind het ook wel een meerwaarde, als mijn valk wegvliegt en de kweker heeft zijn huiswerk goed gedaan, kunnen ze mij altijd weer traceren als eigenaar :)

Ivy

Hoi Inge.
Ik heb mijn eerste twee nestjes ook niet geringd, maar van inteelt of iets dergelijks is er zeker geen sprake van.
Om ringen te bestellen moet je lid zijn van een vereniging, dus dat is ook een drempel voor sommigen. Ringen uit de winkel zijn niet echt geregistreerd naar een kweker, dus ook al zou iemand zo een valkje vinden, kan je hem heel moeilijk 'opsporen'.
Als je maar 1 koppeltje hebt, dan heb je waarschijnlijk niet zo een grote behoefte om als geregistreerd kweker te staan :D

Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Karin

Citaat van: Riny op 26 januari 2007, 15:02:30
Hoy Karin
Als mensen mij daarom vragen doe ik dat.
Klant is koning ;D
Natuurlijk kan dit alleen als ik 100% zeker weet dat er ook de mutatie uit komt , die de mensen gereserveerd hebben.

;D ;D ;D Bij mij is het valkje koning, hahahaha, grapje. Nee hoor, ik heb er gelukkig maar 1 x vraag naar gehad. Ik ken haar persoonlijk, ze heeft ooit een ontstoken pootje gehad bij een valkje en het verwijderen is mislukt. Valkje moest een pootje missen. Maar goed, ik heb het niet gedaan en uiteindlijk heeft ze een volwassen valkje zonder ring een goed tehuis gegeven, dus valkje blij en zij blij  ;D
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Riny

Citaat van: Rianne op 26 januari 2007, 15:03:57

dan mag je wel hopen dat mensen hun valkje niet afzeggen.

Hoy Rianne
In al die jaren dat ik kweek heb ik pas 1x meegemaakt, dat iemand hier valkjes annuleerde.
Dat kwam ook nog, omdat ze het niet eens waren met de forumregels.

Rianne

Tsss.... alsof dat iets met valkjes kweken te maken heeft ::)

jazzel

Citaat van: Rianne op 26 januari 2007, 15:03:57
als mijn valk wegvliegt en de kweker heeft zijn huiswerk goed gedaan,

Laten jullie ook altijd het adres/telnr (of andere gegevens) opschrijven door de mensen die bij jullie een valkje op komen halen?
Ik doe dat wel voor het geval dat er inderdaad een valkje wegvliegt, en de bond neemt contact bij mij op. Dan kan ik zien waar het valkje eigenlijk thuis hoort.
www.kleurigekuifjes.nl >> met super leuke filmpjes van de valkjes!!!