4 mei 2025, 02:05:30

Vraagje wildkleur pop

Gestart door Valerie, 26 november 2006, 19:36:31

« vorige - volgende »

Valerie

Hoi!

Ik heb een vraagje. Heeft er iemand mooie, duidelijke foto's van het kopje van een volwassen wildkleur pop en van de onderkant van de staart? Evt. ook van een jong, waarvan 100% zeker is dat het een popje is.
Ik wil eigenlijk weten hoe de langste staartveren eruit zien (dus niet de duidelijke kleine onderste die je ziet). ;)

Groetjes,

Valerie

Valerie

Dan heb ik nog een vraagje over Luna. (wilde niet NOG een topic starten).
Kan een pop zoveel geel hebben op het kopje (zie foto)?

Inger m

26 november 2006, 20:32:54 #2 Last Edit: 26 november 2006, 20:34:34 by Inger m
Hoi,
Ik weet niet of je deze vragen stelt aangaande geslachtsbepaling bij jonge wildkleur valkparkieten, maar ik raad je aan niet te gaan gokken op dit soort kenmerken. Je hebt 50% kans maar verder eigenlijk niet meer zekerheid dan wanneer je gokt. Ik heb veel wildkleur valkparkieten gekweekt en er zijn ook veel verschillen tussen de jongen van verschillende koppels. Zoals bij veel vogelsoorten lijken de jongen op de pop en worden de mannelijke veren pas zichtbaar tijdens de eerste rui.

Wat betreft Luna, zie ik geen afwijkingen in de hoeveelheid geel op de kop. Dit kan ook per vogel verschillen (overigens ook per foto  ;)).

Voor de staartveren, wacht even op foto's. Ik dacht dat de langste staartveren van een volwassen pop vnl grijs van kleur zijn, dus zonder de heel duidelijk visgraattekening. Deze is enigszins zichtbaar, dus niet zo egaal als bij de man.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Valerie

Het gaat me niet om meteen het geslacht te bepalen. Ik verdenk toch dat het mannetjes zijn.
Maar er werd me verteld dat bij een pop alle staartveren, ook de grote dat visgraatmotief hebben. Nu vroeg ik me af in hoeverre dat motief op alle veren hetzelfde is. Vandaar de vraag naar foto's. En ik vroeg me af of er bij een volwassen pop en een jonge pop veel versvhil in zat. ;)
Dat de felheid van het geel niks met geslacht te maken heeft, maar met het pigment, ben ik al uit. ;)

Inger m

Hoi Valerie,
Op grond waarvan denk je dan dat jouw jonge valkparkieten mannen zijn? Hoe oud zijn ze? of heb je DNA onderzoek gedaan?

Ik heb even een foto erbij gezocht, maar mijn beschrijving klopt: de langste staartveren van volwassen poppen zijn voornamelijk grijs, maar niet zo egaal als bij de mannen. Er is enigszins een patroon waar te nemen.

Hier de foto's:

Volwassen pop

Jonge valkparkiet (mannen en poppen zijn gelijk)

gr Inger
problem.

Ludo

Hoi ik vind de vraag van Valerie ook interessant voor mensen die op een beurs valken kopen.
Er worden nogal wat "poppen" verkocht die eigenlijk gewoon jongen zijn waar ze het geslacht nog niet van kennen.
Dus als ik het goed begrepen heb zijn die lange pennen bij een pop bijna grijs en bij jongen gestreept ?
Of heb ik het verkeerd voor.
Verder is er geloof ik ook nog een verschil in de kleur van de bek. Is die bij jongen niet anders dan bij volwassenen ?

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

Inger m

27 november 2006, 18:38:23 #6 Last Edit: 27 november 2006, 18:41:57 by Inger m
Citaat van: Ludo op 27 november 2006, 07:40:49
Hoi ik vind de vraag van Valerie ook interessant voor mensen die op een beurs valken kopen.
Er worden nogal wat "poppen" verkocht die eigenlijk gewoon jongen zijn waar ze het geslacht nog niet van kennen.
Dus als ik het goed begrepen heb zijn die lange pennen bij een pop bijna grijs en bij jongen gestreept ?
Of heb ik het verkeerd voor.
Verder is er geloof ik ook nog een verschil in de kleur van de bek. Is die bij jongen niet anders dan bij volwassenen ?

Ludo

Hoi Ludo,
Op basis van de foto hebben zowel poppen als jonge vogels donkere staartpennen met enig visgraatpatroon. Ik heb nu geen valkparkieten meer als vergelijkingsmateriaal.

Het klopt dat jonge valkparkieten een nog wat lichtere snavelkleur (met donkere streepjes soms) hebben. Ook zijn de ogen nog wat donkerder. Zelf vind ik dat jonge, ongeruide vogels nog wat strakker in het verenpak zitten.

gr Inger
problem.

Valerie

Dankje voor de foto's Inger!

Waar ik het op baseer, de verdenking op mannen. Hun geluid. Ze proberen te fluiten (nog stil) en krijsen bij het vliegen (wat mijn volwassen mannen ook doen en de pop niet). En ze krijgen meer geel op de kop.
100 % zeker ben ik niet. Dan zou DNA nodig zijn.
Bij Luna heb ik, afgelopen weekend, de proef op de som genomen en een staartveer getrokken. ALs die in visgraat terugkomt is het een pop en klopt de berekening. Dan is Daffy gewoon gepareld en niet cinnamon gepareld. Hoewel ze voor cinnamon te donker is, vandaar de zekerheid.
Ik was ook gewoon nieuwsgierig in hoeverre het visgraatpatroon van een volwassen pop en een jong gelijk waren.  ;) Ik heb geen volwassen pop met visgraat, vandaar mijn vraag. ;)

Inger m

Hoi Valerie,
Ik denk ook dat gedrag een goede indicatie is. Zeker het fluiten is typerend voor mannen. Vanaf een maand of 4 kunnen jonge mannen al best luidruchtig zijn.

Ik hoop dat er eventueel nog aanvulling komt op je vraag en foto's. Ik heb verder geen valkparkieten meer, dus geen vergelijkingsmateriaal. Maar ik denk dat de foto's al wat duidelijkheid geven. De jonge valkparkiet is 8-10 weken oud.

gr Inger
problem.

bobbie

Hoi Valerie,

Er was eens een valkparkiet en die heette Cobus, hij floot als een echte vent en had zelfs de vleugels tijdens dat fluiten iets van het lijfje.

Tot dat ................. Cobus haar eerste eitje legde. Cobus heet nu Cootje en is een supermama.

Groetjes, Nel ;)

Valerie

Hee Nel!

Heb je Cootje destijds ook zien tikken met de snavel?

Bianca

Citaat van: Ludo op 27 november 2006, 07:40:49

Ludo

Weet je hoeveel overjarige volledig vol geparelde (niet bont) mannen worden aangeboden.
Ook heel interessant.........hihihihi ;)

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Rianne

Ik heb ook ervaring met zo'n markt figuur. De geparelden waren mannen en de niet geparelden waren poppen. Ik dus een cinnamon bont geparelde man mee naar huis. Na de quarantaine gezellig bij mijn vrijgezelle mannelijke albino. Gaat ie toch kippetje voor hem zitten ;D Ik had al m'n twijfels op die markt maar ja, ik weet het helemaal niet, ik heb de vogel niet gekweekt!

Hoi Valerie,

als alleen de pop cinnamon is, krijg je geen cinnamon. Aan wie is Daffy gekoppeld en wat zijn zijn splits?

Valerie

Daffy is gepareld en Valko heeft split cinnamon. ;)

Kyla is overigens duidelijk een man, want hij tikt ook voortdurend met de snavel tegen de tralies en loopt de hele tijd met de vleugels wijd.
Ik heb dus geen DNA laten doen, want ik ben toch 100% zeker.
Ik hoop nu alleen dat ie split witmasker heeft(als de info uit welk nest hij komt klopt), dan zou ik er ooit een witmasker pop bij kunnen zetten (split bont). Maar dat wordt wss het eerste jaar niet.
Ik zag hem ook al met Daffy  ::) Zolang hij Daffy maar niet inpalmt. 

Christine

Citaat van: Valerie op 27 november 2006, 21:58:08
Hee Nel!

Heb je Cootje destijds ook zien tikken met de snavel?

Dit komt me bekent voor! Luna mijn cinnamon opaline geelwang die floot ook en tikte ook met HAAR snavel tegen de tralies! Ik was enorm aan het twijfelen tot ze ook haar eerste eitje moest leggen, ze gebruikte haar gedrag voor Jazzy te verleiden!  En ook voor haar eitjes te leggen ;)

*-*Rust zacht lieve Amy :'(*-*

Groetjes van: Flutty, Freya, Jazzy, Baïsha, Nicky, Ricky, Miko, Tosca, Dario, Cathy, Toby, Snowy, Timmy,  Simba, Ozzy, Diégah, Bounty, Mochita, Angelo, Gloria, Mumble, Khalina, Lyna, Lobke, Christy en Kobe **Fien, Luna, Amy & Sunny**