4 mei 2025, 08:28:08

Wat is dit voor Mutatie?

Gestart door Tjerk, 27 november 2006, 11:13:34

« vorige - volgende »

Gerda

30 november 2006, 14:29:55 #15 Last Edit: 30 november 2006, 15:02:25 by Gerda

Erg interessant. Het zijn eigenlijk ontwikkelingsfouten tijdens de embryonale periode.
Naast de genoemde chimeara waarbij er uit twee originele embryo's uiteindelijk 1 individu ontstaat heb je vormen waarbij het ene embryo totaal wordt opgenomen (ingekapseld) door het andere embryo. (Dit heet foetus in foetu)
Bij onderzoeken die worden gedaan bij het vermoeden van een ruimte innemend proces (veelal tumoren en abcessen etc) worden deze dan gevonden.
Bij mensen is het zo dat oorspronkelijk 1 op de 8 zwangerschappen begint als tweelingzwangerschap. Dat dit is ontdekt is, is te danken aan alle echo's die nu vroeg in de zwangerschap worden gemaakt.
Na een maand of 3 is de helft van de tweeling dan ineens 'verdwenen'. (Fanishing twin syndrome)

Ik weet niet of dit bij vogels ook kan voorkomen?
Wel is het zo dat het ontstaan van twee embryo's in een ei wel voorkomt, maar dat de eieren meerstal niet uitkomen.
Er is onderzoek gedaan door Romanoff en Romanoff en zij hebben hierover ook gepubliceerd. Het gaat vaak mis op een derde van de ontwikkelingsperiode en vlak voor het uitkomen van het ei (dit komt vaak door scheuren van het eivlies en de afwijkende positie in het ei).
Door het afsterven van 1 embryo komen er stoffen vrij waardoor het andere embryo ook afsterft.
Tweelingvogels kunnen ontstaan uit gewone eieren en eieren met dubbele dooier.

Ik vroeg me af of iemand ooit heeft meegemaakt dat er levende meerlingen uit een ei zijn gekomen of dat hierover wat bekend is in de literatuur. Vogels in het algemeen, maar valkjes in het bijzonder.

Groetjes, Gerda

Quendi

Hier een link van dezelfde site;

http://www.realhp.de/members/wulfnymphensittiche/Nymphensittich_Schimmel.html

Hier zie je foto's van een zogenaamde schimmel valkparkiet. Ik zelf vermoed dat het iets met dominant pastel te maken heeft, oftewel gezoomd/zwartkop. Want je ziet duidelijk de zoming erin, en de donkerdere kop, vergeleken het lichaam.

Gr sietske