12 mei 2025, 09:42:30

Lompe Catka

Gestart door Bello, 14 januari 2007, 11:32:57

« vorige - volgende »

Bello

Onze Catka liep samen met Bello lekker op de grond, maar ze fladderde een stuk omhoog en achteruit, toen kwam ze naar me toe lopen met een flink bloedspoor achter haar aan.

Ik heb haar gelijk gepakt en we hadden alleen bloem in huis en daar een flinke lepel op haar buik gestrooid.
Na een paar keer dit herhaald te hebben stopte het bloeden.
Ze bleef er heel rustig onder.

Toen gekeken waar het zat en is het bij een veer in de buurt van haar poepgaatje.

We hebben haar gelijk terug in de kooi gezet.
Ze is ook heel erg lomp en totaal niet voorzichtig en bang  uitgevallen ;D

Wat kunnen we voor een volgend letsel in huis halen voor een EHBO setje voor de vogels? Deze keer hadden we gelukkig bloem in huis.

Dorothé

Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

Anja

Hoi Dorothé,

Op deze link vind je ook informatie.

http://www.valkparkiet.com/nl/files/ehbo.htm

Ikzelf gebruik voor het bloeden te stelpen pleisterspray. Ik ontsmet de wond eerst met betadine en dan doe ik er pleisterspray op. Ook heb ik bij de drogist een potje met geel poeder gehaald op advies van de DA. Als je dit poeder op de wond strooit dan stopt het bloeden ook. Kan alleen zo snel niet op de naam komen maar dat ga ik voor je opzoeken. Yara heeft dat ook gehad wat Catka nu heeft. Je moet het goed inde gaten houden want als ze die veer stoot kan het zijn dat het weer gaat bloeden.

Veel sterkte.

Groetjes Anja

Anja

Dorothé,

Het poeder heet Dutimon poeder.

Groetjes Anja

Bello

Ha Anja,

Dank je wel voor het advies, we gaan het allemaal zo snel mogelijk in huis halen.

Dorothé
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

Bello

Ben ff bij de buren vragen of ze dit in huis hebben.

Het bloed weer.

Dorothé

Caroline

14 januari 2007, 12:00:50 #5 Last Edit: 14 januari 2007, 12:04:19 by Caroline
Hé getsie wat balen joh.

Het belangrijkste op dit moment is dat je even goed kijkt waar het bloed uitkomt.

Die (waarschijnlijk) afgebroken veer is nu een open kanaaltje en zal blijven bloeden, Catka kan zo veel (te veel) bloed verliezen, tot levensbedreigend toe (het is maar een klein beestje), daarom is het heel belangrijk het stompje wat is blijven zitten, zo snel mogelijk te verwijderen.

Dit gaat het gemakkelijkst met een pincet.

Meestal stopt het dan met bloeden, daarna even schoonmaken met Betadine en een paar dagen in de gaten houden i.v.m. eventuele infecties.

Heel veel sterkte en beterschap!!
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Bello

Ik krijg de betreffende veer er niet uit, is aan de onderkant in de buurt van haar staart en poepgaatje

Caroline

Dan zul je denk ik beter naar een DA gaan, het zal namelijk blijven bloeden.

Het zal niet de eerste keer dat een valkje dood gaat door teveel bloedverlies na een afgebroken veer.

Zie je de afgebroken veer wel??

Probeer het anders nog eens, desnoods met 1-2 man  (mensen) meer, eentje die Catka goed vasthoud, eentje die de veren aan de kant houden en eentje die met een pincet de veer verwijderd.

Echt hoor, hij moet er echt uit.

Stel je voor dat het van de week weer gaat bloeden als je op je werk komt, je wilt niet weten wat je aantreft.  :'(

Succes/sterkte.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Bello

de veer gaat er niet uit, ik bel nu de dierenarts

Bello

veer is niet afgebroken, sta ff in de wacht aan telefoon

Caroline

Ben benieuwd.  ???

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Bello

Riny, HARTSTIKKE BEDANKT!!!!!

ff de uitleg

Dierenarts gebeld, maar vroeg zo´n belachelijk consultbedrag.

En dit moest zeer snel gebeuren,

Het waren dus 2 veren, de 1e poging lukte mij niet, maar Riny heeft mij een heeeel goed advies gegeven.

En dit is gelukt!!!!

Ik, ikke zelf heb dus ons vogeltje kunnen helpen.

Catka is nu wel een beetje van streek, maar gelijk de wond ontsmet met Betadine.

Dorothé

Bello

Het bloed niet meer, en zit nu te suffen op haar slijtstok.

Dorothé

Riny

hoy Dorothé
Catka zal ook wel moe geworden zijn van al de stress die het teweeg gebracht heeft.
Als je wat druivesuiker door het water vermengd, dat helpt goed tegen de stress.
Groetjes Riny :D

Bello

Zal ik doen!!!!

Groetjes Dorothé