7 mei 2025, 16:12:58

Afscheid + Nieuw Broedkoppel

Gestart door sweetfuzzy, 23 november 2006, 19:49:17

« vorige - volgende »

sweetfuzzy

Hallo,

Vandaag heb ik afscheid genomen van mijn valkparkiet Charlie. Hij was eenzaam en werd niet in de groep opgenomen. Ik zat al heel lang te denken wat ik ermee moest doen. Vandaag was ik bij de vogelhandel hier in Uden (waar ik Charlie gekocht heb) en heb om advies gevraagd. Ik was bang  dat als hij te eenzaam zou worden dat hij ziek zou worden en dood zou gaan en dat vond ik zielig. Ze zei zonder nadenken dat ik hem terug mocht brengen. Ik mocht mijn geld terug of ik mocht een andere uitzoeken. Ik heb er geld bijgelegd en daarvoor heb ik nu een broedkoppel gekocht. Dit koppel was door mensen terug gebracht inclusief jonge vogels omdat ze geen jonkies wilden. De vogelhandelaar wilde ze niet voor "de handel" (dus niet aan kwekers) verkopen maar wilde er iemand blij mee maken die er echt plezier aan had. En dat ben ik geworden  :D.

Ik ben er heel erg blij mee. Het is een mooi lutinokoppel. Ik heb nog geen foto's omdat ik ze nu eerst even tot rust wil laten komen. Ze zitten nu apart in een kooi. Over een paar weken gaan ze in de grote kooi bij de anderen. :D
Groetjes van Sweetfuzzy en de valkenbende

Riny

hallo Sweetfuzzy
Begrijp ik het goed dat je nieuwe koppel allebei lutino's zijn?
Ik wil niet je blijdschap bederven maar als je kweekt met 2 lutino's krijg je vaak zwakkere jonkie's.
en je loopt een heel groot risico dat de jonkie's een kaal kopje hebben.
Sorry , maar ik kan je dit beter vertellen nu je nog niet gehecht bent aan het koppel.
Groetjes Riny :-\

sweetfuzzy

Het zijn 2 gele vogels dus ik neem aan dat het lutino's zijn.

Ik ben toch van plan om ze te houden .... is dat egoistisch?

Rianne

Hoi,

er kan met lutino koppels gekweekt worden maar dan moeten deze wel aan voorwaarden voldoen om gezonde sterke jongen te kweken.
Let erop dat je forse vogels hebt, zonder kale plek achter de kuif. Mocht 1 of beide ouders een kale plek hebben, wordt dit aan de jongen doorgegeven en kan hun kale plek zelfs groter zijn als die van de oudervogel(s).
Het is niet egoistisch om ze zelf te houden, ik zou ze zelf alleen aan andere valken koppelen als ze niet aan de 'voorwaarden' voldoen. :)

sweetfuzzy

Het zijn normale vogels, niet iel of aan de magere kant. Ze hebben beide geen kale plek op hun koppie - nog niet een klein beetje. Ze zijn erg actief en niet schuw. Zal waarschijnlik komen omdat ze altijd bij mensen binnen hebben gezeten

Rianne

Hoi,

je zou het een ronde kunnen proberen en dan eens kritisch naar de jongen kijken. Hebben deze geen kale plek en zijn ze niet aan de kleine kant? Dan is het geen probleem om met dit koppel te kweken.

Belangrijk is om te bedenken waarom je kweekt. Houd vooral in gedachten dat hetgeen je kweekt, ook voor nageslacht kan zorgen. Zwak nageslacht zal nooit voor sterk nageslacht zorgen, als hier niet goed mee om wordt gegaan. Koppel een kleinere vogel ook liefst aan een forsere vogel. Ook als je huiskamervalkjes kweekt is het wel belangrijk dat je een gezonde vogel levert. :)

sweetfuzzy

Ik zou graag wat ervaringsverhalen willen lezen over het kweken met lutino's. Hoe is het gegaan met de jonkies en zo. Als iemand een verhaal heeft of weet dan zou ik het graag lezen.

sweetfuzzy

oh ja ... ik heb mijn vogels nale en zazou genoemd. Ik ben een tijdje terug bij de musical The Lion King geweest en daar komen die namen uit.

Rianne

Je zou een nieuw topic kunnen maken bij Kweken, met als onderwerp 'kweken met lutino's' bijvoorbeeld. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar er zullen vast wel mensen zijn die dat wel hebben. :)

sweetfuzzy

Riny

Citaat van: Rianne op 23 november 2006, 22:40:34

Let erop dat je forse vogels hebt, zonder kale plek achter de kuif. Mocht 1 of beide ouders een kale plek hebben, wordt dit aan de jongen doorgegeven en kan hun kale plek zelfs groter zijn als die van de oudervogel(s).

Hoy Rianne
Ook vogels zonder kale plek, kunnen jonkie's voort brengen met een kaal kopje.
Dat heb ik afgelopen jaar ondervonden toen een Lutino man , een nestje begon met een cinnamon geparelde pop.
beide hebben geen kaal kopje .
De Lutino jonkie's wel.
Groetjes Riny :D

Rianne

Hoi Riny,

dan zou je zulke jongen niet meer aan een andere ino moeten koppelen. Het dichtgroeien van het kale plekje kan trouwens wat langer duren.

Gerda

Citaat van: sweetfuzzy op 23 november 2006, 20:35:14
Het zijn 2 gele vogels dus ik neem aan dat het lutino's zijn.

Ik ben toch van plan om ze te houden .... is dat egoistisch?

Hoi,

Het is algemeen bekend dat met ino x ino (dus ook lutino met lutino) beter niet gekweekt kan worden.

Kweken met zwakkere exemplaren is nooit goed, dus vogels die gebreken hebben die zij door kunnen geven aan hun jongen zouden van kweek moeten worden uitgesloten.

Bij ino x ino geldt dat kweken hiermee leidt tot zwakkere jongen, ook al zouden de ouders er nog zo mooi/goed/gezond uitzien.

Wat je wel kan doen is het koppel gebruiken als pleegkoppel. Of je zou ze bevruchte eitjes van valkjes van iemand anders kunnen geven.
Met andere woorden, ze kunnen misschien prima ouders worden, alleen niet van hun eigen kinderen.

Groetjes, Gerda

Rianne

Hoi Gerda,

ik wilde eerst ook niet anders geloven. Maar door verhalen van andere kwekers te lezen leer je dat je zulke schoonheidsfouten er uit kunt kweken. Er zijn immers ook geelwangen die wel zelf broeden.

Gerda

Citaat van: Rianne op 25 november 2006, 20:42:32
Hoi Gerda,

ik wilde eerst ook niet anders geloven. Maar door verhalen van andere kwekers te lezen leer je dat je zulke schoonheidsfouten er uit kunt kweken. Er zijn immers ook geelwangen die wel zelf broeden.

Hoi Rianne,

Als je het hebt over "eruit kweken", dan betekent het dat er vele generaties overheen gaan.
Dat is iets voor een gevorderde mutatiekweker en niet voor een hobbykweker die net gaat beginnen.
Dus in dit geval misschien niet echt zinvol om te benoemen.

Groetjes, Gerda