13 mei 2025, 08:57:07

Valkparkietjes gekregen

Gestart door Els, 8 januari 2007, 23:05:51

« vorige - volgende »

Els

Hallo allemaal,

Mijn vriend heeft vandaag 2 valkparkietjes gekocht in een dierenwinkel maar ze wisten niet hoe oud ze zijn. Zou je dit
kunnen schatten?
1 v.d twee is grijs dat moet een mannetje zijn en de ander is geel/wit had al gelezen dat het geslacht daarbij moeilijk te zien is. De grijze is echter veel dominanter die fluit en doet al geluidjes na, kan het dan zijn dat de ander inderdaad een pop is omdat deze zich echt veel minder dominant opstelt? Zat toen ik thuiskwam op de bodem van de kooi de grijze zat al op een stok en klom langs de tralies.
Ze lijken mij al vrij groot. 1 v.d twee heeft mijn vriend al gebeten toen die hem uit zijn doosje in de kooi wou zetten. Ze blazen ook allebei ik heb niet echt het idee dat ze mensen gewend zijn.
Ik heb het stappenplan om ze tam te maken al gelezen, ben van plan om hiermee aan de slag te gaan maar heeft dit nog nut na een bepaalde leeftijd?

En is het qua voeding slecht om een soort van silobakje op te hangen of kun je ze echt beter op vaste tijden een beetje voer geven.

Nou goed ik hoop dat jullie me een beetje wegwijs kunnen maken in het valkparkietenleven.

*Patricia*

hoi,

allereerst  gefeliciteerd met je vogeltjes. het is in het begin zeker logisch dat ze niet vol enthousiasme op je vingers springen als ze uit de dierenwinkel komen. Ze hebben dan een tijdje minder contact gehad met mensen en dat vertrouwen moet je weer opbouwen

over de leeftijd..... hebben ze een ring? aan de kleur van de ring kan je geloof ik zien van welk jaar ze zijn.

zou je een foto kunnen plaatsen dan kan iemand met ervaring zien of ze al door de eerste rui heen zijn. dat zou betekenen dat ze dan ouder zouden zijn dan 6 maanden..

tot zo ver

Patricia

peetje81

Hallo Els,

Wat leuk dat je 2 valkjes hebt. Jullie hadden er misschien alleen goed aan gedaan om je van te voren in de vogels te verdiepen ;)
Ik wil natuurlijk niet zeggen dat alle dierenwinkels slecht zijn hoor, bij lange na niet. Maar het is wel vreemd natuurlijk dat ze de leeftijd niet weten van dieren die ze zelf verkopen, en de vogeltjes uit een winkel zijn nou eenmaal vaak wat ouder en alleen andere vogels gewend, en dan wordt tam maken een stuk moeilijker. Verder weet je bij een goede kweker gewoon wat je in huis haalt.
Dit was overigens niet bedoeld als harde kritiek hoor, ook mijn 1e valkje kwam uit de winkel (mist een teentje) en iedereen maakt beginnersfouten, het gaat erom dat je valkjes een mooi leventje gaan krijgen!

Maar goed je had een paar vraagjes: Ja het zou kunnen zijn dat als de ene duidelijk dominanter is dat je dan een man en een pop hebt, maar het op de grond zitten heeft daar volgens mij niet zoveel mee te maken. Mijn valkjes zitten eigenlijk alleen maar op de grond om te eten en dat doen ze gezamenlijk. Ze zit toch ondertussen neem ik aan wel op een stok? En zo niet kijk dan voor de zekerheid even goed of ze niet heel 'bol' in de veren zit (dat ze niet ziek is ofzo). Het kan natuurlijk ook zijn dat ze gewoon nog wat beduusd was van haar nieuwe omgeving.
Ik raad je aan om inderdaad het stappenplan te volgen om ze tam te krijgen. Hou er rekening mee dat hoe ouder ze zijn hoe moeilijker het wordt en zeker aangezien ze met z'n tweeën zijn en zich dus niet alleen op jou hoeven te richten. Maar met veel aandacht (en rustig praten) moet je een heel eind komen.
Ik heb er zelf ondertussen 3, de eerste is een mega-kroelkip (is dus in z'n eentje opgegroeid en had alleen mij) de 2e en 3e valkjes zijn ook mooi tam maar zoeken wel iets meer hun eigen weg, zijn minder op mensen gericht en komen gewoon bij je zitten kroelen als HUN daar zin aan hebben.
En om eerlijk te zijn vind ik het laatste wel net zo mooi, dat zijn echt nog vogels, volgens mij is mijn 1e te vroeg bij pa en ma weggehaalt want die doet niks wat ze normaal van nature doen zoals fruit en andere lekkernijen eten (zelfs geen trosgierst!) zoekt geen contact met de andere valkjes en ga zo maar door.
Alles heeft dus z'n voor en z'n nadeel...

Je vraag over het voer, ik geef ze zelf elke morgen een vers bakje voer en s'middags krijgen ze ook altijd nog wat lekkers van me zoals trosgierst of wat groente of fruit enz..
Ik denk dat een silo niet zo geschikt is maar ik hoop dat iemand anders je daar ook nog antwoord op kan geven want zeker weten doe ik dat ook weer niet.
Het lijkt mij zelf niet zo geschikt (als je tenminste zaad voert en geen pellets) omdat valkjes de zaadjes leegpellen en de schilletjes laten liggen. Bij zo'n silootje is het de bedoeling dat zodra er voer uit word gehaald er weer vers voer naar beneden stroomt toch? Nu, als alle legen hulsjes blijven liggen kan dat niet en terwijl de bak er dan wel mooi vol uitziet zit er dus geen voedsel meer in!

Nou, een heel verhaal maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

En heel veel plezier met je valkjes natuurlijk!

Groetjes Petra ;D

P.s. Hebben de vogels een ring om en zo ja welke kleur? Aan de hand daarvan kunnen ze je hier op het forum wel vertellen uit welk jaar ze komen, als ze geen ring hebben probeer dan even een fotootje te plaatsten, ben d'r zelf heel slecht in maar misschien kan iemand hier op het forum dan wel een voorzichtig gokje wagen ;D

Ivy

Hoi Els.
Van jouw beschrijving is het moeilijk vast te stellen wat het geslacht is. Heeft jouw grijze valkje een gele kop? Misschien kan je een foto plaatsen?
Het voer kan je beter in een open bakje aanbieden, daar kunnen ze makkelijker in zoeken, en dit gewoon de hele dag laten hangen. Op het forum Voeding vind je nog veel andere info over wat je ze als extra kan geven en wat ze elke dag horen te krijgen.
Welkom op het forum en succes met het tammaken!
Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Els

Hoi hoi,

Bij deze een foto van de twee schatjes, misschien dat iemand zo kan zien wat voor geslacht het is en hoe oud ze ongeveer zijn?
Ze zijn niet geringd.
Onze gele had trouwens na de eerste nacht bij ons thuis een heel veren dek uitgedaan echt gladde veren geen pluizige, kan dit van de stress zijn? Of is dit nog een teken van rui? Ze hebben wel hier en daar een pluizig veertje dat ze er uit trekken maar dit is echt minimaal misschien dat ze aan het eind van de rui zijn en een maand of 8/9?

Hoop op een berichtje terug,'

Ivy

Hoi!
Het grijze valkje is een mannetje. Lutino's kan je moeilijk van de foto raden... Als je de kans krijgt om zijn vleugels te bekijken, dan kan je hopelijk zien of hij wel of niet spots heeft, je ziet dan gele vlekjes op de iets lichtere vleugelpennen. Heeft hij spots, dan is het een pop, anders een man.
Als ze strak zitten, dus niet met opgezette veertjes, zijn ze meestal gewoon alert. Als ze teveel bol zitten met opgezette veertjes dus, dat is juist niet goed omdat het een teken kan zijn van een ziekte (ze houden zich zo makkelijker warm).
Trouwens, ik denk dat het grijze valkje ietsje ouder is. Zijn koppie is al zo knalgeel, vaak zie je na de eerste rui nog hier en daar een grijs veertje... Zijn al zijn staartveren al zwart en heeft hij geen spots meer in zijn vleugel dan heeft hij zeker al twee ruien gehad, in de eerste rui wisselt niet alles...

Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie