Kan dit? En zoja, welke soort? UPDATE

Gestart door ziralioness, 4 januari 2007, 20:23:45

« vorige - volgende »

ziralioness

4 januari 2007, 20:23:45 Last Edit: 5 januari 2007, 19:36:00 by ziralioness
Hallo allemaal,

Ik ben een beetje in de war.

Ik heb nu een voliere van 2 x 2 x 2 m.
Ik ben er erg happy mee. Er zit nu één koppel in. Die hebben nu zoveel ruimte, dat ze er zelf eng van worden.  ;D Eerst zaten er nl. vier in... maar ééntje is helaas overleden, de ander zit nu (tijdelijk) binnen. Dit voorjaar komt er een koppel bij in (heb ik al, de pop zojuist genoemd en een man, die altijd binnen heeft gezeten en dus pas het voorjaar erin kan).

Dan zitten er dus twee koppeltjes in, waarmee ik ook kweekplannen heb.

Als het kan, zou ik er ooit nog eens een derde koppel in willen.

Maar... nu komt de grote vraag.

Ik vind Kakariki's en Roodruggen hele mooie vogels.
Ik zou best graag een koppel van één van deze twee soorten willen.

Maar... de één zegt dat dit NIET kan met valkparkieten (laat staan als je ook nog wilt kweken), de ander zegt dat dat geen probleem is en ze elkaars kweek niet verstoren... En ik ben inmiddels helemaal de kluts kwijt.  ;D

Mijn grote vraag is dus: Wat is nou waar?
Is het mogelijk bij de twee koppels valkparkieten een koppel van één van beide soorten te doen? En zoja, wat raden jullie dan aan, Kakariki's of Roodruggen, of misschien nog een HEEL andere soort... en waarom?

PSje- het zou fijn zijn als het een parkietensoort is die hetzelfde zaadmengsel eet als valkparkieten. :)

Alvast bedankt! :)

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Rianne

Hoi,

ik heb geen ervaring met Kakariki's of Roodruggen, maar ik heb wel een koppel Catharina's bij de valkparkieten buiten. Hoe dit gaat in het kweekseizoen weet ik nog niet maar ik heb daar nooit negatieve berichten over gehoord. :)

ziralioness

Hee, alvast bedankt, die zal ik ook eens bekijken!  :D

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Inger m

Hoi,
Daar is ook eigenlijk geen eenduidig antwoord op te geven. Ik ken mensen die serieus slechte ervaringen hebben met roodruggen, danwel kakariki's. Dit heeft betrekking op het broedseizoen, waarbij de betreffende vogels de nesten uithaalden en de jongen doodmaakten.

Deze ervaring heb ik zelf gelukkig niet. Ik bemerk wel dat kakariki's in het broedseizoen feller zijn naar andere vogelsoorten, maar zodra ze een eigen nestkast hebben, laten ze de rest met rust. Het kan dus gewoon van koppel tot koppel en met name per situatie verschillen (grootte voliere, aantal geschikte nestblokken, hoeveelheid vogels, voldoende afleiding of juist niet etc. etc.).

Het blijft echter een risico om deze vogels erbij te plaatsen. Van nature dulden ze geen soortgenoten in de buurt en kunnen ook feller zijn tegen andere soorten. Valkparkieten zijn weinig agressief en zijn daardoor sneller het slachtoffer van deze soorten.

Het kan dus wel, maar je geeft uiteindelijk je vogels meer rust door dezelfde soort bijelkaar te houden. Dit is bij valkparkieten goed mogelijk. Ik zal dus geen garantie geven dat het wel of niet goed gaat. Wat betreft catharina's (die ikzelf nooit gehad heb) zouden deze geen problemen geven, mogelijk is dat een leuke optie?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

ziralioness

Ik heb er eens over nagedacht, en heb besloten de roodruggen en kakariki's NIET te doen. Ik wil geen risico lopen met mijn geliefde valkjes....

Ik ga inderdaad kijken of Catharina's een mogelijkheid zijn. Vooral de zeegroene en blauwe varianten zijn gewoonweg prachtig!!!  :D

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Wilma1

Je kan ook eens bij Mara lezen/informeren....zij heeft ook roodruggen en dat gaat bij haar prima, met de valkjes samen.....ook heeft ze andere soorten erbij zitten in 1 voliere.
;) Wilma


Kijk ook eens bij:

*DEEL1 *DEEL2 *DEEL3

Mara

Hoi hoi

ik heb zelf valkjes en roodruggen bij elkaar en bij mij gaat het echt goed. Ik baal er alleen altijd zo van dat roodruggen en grasjes zulke slechte namen krijgen....Ze zijn zo ontzettend lief....

Succes met je keuze maar je hebt die al gemaakt zag ik.

Liefs

Mara

Inger m

Hoi Mara,
Daar kan ik me best wat bij voorstellen, want ik heb jarenlang ook nauwelijks problemen gehad. Ik heb 16 jaar lang grasparkieten en valkparkieten samengehad...probleemloos...tot het laatste jaar. Toen hebben de enige vrijgezelle twee grasparkietenmannen (onverwachts!) een nest valkparkieten gesloopt en dit werd 1 jong fataal, helaas...

Ook met de kakariki's heb ik weinig problemen gehad. Helaas hebben kenissen van mij en mensen hier op het forum wel problemen gehad. Omdat er dus wel een zeker risico bestaat, zal ik zelf niet het advies geven om de genoemde soorten samen te houden. Zoals ik al zei kan het per situatie verschillen.

In jouw geval gaat het goed en hopenlijk blijft dat ook zo! Maar hou altijd in je achterhoofd dat het bij een ander minder goed kan verlopen en wees terughoudend met adviezen om het wel te doen.

Ik probeer het zoals bovenstaand uit te leggen, want als het misgaat kan het erg ellendig aflopen.

gr Inger



Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Mara

Hoi Inger

Ik snap jouw opmerking en ik ben blij dat ik niet de enige ben die goede ervaringen heeft. Daarom zeg ik er ook altijd bij dat het bij mij wel goed gaat, waarom, ik heb echt geen idee.  Misschien omdat ze altijd al bij elkaar zitten of omdat ze een voliere hebben van 7 meter lang? Ik weet het echt niet. Maar ik moet ook zeggen, ik kweek er eigenlijk niet mee. Ik heb ze puur voor de gezelligheid en 2006 heb ik dan mijn eerste echt kweek gehad waar ik ook buitengewoon trots op ben. En als ik dan mijn oude roodrugmannetjes zie hoe ze jonge valkjes voeden, dan smelt ik echt.

Maar je hebt inderdaad gelijk. Het beste is natuurlijk om soort bij soort te houden. Maar ik ben blij dat het bij mij zo goed.

Liefs

Mara

Inger m

Hoi Mara,
Dat is zeker een grote voliere! Leuk om dat in je tuin te hebben!

Ja, met name in het broedseizoen zie je problemen, omdat vogels dan door hun hormonen wat agressiever worden.
Het is leuk dat je roodrugmannetje zo zorgzaam is tegen de jonge valkparkieten. Het zijn ook goede pleegouders met andere parkietensoorten. Het verhaal zou echter anders kunnen zijn, als de roodrugman een pop heeft en net z'n interesse toont in de betreffende nestkast met valkparkietjes.

Maar wel leuk om te horen hoe jouw vogels zo met elkaar om gaan.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Mara

Hoi Inger,

De voliere is inderdaad erg groot. Het betreffende mannetje heeft een eigen popje en ook deze was net zo zorgzaam. Eigenlijk waren al mijn vogels zorgzaam voor de kleintjes....

Maar ik moet zeggen ik ben heel blij met jouw opmerking dat het niet altijd mis gaat!!

Gr. Mara

bobbie

Citaat van: Rianne op  4 januari 2007, 22:59:23
Hoi,

ik heb geen ervaring met Kakariki's of Roodruggen, maar ik heb wel een koppel Catharina's bij de valkparkieten buiten. Hoe dit gaat in het kweekseizoen weet ik nog niet maar ik heb daar nooit negatieve berichten over gehoord. :)


Hoi,

Hier dan een negatieve ervaring met catharina-koppel en valkparkieten.

Ik heb een koppeltje catharinaparkieten gehad. Hele leuke vogels, echt waar niets mis mee.
Alleen de man joeg iedereen weg, hij had het gewoon druk met aanvallen (valkparkieten), opjagen etc. Op een gegeven moment kon het gewoon niet meer en heb ik ze aan een vriendin gegeven. Die heeft ze toen bij een koppel turquisines (ik weet niet hoe je het schrijft) gezet. Een paar dagen later was 1 van de turquisines zwaar gewond en even later dood. Door de catharinaman.

Waarschijnlijk had die catharina een kronkel in zijn kop want ik heb het nooit van een ander gehoord. Maar ja, je zal er maar net zo 1 treffen met een kronkel in zijn kop.

groetjes, Nel

Saar

Hoi
Ik heb ook een gemengde voliere met valkjes, grasparkietjes, zebravinken, kanaries en rijstvogels. Ik heb 2 grasparkietenpopjes gehad met een kronkel. De een ging de zebravinken achterna, en een ander popje zorgde ervoor dat ze alle mannen in de voliere achter haar aan kreeg. Dat zorgde voor veel onrust in de voliere dus die popjes heb ik weggedaan. Sinds ik die 2 niet meer heb, is het heel rustig in de voliere.
Ik heb al een paar keer grasparkieten en valkendonsjes tegelijk gehad. Hier in de voliere gaat het gelukkig goed. Ook in de kooi gaat het goed. Maar je moet echt geluk hebben er mee hebben, zoals Inger al zei.
groetjes Saar :-*

ziralioness

5 januari 2007, 22:08:22 #13 Last Edit: 5 januari 2007, 22:15:19 by ziralioness
Hoi allemaal!

Ik denk dat ik wel een beetje een verklaring heb voor de grote verschillen in ervaringen met de soorten!

Hoe groter de voliere, hoe minder kans op ellende. De vogels kunnen elkaar dan meer uit de weg, en kunnen dus hun eigen plekje hebben en elkaar gewoon een beetje hun eigen leventje laten leven.

Hoe kleiner de voliere, hoe groter de kans dat er ruzie komt.

Roodruggen en Kakariki's zijn echt leuke vogeltjes, helemaal mee eens. Ik heb Kakariki's in het echt mogen bewonderen, ze zijn zeker leuk (wel een tikkie druk) en toen ik ze zag zaten ze bij valkjes en was er niets aan de hand.
Maar ik moet er wel bijzeggen dat er niet gekweekt werd. ;)

Aangezien ik een voliere van 2 x 2 x 2 heb, wil ik het sowieso niet op de spits drijven. Daarom heb ik nu de overweging genomen een zo zachtaardig mogelijk vogeltje te kiezen.

Mede natuurlijk omdat ik wél kweek. :) Ik heb de vogels voor zowel mijn plezier als de kweek. Ik vind het kweken gewoon een geweldige ervaring, en ik geniet er enorm van als weer iemand dolgelukkig met een jong vertrekt. Maar die donsjes doen mij ook erg veel!  ;D
Daarom wil ik de kweek enerzijds zo goed mogelijk laten verlopen, maar anderzijds zou ik gewoon héél graag eens een andere soort willen hebben... vandaar dus de overweging...

Ik denk dat het tussen álle soorten wel mis kan gaan... maar ik denk er dan ook goed over na. Ik wil geen ongelukken. :)
En hoe lief en leuk een soort ook is (geld ook voor Catharina's), je kan altijd een onvriendelijk exemplaar treffen...

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Inger m

Hoi,
De valkparkiet is eigenlijk het 'watje' onder de parkieten, vandaar dat je weinig problemen hoort bij koloniekweek bij valkparkieten. Tuurlijk zit er weleens een fel exemplaar tussen, maar in het algemeen zijn het heel eenvoudige vogels om te houden en te kweken.

Veel andere parkietensoorten vertonen veel meer agressie, met name in het kweekseizoen. Andere soorten zijn weer lastiger te kweken of geven weer andere problemen. Als je meerdere vogels in een voliere wilt houden, dan is de valkparkiet gewoon ideaal en voor de afwisseling heb je gelukkig keuze uit vele mutaties.

gr Inger

nb. Mara bedankt voor je aanvulling. Ik dacht uit je tekst te begrijpen dat je twee roodrugmannen had en er niet mee kweekte. Gelukkig heb je vriendelijke roodruggen getroffen en een zeer ruime voliere.
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.