15 mei 2025, 00:51:42

PASTEL VALKPARKIET

Gestart door Ludo, 11 december 2006, 16:52:08

« vorige - volgende »

Ludo

Hallo,

in de standaard spreekt men van een pastel valkparkiet.
Daar zou alle kleur wat lichter zijn.
De mutatie zou recessief zijn.
Ik heb echter nog nooit zo'n vogel gezien.

Ik spreek hier NIET van pastelface (bleekmasker) maar van de gewone pastel, een grijze vogel dus en ook niet van de cinnamon want die is geslachtsgebonden en ook niet van de recessief zilver (pale fallow) want die heeft rode ogen en ook niet van de dominant pastel (dominant zilver, zwartkop) want die is dominant.

Heeft er iemand foto's of weet je er ergen staan of ken je iemand die pastellen heeft ?

Groeten

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

*Esther*

Citaat van: Ludo op 11 december 2006, 16:52:08
Hallo,

Ik spreek hier NIET van pastelface (bleekmasker) maar van de gewone pastel, een grijze vogel dus en ook niet van de cinnamon want die is geslachtsgebonden en ook niet van de recessief zilver (pale fallow) want die heeft rode ogen en ook niet van de dominant pastel (dominant zilver, zwartkop) want die is dominant.

Ludo

hahhaha,
t lijkt wel een prijsvraag!
Maar inderdaad ik had er nog niet zo over na gedacht. dat er over die pastel gesproken wordt, maar er nog niet eerder een is gezien.

Ben benieuwd...
Esther

Ludo

78 keer bekeken en niemand die ooit een pastel gezien heeft ?

Ludo
Voorzitter

Joy4ever

Nee, ben een leek wat mutaties betreft, maar wel interessant om te volgen.

Groetjes Joyce

Lees alles over mijn lieverds in
Gipsy & Pucky

ROCKS

Hoi Ludo,

Er komen meer mensen om te lezen dan om te reageren en dat is wel logisch ook, want wat jij vraagt.....
Ik weet niet eens dat die mutatie bestaat, laat staan dat ik er antwoord op kan geven, maar wie weet is er wel iemand op het forum die je vraag kan beantwoorden?
Ik ben er ook wel erg benieuwd naar....

Groetjes, Nellie

ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

Ludo

De mutatie staat in de standaard !
Dus in principe zou ze wel moeten bestaan.

Groeten

Ludo
Voorzitter

Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Quinten

taj inderdaad slimme vraag! had ik nog niet aan gedaht! maar misschein bedoelen ze als ze pastel zeggen pastelmasker?

Ludo

Quendi (Trouwens Sietske) heeft dominant pastel (zwartkop,gezoomd, dominant zilver) ik zoek de "gewone" pastel (recessief pastel)

Groeten

Ludo
Voorzitter

Quendi

Klopt  ;).

Maar ik denk dat Lin zich ook een beetje heeft vergist ermee, omdat ik van mijn valkparkiet vermoedde dat hij bleekmasker was, ofwel pastelwang. Maar dit is nog steeds niet bewezen, dus houden we het maar op geelwang, aangezien dat meer voorkomender is.

Gr Sietske

Ludo

Nog steeds niemand die me kan vertellen dat hij ook nog maar ooit ergens een pastel gezien heeft ?

Ludo
Voorzitter

•=Bonnie=•

27 december 2006, 20:11:17 #11 Last Edit: 29 december 2006, 00:15:09 by Bonnie
Citaat van: Ludo op 11 december 2006, 16:52:08
Hallo,

in de standaard spreekt men van een pastel valkparkiet.
Daar zou alle kleur wat lichter zijn.
De mutatie zou recessief zijn.
Ik heb echter nog nooit zo'n vogel gezien.

Heeft er iemand foto's of weet je er ergen staan of ken je iemand die pastellen heeft ?

Groeten

Ludo

Zijn er van deze mutatie helemaal geen foto's?
Ik mag aannemen dat wanneer de standaard spreekt van pastel de mensen die de standaard samenstellen ook kunnen vertellen hoe een dergelijke vogel er uit moet zien. Voor zover mij bekend ben jij nogal close met de samenstellers van de standaard dus lijken zij mij in dit geval ook de aangewezen bron van informatie.
Moest mij niet verbazen dat een pastel en zo uit ziet als een dominant pastel die zich echter recessief vererfd ;)

Ludo

Hoi Bonnie, ik zit inderdaad in het bestuur van de internationale werkgroep valkparkieten, één van onze agendapunten is de NIEUWE standaard, maar de OUDE standaard daar hadden wij niks mee te maken er zitten nogal wat onjuistheden en ik vermoed persoonlijk dat die pastel er ééntje van is, ik denk persoonlijk dat die eigenlijk niet bestaat en verward is met cinnamons of dominant pastellen, ik hoop dat ik verkeerd ben want dan is er nog een mutatie die ik niet heb ;-)
Niet iedereen denkt er zo over als ikzelf en dus blijft die pastel er inzitten, ik kan dan ook niks bewijzen. Het probleem is natuurlijk dat er zoveel mutaties en vooral combinaties zijn dat je niet alles zelf kan proberen en heb blijven nog altijd vogels en de natuur kan soms rare sprongen maken.

Ludo.
Voorzitter

Lin

Citaat van: Quendi op 14 december 2006, 22:19:31
Klopt  ;).

Maar ik denk dat Lin zich ook een beetje heeft vergist ermee, omdat ik van mijn valkparkiet vermoedde dat hij bleekmasker was, ofwel pastelwang. Maar dit is nog steeds niet bewezen, dus houden we het maar op geelwang, aangezien dat meer voorkomender is.

Gr Sietske

Ik dacht dat dat destijds zeker was.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Ludo

er zijn geen zekerheden meer in het leven (haha) ;-)

Ludo

trouwens de beste wensen aan iedereen voor 2007 en veel kleine valkjes
Voorzitter