tips aan het verzamelen tegen vogelmijt

Gestart door Karin, 14 januari 2007, 01:03:06

« vorige - volgende »

Karin

14 januari 2007, 01:03:06 Last Edit: 15 januari 2007, 20:49:52 by Karin
Omdat ik zelf voor het eerst bij de valkjes vogelmijt heb ( gelukkig is het grootste gedeelte inmiddels uitgeroeid  ;D ;D ;D ) ben ik tips aan het zoeken wat je er tegen kan doen. Misschien handig om hier neer te zetten en misschien kunnen mensen dit aanvullen.

De broedblokken en kooi insprayen met een goede antivogelmijtspray, vooral alle kieren en gaten en de zitstokken. Ik heb poultry shield gebruikt, werkt echt geweldig ! Werkt ook enigsinds tegen bacteriën, schimmels en virussen ( kwam ik pas achter  ;D ) en dood ook de eitjes ! Daarbij is het onschadelijk voor de vogels, ze kunnen gewoon in de kooi blijven. Mag helaas sinds september niet meer verkocht worden ( is niet meer geregistreerd in Nederland ), maar ik ga er toch aan proberen te komen, misschien via België of zo. Een vogelarts adviseerde met ook frontline. Stinkt alleen een stuk meer. Herhalen na ca. 1 week.

's avonds als licht een tijdje uit is loop ik de broedblokken na met een stuk schilderstape. Vooral de randen. Eventuele mijten op rooftocht plak ik zo aan de tape.

Broedblokken schoonmaken met heet water en daarna uitbranden met een gasbrandertje.

Broedblokken waar GEEN ijzer in zit ( en het blok moet er wel inpassen  ;D ) 2 x 2 minuten op vol vermogen in de magnetron. Alle eitjes worden zo ook gedood. Ik denk dat het ook gewoon in een oven lukt.

Vogels douchen met water met hierin opgelost een paar druppels eucalyptusolie.

20 gram knoflookpoeder door 1 kg eivoer. Of 1 teentje knoflook in stukjes snijden en in 10 liter drinkwater doen. Dagelijks hier water uithalen en aanvulen met nieuw water. De knoflook blijft 1 week goed.

Ivermectine door het drinkwater ( 20 mg per liter water ), werkt ook meteen tegen wormen  ;D Ook kun je i.p.v. ivermectine door het water druppels in de nek geven ( bogena anti parasiet ). Het voordeel is dat het een maand werkt, het nadeel is dat je het in de nek op moet brengen. Als je 2 valkjes hebt is dat wel te doen, maar om een hele volière uit te vangen.... En dan de kosten natuurlijk, die zijn ook hoger. Bij jonge valkjes kun je een klein druppeltje ivermectinegel op de blote huid onder de vleugels doen. Natuurlijk deze 3 dingen NIET in combinatie gebruiken, het is of - of.

Heb je de vogels in een niet al te kleine afgesloten gedeelte zitten ( bijvoorbeeld een nachthok of aparte kamer ) dan kun je een vaponacassette ophangen. Wel regelmatig luchten.

Als iemand nog tips heeft.....
Ik vul dit stukje tekst steeds bij.

Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

*Patricia*

hoi Karin,

ik weet uit ervaring dat je niet op de volgende tip zit te wachten maar herhaal het hele schoonmaakproces over 1 a twee weken nog een keer om zeker te zijn dat de verstopte eitjes dan ook dood zijn.

anders bestaat de kans dat het terug komt en daar zit je midden in het broedseizoen niet op te wachten.

groetjes Patricia