6 mei 2025, 23:45:41

Gestoord schuw

Gestart door Toine, 7 januari 2007, 01:23:50

« vorige - volgende »

Toine

7 januari 2007, 01:23:50 Last Edit: 7 januari 2007, 01:26:31 by Toine
In mei 2006 heb vier Valkparkieten gekocht bij iemand die stopte met z'n volière, toen ik ze ging halen zaten ze al in een kooi en waren ze wel wat schuw.
Ze zitten sinds mei 2006 tot nu al in de voliere met wat andere vogels (Kakariki's Swiften, Bourke's) maar ze blijven zó ontzettend schuw! Als ik bij de voliere kom beginnen ze keihard te schreeuwen, en vliegen ze alle kanten uit. Als ik binnen komt wordt het helemaal een gekkenhuis. Ze vliegen ongecontroleerd alle kanten uit en zijn supernerveus. De andere vogels zijn een stuk tammer maar ik heb het idee dat ze ook wat nerveuzer worden van de Valkparkieten. Swiften en Kakariki's schijnen redelijk tam te kunnen worden, maar hier merk ik niks van. Als ik bij de Valkparkieten in de buurt kom worden ze zo bang, ik vind het helemaal niet leuk meer. Als ik door de voliere loop is het een gekkenhuis, soms vliegen ze recht tegen de muur of stokken aan en vallen ze op de grond. Ze moeten nu toch onderhand wel aan mij gewend zijn. Er heeft ook een tamme Valkparkiet bij gezeten maar die is gisteren helaas ontsnapt  :'( :'( had niet in de gaten dat ze op mn rug zat en vloog zo weg. Van deze Valk werden ze ook niet rustiger.
Over de geslachten heb ik ook zo mijn twijfels. De vorige eigenaar zei dat het twee koppels zijn maar ik zou niet weten welke dan de mannen en de poppen zijn. Ze hebben ook helemaal niet gebroed, gepaard, of eitjes gelegd of ooit maar in 1 blok gezeten, wat ik ook erg raar vind. Ze zijn geringd en al van 2004 en 2003. Altijd als ik kijk zitten ze maar met z'n vieren op stok en tonen geen interesse in elkaar.
Ik ben zo vaak bij andere kwekers geweest die allemaal leuke Valkparkieten hebben die gewoon blijven zitten op hun stok als je bij de voliere komt, en zich niet in het nachthok verstoppen. Ik had hier ook op gehoopt..
De Grasparkieten die ik er bij kocht zijn wel heel erg tam en hebben ook al voor nageslacht gezorgd zelfs.
Ik heb ook al geprobeerd ze te verkopen, maar er zit een wildkleur bij die een hele kale rand op z'n buik heeft lopen en kaal is onder z'n vleugels, en nog een bonte die een grote kale plek heeft op z'n achterhoofd wat ook maar niet weggaat.
Hierdoor gaat de verkoop ook een stuk moeilijker. En er worden er tegenwoordig zoveel aangeboden dat je er niet meer vanaf komt.
Ze ogen verder gewoon gezond. Eten en drinken gewoon goed, en zijn ook wel actief (als ik door het raam kijk en ze mij niet zien).
Ik heb ze ook al ontwormd en eens druppels gegeven tegen mijten/luizen. (En ik kan je zeggen als je ze pakt bijten ze zowat je vingers eraf).

Wie kan me wat meer vertellen waarom ze zich zo gedragen en of ik er eventueel wat aan kan doen.

Ze hebben in het begin apart gezeten (per 2 in een ruime kooi). En laten hebben ze nog een poos met alleen de grasparkieten gezeten. Ze waren toen ook al zo wild. Ik heb verder geen dominante vogels in de voliere.

Foto's probeer ik morgen nog te plaatsen.

Inge88

Wat vreemd, het enige wat in mij opkomt is dat ze misschien niet goed zijn behandelt bij de vorige eigenaar?

b

7 januari 2007, 14:05:11 #2 Last Edit: 7 januari 2007, 15:00:48 by Bianca1000
Hoi Toine,

ik kan me helemaal voorstellen hoe je je eigen hierbij voelt.
Ook ik heb wel eens van deze vogels gehad. Ik had 2 blauwe penanten aangeschaft en wat ik hier ook mee deed, ze bleven echt schuw.
Ook ik heb ze om deze reden weggedaan.
Ik heb nu diverse volieres met daarin ruim 100 parkiet-achtigen zitten en welke voliere ik ook inloop, alles blijft rustig zitten en dat is dan echt puur genieten.
Ik ben ervan overtuigd dat jouw vogels iets in hun verleden hebben meegemaakt, waardoor ze zo schuw zijn geworden.
Ik ben er ook van overtuigd dat je dit met liefde en geduld niet meer kunt verhelpen.

Helaas klopt het wel dat het aanbod van valken momenteel veel te groot is en daar je al zegt dat ze ook niet mooi in het verenpak zitten, zal het voor jou nog veel moeilijker zijn.
Maar er zijn wel mensen die vogels opvangen (met een gebrek). In Linne zit zo'n opvang en uit eigen ervaring weet ik dat ze hier echt keigoed voor de vogels zijn.
Misschien is dat een optie voor je.
Als je interesse hebt, hoor ik het graag van je.

Groetjes Bianca

PS
Ik heb eventueel ook nog wel wat koppels die ik weg wil doen i.v.m. overbevolking.

Mara

Hoi Toine

Hoeveel tijd breng jij per dag door in je voliere?

En Bianca, met opgeruimd hoop ik dat je bedoeld dat je ze aan een andere eigenaar verkocht hebt?

Mara

b

Haha,

Ja Mara, dat bedoelde ik.
Ik heb het al veranderd. ;D
Deze nieuwe eigenaar wilde ze puur voor de kweek hebben.
En vondt het niet erg dat ze zo schuw waren.

Groetjes Bianca

Mara

Hoi Bianca

Het stond er inderdaad een beetje vreemd...hoop niet dat je dat erg vond dat ik het vroeg.

Die van mij vliegen soms ook wel op als ik in de voliere kom, soms blijven ze zitten, soms niet. Ligt er hier ook aan of er veel grote vogels in de buurt zijn ja of nee...

Liefs

Mara

b

Nee, hoor, vindt het helemaal niet erg.

Maar ik zette dat zo neer omdat het een gezegde is.
Nu heb ik gelukkig bijna alle vogels die me redelijk vertrouwen en sommige komen zelfs uit de hand eten.

Dit is veel leuker, tenminste als je ze niet hebt puur voor de kweek.

Ik adviseer Toine daarom ook om ze weg te doen.
Maar aangezien ze blijkbaar niet helemaal 100% gezond ogen, zal hij een groot probleem hebben om ze zo te verkopen.
Maar gelukkig voor deze vogels zijn er mensen die ze met veel liefde op willen vangen.
Zo heeft Toine toch de kans om te kunnen gaan genieten.

Groetjes Bianca

Toine

Ze ogen op zich wel gezond, ze zitten alleen niet allemaal mooi in de veren. Verder eten en drinken ze wel gewoon goed.
Ik breng er enkele uurtjes per dag mee door, alleen nu met het slechte weer wat minder, maar zodra het droog is kan ik goed van ze genieten. Ook omdat de volière vlak bij mijn slaapkamer staat, kan ik vanuit mijn raam de vogels goed bekijken.
Hierbij nog wat foto's van enkele van de Valkparkieten. Ze zijn vrij moeilijk te fotograferen omdat ze niet echt rustig blijven zitten.

Swiftparkiet pop en een halftamme Valkparkiet van 7 maanden oud. Deze is redelijk handtam en eet ook uit je hand. Deze komt van een andere kweker dan de andere Valken.

In het midden weer de halftamme Valk, waarschijnlijk een popje denk ik? En die andere twee zijn de schuwe Valken, wie weet van welke geslacht dat ze zijn?

Nu we toch bezig zijn, wil ik ook nog wel even mijn andere vogeltjes laten zien, die overigens wel erg leuk zijn!

De opaline Bourke's man en de gele Roodvoorhoofdkakariki man.

Het koppel Swiftparkieten, links de pop, rechts de man, en nog een stukje Catharinaparkiet.

Mijn twee Dolksteekduiven en nog twee van de 10 Diamantduifjes.