7 mei 2025, 03:45:10

spelen

Gestart door Annetjee, 8 januari 2007, 18:53:15

« vorige - volgende »

Annetjee

hoi

ik heb een valk van ong.4 maanden denk ik ik weet het niet zeker want hij kom uit de winkel.Foefer(zo heet hij)speelt niet,ik weet niet waar valkparkieten van houden maar ik heb er 2 belletjes in hangen en iets van touw.En ik zou dus graag willen weten waar valkjes ech van houden.
Maar asl foefer niet wil spen is er dan iets mis
alvast bedankt

..Neline..

hey, :D

hoe lang heb je je valkje al? als je hem nog maar heel kort hebt zal hij niet gelijk met zijn speeltjes gaan spelen, omdat hij eerst nog aan de kooi moet wennen.

valkparkieten houden erg van slopen. ik heb gehoord dat sommige lege closetrolletjes in de kooi hangen die de valkparkieten dan kunnen slopen (ikzelf heb dit er nog nooit in gehangen maar ik ga het wel een keer proberen).

mijn valkparkieten vinden fel gekleurde lintjes en rietjes erg leuk.

maar niet alle valkjes vinden dezelfde speeltjes leuk. dus het is ook een kwestie van uitproberen wat je valkje leuk vindt. :P

groetjes neline

Dagboekje "Kattukse valkjes":    KLIK HIER

Fotoboekje "The Beauty of Nature": KLIK HIER

Annetjee

Dankje wel voor je antwoord.Zo dra er een wc rolletje vrij is uitproberen.Ik heb mijn valkje al ong. een maand en begin nu een beetje tam te worden.Ik denk dat foefer spiegeltjes wel leuk vind maar die hang ik er ever niet in.

maar iniedergeval bedankt
groetjes annette

angelina

Hoi,

Er is heel veel aan speeltjes te koop in de dierenwinkel.
Ik heb zelf in de kooi niet zo heel veel hangen.
Een touw waar ze graag hun snaveltje in zetten.
2 touwspeeltjes met een houten plateautje wat gelijk het hoogste punt is dan dus daar zittten ze ook nog eens graag op.
Een schommeltje. ( dat is overigens het enigste wat in het midden van de kooi hangt de rest hangt aan de kant)
Op de bodem ligt een balletje.
(Mijn valkjes hebben een tijdje interesse gehad in teamsport en liepen dus met zijn 4tjes achter het balletje aan te hobbelen.)
Ik heb ook het voer en de waterbak op de grond staan dus als ze trek hebben moeten ze naar de bodem.
Daar vinden ze ook trosgierst. (Ook een sport om daar zo min mogelijk van over te houden.)

Buiten de kooi zitten ze graag bovenop hun kooi.
Eens in de zoveel tijd koop ik een paar knaagstokken en die krijgen ze als ze op de kooi zitten. ( kunnen ze ook uren aan slopen en knabbelen)
En ik heb een vogelspeelplaatsje gekocht.( eentje voor valkjes)
Daar hangt iedere dag een stengel trosgierst.
Tussen de bodembedekking vinden ze zonnepitjes en ik heb er van die lintjes aan geknoopt die normaal om een cadeautje zitten.
En zo af en toe koop ik eens kattegras kunnen ze ook lekker slopen.
Over het algemeen is dit voldoende en houden ze zich hier goed mee bezig.
Het scheelt echter wel dat ik er meer dan 1 heb.
Een valkje alleen zal zich sneller vervelen en zal ook meer uitdagingen voorgeschotelt moeten krijgen.
Closetrolletjes zijn een leuk speeltje om te slopen totdat er niks meer van over is.
Maar hier op het forum kan je ideetjes genoeg opdoen hoor.
En dan weet ik zeker dat je valkje zich niet zal vervelen.
Bied speelgoed niet alleen in de kooi maar dus ook zeker buiten de kooi aan. Want als hij doorkrijgt dat slopen leuk is dan zal hij dat ook zeker buiten kooi willen toepassen.

Alleen zou ik als ik jou was nog maar eens een keertje goed over dat spiegeltje nadenken.
Ik ben er geen voorstander van.
Je hebt een valkje alleen en die zal zijn spiegelbeeld als zijn partner gaan zien, wat weer niet bevoordelijk is met tam maken of de band met je valkje.
Maar das natuurlijk ieder voor zich.
Heel veel succes met het vinden van leuk speelgoed voor je valkje.

Groetjes angelique

Love birdies

Annetjee

Hoi

dankje wel voor het antwoord.
Ik heb nu al 2 weken het spiegeltje uit de kooi en foefer is nu al best wel tam.maar zou je denken dat als ik nog een valkje bij koop dat dat beter is voor foefer?We kunnen foefer wel aandacht geven maar niet meer dan 1 uur per dag en dat is toch te weinig ? Ik heb er dus een wc rolletje in  de kooi liggen en een katten balletje en verder nog trosgierst.
En als speeltje nog een stuk touw van een speeltje afgehaald en een schommeltje.maar met die dingen doet foefer niks.Ik heb er ook nog een belletje in hangen en daar is foefer bang voor.Ik weet nou dus niet wat voor speeltje ik er in wil hangen of waar foefer blij mee zou kunnen zijn want ik heb al veel uitgeprobeerd.Mischien als je nog iets weet zou je het dan kunnen doorgeven
alvast bedankt

groetjes annette

angelina

Hoi,

Een valkje erbij zou super zijn voor foefer denk ik.
Ze zitten immers nooit graag alleen en een maatje is zou het voor foefer al een stuk fijner maken.

Wat het speelgoed betrefd.
Soms moet je het wat de tijd geven.
Laat de dingen die hij nu in zijn kooi heeft maar gewoon een tijdje erin hangen.
Je zegt net zelf maar een uurtje per dag tijd te hebben dus wie weet wat hij in die tussen tijd gaat uitspoken als jij het niet kan zien,
Van nature zijn valkjes heel nieuwschierig en hij zal op den duur waarschijnlijk toch op onderzoek uit gaan.

Oh ja nog een tipje.
Voor als je besluit er nog een valkje bij te nemen.
Kijk goed rond voordat je een beslissing neem en misschien zou een tamme valk ook foefer stimuleren om wat meer naar je toe te trekken en te ondernemen.
Er zitten genoeg kwekers hier op het forum die je valkje handtam maken voordat je hem op komt halen.
Succes.

Groetjes Angelique

Love birdies

Riny

Hoy Annette
Als je maar 1 uur tijd hebt per dag voor Foefer , dan zou ik zeker overwegen om er een valkje bij te kopen.
Wel raad ik je aan om dan een tam valkje er bij te nemen.
Het nieuwe broedseizoen zit er aan te komen, en veel hobbykwekers maken tegen een geringe vergoeding , de valkjes ook tam.
Ik weet zeker dat je Foefer hier een heel groot plezier mee doet.
Ik heb wel nog een tip voor je over het closetrolletje.
Dat kun je beter over de zitstok schuiven, anders kan Foefer het over zijn hoofd krijgen.
Als hij dan net alleen thuis is zit hij vast met zijn hoofdje.
Groetjes Riny :D

Annetjee

Ja jullie hebben allebei gelijk wat betrefd nog een valkje er bij maar ons pap en mam willen er vorlopig geen valje meer bij.Dat vind ik echt jammer.
Ik blijf gewoon zeuen tot dat er een tweede bij sit  :P
want het is echt veel beter voor foefer.
Ik had het wc rolletje al om het sokje gedaan.Foefer is er mee bang voor dan dat hij er mee speelt.
Mag er trouwens een leeftijd verschil in zitten tussen 2 valkjes.
Nog even over het speelgoed wat is het beste speelgoed voor valkjes.
alvast bedankt voor het antwoord
groetjes annette

Riny

Hoy Annette
Jammer dat je voorlopig geen tweede valkje erbij mag van je ouders.
Probeer gewoon zoveel mogelijk tijd met Foefer door te brengen.
Als je ouders zien dat je er zo mee begaan bent , stellen ze hun mening misschien wel bij.
Het leeftijdsverschil speelt geen rol bij valkjes.
En ik kan niet zeggen waar valkjes het liefst mee spelen,
dat zal voor ieder valkje verschillend zijn.
Net als mensen zijn ook valkjes niet allemaal hetzelfde.
Groetjes Riny :D

Annetjee

Hoi

dankje wel voor je antwoord.
Wij hebben al contact opgenomen met iemand die ons een tamme valk kan verkopen.
Ik denk dat mijn foefer in zijn pubertijd zit of soow.
Hij is de laatste tijd so chaggie en hij dreigt te bijten als je in de buurt komt  :(
Naja het zal wel weer overgaan.
Spelen doet die nog steeds niet.
maar dat zal nog wel komen (hoop ik)

groetjes annette

jhkn

20 februari 2007, 13:28:38 #10 Last Edit: 20 februari 2007, 13:49:12 by jhkn
Hoi Annette,

Speelgoed
Ik heb zelf vier valkparkieten. Ze vinden het erg leuk om met van alles te spelen. Er is veel te koop in een dierenwinkel maar je kunt ook een hoop zelf maken.

• Denneappel; In het bos zie je deze vaak liggen. Als je ze thuis te drogen legt dan gaan ze open staan. De valkjes vinden het heerlijk om hieraan te knagen.

• Rietjes; Met rietjes (de dikke) kun je allerlei figuurtjes maken. Je kunt ze knippen en op allerlei manieren in elkaar schuiven. Als je deze in de kooi hangt zijn ze uren zoet.

• Touw; Als je in een dik stuk touw allerlei knopen maken dan kan je dit ook als speelgoed gebruiken.

• Papier; Een stuk papier vinden ze ook geweldig. Je kunt ook van alles verzinnen om het interessant te houden. Maak er bijvoorbeeld een waaier van of een prop.

• Takken; Een grote wilgetak zorgt ook voor plezier. Als ik deze op mijn kooi zet dan zijn ze uren aan het knabbelen aan alle zijtakjes. Ze zijn ook de hele tijd aan het balanceren en hangen regelmatig ondersteboven aan de takken. Ze verzinnen ook allerlei manieren om bij de dunste takken te komen. Zo vliegt er eentje op zo'n tak en laat zich dan ondersteboven zakken totdat hij bij de kooi is. Dan houd hij met zijn snavel de tak vast en gaat op de kooi zitten. Als hij de tak loslaat springt deze weer terug en begint het verhaal opnieuw.
    (LET OP: In het hoofdstukje planten op deze site staat welke planten geschikt zijn voor valkparkieten)

Wat belangrijk is is dat je het speelgoed vaak afwisseld. Als je een speeltje na een paar weken weer opnieuw in de kooi hangt dan zullen ze dit weer heel enthousiast ontvangen.
Verwacht ook niet meteen dat Foeter met het speelgoed gaat spelen. Vaak kijken ze eerst de kat uit de boom en gaan ze er pas later mee spelen.

Tam krijgen
Mijn vier valkparkieten zijn allemaal erg tam. Ze zijn totaal niet bang van me en vinden het gezellig om bij je te zitten. (Wat met vier stuks af en toe best een probleem kan zijn).

Je vertelt dat je parkiet dreigt te bijten. Probeer dan niet je hand weg te trekken. Dat lijkt misschien eng maar je moet je parkiet leren dat bijten niet helpt als hij bang is. Om foeter nog tammer te krijgen kun je bijvoorbeeld vlak bij hem gaan zitten en dan net doen alsof je slaap. Als je je ogen af en toe dicht laat vallen merkt de parkiet dat jij geen gevaar vormt voor hem en zal hij ontspannen. Zijn veertjes zal hij dan opzetten en als je wat verder bent dan zul je zien dat hij ook af en toe zijn oogjes laat dichtvallen.

Pubertijd
Een paar maanden terug was Kwebbel (een mannetje) opeens heel vijandig ten opzichte van Binkie (een vrouwtje). Hij beet haar af en toe in haar poot en in haar vleugel. Ik heb ze toen een tijdje appart van elkaar gehouden op de momenten dat ik niet thuis was. Na een week of twee ben ik weer voorzichtig gaan proberen om ze bij elkaar te laten. Nu zijn ze weer dikke vrienden. Waarschijnlijk was het mannetje toen ook in de pubertijd.

Groetjes Joost

Annetjee

HeeJJ Joost

Dankjewel voor je reaktie.Egt super bedankt.
Alles wat je nou hebt verteld ga ik allemaal uit proberen bij foefer.Bij het bijten van foefer merk ik als hij bijt dat hij je dan geen pijn wil doen.Want hij gaat dan met de bovent kant van zij snavel over je hand en dat vind ik tog wel lief. Maar rietjes zijn van plastic is dat niet gevaarlijk voor valkparkieten?
Wat heb jij leuke valkjes.Echte klauter beestjes :P
maarja nog bedankt voor je antwoord.

HeeJJ Riny

Ja ik vind het zelf ook heel jammer.Maar ik zit nu met een iets groter probleem.Mijn ouders gaan scheiden en er is nou dus veel spanning in huis.En ik had gehoord dat valkjes dat ook kunnen voelen.Is dat heel erg voor ze want foefer daar onder lijd vind ik dat echt heel jammer.Maarja als ik over een tijdje genoeg geld over heb dan koop ik een grote kooi.En komt er van zelf wel een 2e valkje bij.Ik zal er echt heel erg mijn  best doen om zoveel mogelijk tijd met foefer door te brengen.Alle tijd die ik over heb zal de komende tijden voor foefer bestemd zijn.

groetjes annette

jhkn

Hoi Annette,

De rietjes vormen geen gevaar hoor. Ze eten ze niet op en het is mijn valkparkieten nog nooit gelukt om er een stuk van af te bijten.

Wel vervelend hoor dat je ouders gaan scheiden. Maar ik zou me geen zorgen maken om Foefer hoor. Ik denk dat jij hem genoeg verwent zodat hij geen last heeft van alle spanningen thuis. Ook kun je je gevoelens aan Foefer vertellen. Hij vind dit waarschijnlijk erg prettig en jij kan je verhaal kwijt.

Dat Foefer met zijn snavel over je hand gaat is eerder een vorm van knuffelen. Volgens mij heeft hij het gewoon harstikke naar zijn zin en is hij blij dat hij bij jou woont.