help, valk heeft gedeelte van speeltje opgegeten!!

Gestart door tamara, 9 januari 2007, 20:48:38

« vorige - volgende »

tamara

Hallo,

Ik heb een houten speeltje in de kooi hangen. Het is een ijzeren ketting met houten vormpjes eraan in verschillende kleuren. Ik heb het speeltje nu 2 keer schoongemaakt , 1e keer in chloor en toen gaf de kleur van het speelgoed heel erg af.
De 2e keer heb ik allesreiniger gebruikt en ook toen gaf de kleur heel erg af. Ik vond dit wel verontrustend maar het is een speciaal speeltje voor vogels dus ik dacht dat het niet kwaad kon.
Nu zie ik net dat 1 van mijn 2 valkjes stukjes van het houten speelgoed heeft afgebeten.
Is dit schadelijk?giftig???
Doen meer valkjes dit??
Hoe kan ik dit in het vervolg voorkomen??
Ik maak mij ernstig zorgen erover en hoop op snelle reacties.

Op de foto hieronder zie je een gedeelte van het houten speelgoed. Het speelgoed zit aan een soort ketting vast en hangt op de foto links, net achter mijn lutino popje.

groetjes tamara en tequila en amigo

heidi

Hallo Tamara,

Volgens mij kan het geen kwaad,ik weet uit goede bron dat het hout gekleurd wordt met voedingsmiddelen,rode bietjes voor rood,spinazie voor groen,rode kool voor paars.
Ik heb deze speeltjes al jaren en er wordt bij ons flink aan geknauwd;

Groetjes heidi,quick en silver

Lin

Hout in het geval van een speeltje is niet zo giftig. ik zou mij eerder zorgen maken om beschadigingen of verstikking. Als er stukjes makkelijk af te bijten zijn dan zou ik de speeltjes vervangen door wat anders. Bij mij knagen ze ook maar kleine stukjes aan hout, maar dat zijn mini beetjes. Ander speelgoed en/of grote stukken hout wat afbreekt zou ik weghalen. Dat wordt te gevaarlijk.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

tamara

het is erg dik en hard hout. Er zijn ook maar kleine stukjes van afgebeten. Ik was gewoon erg ongerust omdat ze er nog niet eerder van hadden geknaagd.

rinuspro

Even off-topic, in wat voor een kooi zitten je vogels? welke afmetingen?
Hij lijkt op mijn kooi ( een gabber kooi waar vroeger een grasparkiet in zat) maar ik vind mijn kooi wel wat klein maar ik zie r bij jou 2 vogels in zitten.

vr gr
Rinus
Citaat van: tamara op  9 januari 2007, 20:48:38
Hallo,

Ik heb een houten speeltje in de kooi hangen. Het is een ijzeren ketting met houten vormpjes eraan in verschillende kleuren. Ik heb het speeltje nu 2 keer schoongemaakt , 1e keer in chloor en toen gaf de kleur van het speelgoed heel erg af.
De 2e keer heb ik allesreiniger gebruikt en ook toen gaf de kleur heel erg af. Ik vond dit wel verontrustend maar het is een speciaal speeltje voor vogels dus ik dacht dat het niet kwaad kon.
Nu zie ik net dat 1 van mijn 2 valkjes stukjes van het houten speelgoed heeft afgebeten.
Is dit schadelijk?giftig???
Doen meer valkjes dit??
Hoe kan ik dit in het vervolg voorkomen??
Ik maak mij ernstig zorgen erover en hoop op snelle reacties.

Op de foto hieronder zie je een gedeelte van het houten speelgoed. Het speelgoed zit aan een soort ketting vast en hangt op de foto links, net achter mijn lutino popje.

chica

het is zeker niet giftig ik heb ook 2 van zoon speeltjes in mijn kooi hangen het is juist heel gezond voor je valkjes en had denk ik niet gehoeven om het met cloor schoon te maken
en oja als je valkje een groen of rode stip op zijn vacht of gezicht krijgt kan dat geen kwaad dit komt door het aflaten van het speeltje mijn valkje zijn vacht was eens geel met rood en groen toen had hij met het speeltje gespeeld en nog een keer had hij een grote groene stip op zijn voorhoofd het zag er egt heel grappig uit ;D
grotjes ilse

Mara

Hoi Tamara

Dat is hetzelfde speelgoed als wat mijn Punky in de kooi heeft hangen en dat is zo vaal als maar zijn kan omdat wij het (Punky is een opvangvalkje) ook hebben moeten schoonmaken en desinfecteren. Punky zat in een kooi die was nog te goor om aan te pakken.  :censuur

Het kan geen kwaad en hier plukken zowel Punky als Pipo aan het hout maar ze gooien het hier op de grond.

Liefs

Mara

tamara

10 januari 2007, 18:59:23 #7 Last Edit: 10 januari 2007, 19:11:33 by tamara
beste rinusco,

Mijn kooi is van het merk ferplast en is geen gabbertype en heeft de afmetingen die nodig zijn voor 2 valkjes, de kooi is sowieso 80 cm hoog(incl. standaard 150 cm)
Ik heb voordat ik de kooi kocht mij heel goed laten informeren en deze kooi is groot genoeg.
Volgens ferplast zelf konden er zelfs 3 valkaparkieten in maar dat vind ik te veel.
2 valkparkieten is meer dan genoeg en ze kunnen hun vleugels strekken en soms vliegen ze zelfs van de ene stok naar de andere stok.
Jouw mening was misschien goed bedoeld maar deze kooi is echt groot genoeg. Ik heb het beste met mijn valkjes voor.
Op de foto is de kooi misschien niet goed te zien. Kijk maar eens bij huisvesting en dan bij hoe ziet jou kooi eruit en dan bladzijde 7 volgens mij. Ik heb daar fotos geplaatst waar de hele kooi opstaat.

vriendelijke groeten

tamara

hallo, ik wil ook nog even iedereen bedanken voor de nuttige informatie. :D ;)

groetjes

disney

Zoals al gezegd is de kleuring veilig voor je valkjes, dus lekker laten knagen.
Ik zou houten speeltjes alleen niet schoon gaan maken met chloor of allesreiniger. Helemaal nergens voor nodig en die middelen trekken in het hout en maken het juist giftig.
Het is bij gewone, gezonde binnenvogels helemaal niet nodig elke keer alles te ontsmetten of zo goed schoon te willen maken. Een bacterie hier en daar kunnen ze wel tegen hoor. Als er poep op zit gewoon lekker met heet water afspoelen, is goed genoeg.
Wanneer het hout nat is kan je valkje er gekleurd van worden. Mijn grasparkiet had zich tijdens een voetbaltoernooi een keer oranje gemaakt. Toeval, maar hij heeft NL goed aangemoedigd :-)

Groetjes Karin

Mara

Hoi Disney

Ik ben het met je eens dat het niet altijd nodig is om het speelgoed elke keer schoon te maken. Maar in het geval van mijn Punky moest het wel. Hij had een kooi die was zeker in twee weken niet schoongemaakt en dat speeltje ook niet. Dus tja, dan moet je wel wilden we hem een goede 'nieuwe' start in het leven geven.

Groetjes

Mara