21 juli 2025, 17:40:33

dagboek van tequila en amigo

Gestart door tamara, 6 december 2006, 19:14:24

« vorige - volgende »

Mara

Hoi Tamara

Ik heb ook al gereageerd bij spoed. Maar wat doen ze als je ze trosgierst geeft? En heb je ze al eivoer gegeven? Misschien dat je ze op die manier aan het eten krijgt?

Mara

tamara

hoi mara,

ze hebben vandaag klein beetje trosgierst uit de hand van mijn vriend gegeten. Ze hebben vandaag ook een klein beetje voer gegeten.
Ik heb voer van beaphar: Xtravital. Dat is compleet voer met zaden, fruit en eivoer.
Ze hebben net wel een walnoot gegeten.

groetjes tamara en tequila en amigo

Anja

Hoi Tamara,

ik heb bij spoed gereageerd. Is het zo dat ze helemaal niks meer eten of eten ze alleen het voer niet.
Als ze het voer niet eten dan denk ik dat het toch wennen is aan het nieuwe voer.
Ik heb dit nl nog nooit meegemaakt dus ik vind het ook heel moeilijk om antwoord op te geven.

Groetjes Anja

tamara

Hoi Anja,

Ze hebben geen nieuw voer. Ze aten echt helemaal niks meer van het voer. Sinds gisteravond eten ze weer een beetje.
Ik heb ze net beide een sperzieboon gegeven en ook die eten ze op.
Ik denk dat het misschien met de hormonen te maken heeft. Omdat ik gisteravond zag dat amigo(de lutino steeds ''kippetje gaat zitten''.
de laatse paar dagen vind ik af en toe ook wat kleine veertjes in de kooi en op de grond. Ik betwijfel of het van de rui is omdat pas ze 3,5 maand oud zijn.

Anja

Hoi Tamara,

Dat zou idd erg vroeg zijn voor de rui. die komt volgens mij vanaf 6 mnd.
Zijn de gewichten nog wel goed? En hoe is het met de energie?
Zitten ze niet bol of zo?
Ik zou willen dat ik je kon helpen maar ik weet het ook niet. Als je het echt niet vertrouwd kan je nog altijd naar een DA gaan.

Groetjes Anja

tamara

Hoi anja,

aangezien ze nog niet tam zijn kan ik ze ook nog niet wegen.
Ik vind dat ze qua gewicht als je ze zo bekijkt er wel goed uitzien.
Ze zitten niet bol en zijn juist enorm actief.
Ze spelen de hele dag en klimmen de hele kooi door.
Ik moet zeggen dat het sinds gister al weer een stuk beter gaat met ze.
Ze zijn ook al weer begonnen met eten. Ze eten nog niet zo heel veel maar dat komt wel weer.

Anja

Hoi Tamara,

fijn te horen dat het beter gaat met de valkjes. Hou ze iig goed in de gaten.

Groetjes Anja

tamara

hallo,

ze eten nu vandaag wel weer goed vind ik.
Alleen amigo(lutino) lijkt toch wel in de rui te zijn. Ik vind elke dag kleine veertjes. Haar verenpak ziet er op dit moment ook niet zo mooi uit. Je kunt echt zien dat er veel veertjes uit zijn.
Alleen: zou dit door de rui komen(omdat ze pas 3,5 maand bijna 4 maanden is) of kan het ook dat ze zichzelf plukt of dat ze geplukt wordt door tequila??

Ik werk fulltime dus overdag kan ik ze niet in de gaten houden. Ik denk zelf dat het door de rui komt maar kan dit al als ze pas 4 maanden is. Ze is geringd met een rode ring van 2006.

Op dit moment gaat ze(amigo) ook weer de hele tijd kippetje zitten.
Volgens mij is ze helemaal van de kaart door de hormonen en de eventuele rui.
Kan trouwens een valkje van 4 maanden wel ruien??

tamara

ik vond vanochtend weer ontzettend veel kleine veertjes rondom de kooi.
Zou het dan toch de rui zijn, amigo is pas 4 maanden :-\
Ze eten nu wel weer goed maar ze zijn nog steeds heel druk als ik met mijn hand in de kooi ga en vooral amigo wil zich niet meer laten aaien.

kimmie

Heey Tamara,

Wat goed dat ze weer eten.

Wat dat ruien betreft, hat kan toch ook zijn dat er valkjes wat vroeger aan beginnen, en valkjes die er wat later aan beginnen.

Verder kan ik je niet echt helpen.

Groetjes kim
Groetjes Kim, Karel en Lady

Anja

Hoi Tamara,

is het misschien zo dat de kooi heel dicht bij de verwarming staat. Dan zou het dit mss wel verklaren denk ik.

Groetjes Anja

tamara

hoi anja, de kooi staat inderdaad langs de verwarming.
Dit was de enigste plek waar de kooi kan staan bij mij in de woonkamer.
Zou het hierdoor kunnen komen dat ze nu al in de rui is met 4 maanden??

Anja

Hoi Tamara,

Ik denk dat het daardoor komt want het is niet goed om de kooi vlak bij een verwarming te plaatsen. Als ik jou was zou ik toch eens kijken of je de kooi niet kan verplaatsen.

Groetjes Anja

tamara

hallo anja,

Helaas kan ik de kooi nergens anders zetten want wij hebben ook nog eens een open keuken. De kooi moet zo ver mogelijk uit de buurt van de keuken staan.
Er zijn twee muren waar de kooi zou kunnen staan en bij beide muren hangt een radiator van de verwarming. :-\
Ik heb gekozen voor de beste plek, de kooi staat tussen een aantal ramen in zodat de valkjes ook naar buiten kunnen kijken.
De kooi staat zo ver mogelijk van de verwarming af. De kooi staat zo 8o cm ongeveer van de verwarming af.
Ik denk dat ze dus nu echt in de rui is. Ik vind elke dag veel kleine veertjes.
Ik zal hieronder een foto plaatsen van de gevonden veertjes van ongeveer 2 dagen.

Kan iemand mij vertellen hoe lang de rui duurt bij een valkparkiet??
Het vervelende van alles is dat ze nu beetje anders gedrag vertoont. Normaal is ze heel rustig en gaat ze al goed op mijn hand zitten en mag ik haar aaien en nu laat ze niks meer toe.
Heel vervelend, vooral omdat ik nog volop bezig ben om ze tam te maken.

Ik hoop dat ieman tips heeft!!

Diaantje

mijn valkje staat ook tussen 2 verwarmingen in voor een raam... ook wij hebben een open keuken en kan hem wel ergens anders zetten maar dan staat ie op de tocht als de buitendeur opengaat... ik kan hem dus eigenlijk ook niet ergens anders zetten...
maar mijn valkje is nog niet in de rui...(hij is pas 7 weken)
Mijn vorige vogel een grasparkiet was ook heel vaak in de rui zeker wel 4 keer per jaar.. wellicht toch dan de invloed van de verwarming, heb ik eigenlijk nooit over nagedacht...

Dagboek Tjippy en Yuki

Dierenliefde is een wonder,
deze vriendschap is heel bijzonder.